Det är ingen tes detta med att man kan skriva avtal om vad som helst i Sverige. Avtal gäller!
Varför frågar du inte det då?
Jag har haft två sådana fall. Det ena (en hanhund som kastrerades) hann jag aldrig gå vidare med, de betalde när jag gjorde klart att jag är fel människa att försöka blåsa.. Den andre trodde på sådant som skrivs på nätet (typ som du skriver här) och den stackarn fick betala så mycket att jag mådde dåligt och betalde tillbaka en del till henne.
Känner mig inte orolig alls för arr rätten inte står på min sida faktiskt. Det som gäller, det gäller!
Vilken syn du har på jurister! Det finns olika sorters människor där som överallt annars,
Nä, oftast leder det inte till problem med sådana avtal. Men om det gör det så har jag rätten på min sida...det är ju det man försöker säkra upp.
Jag har inga kastrations-krav (av alla tänkbara anledningar med ffa för att jag är emot att kastrera på rutin/utan tydlig anledning och att det då är utifrån hunden och inte människans behov) men varför skulle de som har det inte få vite?.
Rätten ser hundarna, kullarna, aveln i pengar. Förlust av pengar som ska kompenseras. Det är inte pengar för "sveda och värk", det är väldigt konkret.
Varför skulle det inte gälla det som står i avtal? Det är oftast så att man utformar dem så tydligt att det inte finns så mycket utrymme för tolkning.
Jag fick ju pengar fast jag inte hade någon bestämd summa för vad som gäller om man bryter mina avtal, fick mer pengar än jag trodde man kunde få.
SKK är kända för att vara lama där....men går man direkt till de verkliga instanserna och har rätten på sin sida så är det en annan sak.
Nu vet jag inte hur ditt avtal såg ut, men jag skrev ju att den versionen kan fungera, eftersom du inte säljer avelsrätten.
Däremot jättesvårt för dig att vinna om det finns någon halvbra ursäkt (typ misstänkt allergi på hunden).
Det finns två anledningar till att saker som står i avtal inte gäller.
1. Generella oskälighetsprincipen paragraf 33 i köplagen tror jag. Inskränkning i äganderätten är en sådan. Sålt är sält
Oskäligt utnyttjande av maktförhållande är ett annat. Att tex kräva att köparen ska göra dyra åtgärder eller resa långritt skulle kunna vara ogiltigt
2 det skrivna gäller (kanske) men prövas inte eftersom du inte lider förlust (du kan inte avla på en hund med allergi, det är ingen förlust att inte få köpa ett djur till marknadspris tex, det är ingen förlust att jag avlar om det inte stör din avelsrrätt)
De allra flesta av sådana här ärenden leder till förlikning vilket innebär att alla förlorar utom advokaterna.
Det låter faktiskt som just du har koll på dina avtal, men tror du är lite för säker, även om du har vunnit i rätten 1 gång (och det inte var en lyckad förlikning). Det är ett jättesvårt område.
Ja det händer att jag träffade en hederlig advokat som inte bara är en slipad säljare, men jag blev lika förvånad varje gång. Jag har träffat måååånga (i tjänsten), både enklare affärsavtal och familjerätt. Helt galen bransch. Fråga någon som klivit av byråarbete till organisation.
Jag skriver helst mina avtal själv.
Och ja, jag har juridisk utbildning inom handelsområdet.