Att släppa ihop hästar

W

walkyria

Hej.
Har en vallack på 6 år som alltid gått tillsammans med andra hästar, men när vi bytte stall så fick han egen hage.
Dels för att det var bäst just då och dels för att få samma stalllukt som dom andra hästar (så ska det väl vara?)

Det har gått 1månad ungefär nu och jag märker att han är understimulerad av att stå själv och har tråkigt! Han börjar även bli "jobbigare" att hantera, han vill väl att jag ska vara en häst han kan leka med:d

Det finns två alternativ.
Hitta en häst som vill gå med honom i hagen (ganska små och ingen terräng överhuvudtaget)?

Eller släppa honom i en hage med 5 andra hästar (stor) där det finns både gräsytan & barrskog.

Givetvis är storhagen mitt första alternativ.
Men hur gör man ihopsläppet på bästa sätt?

Vad gör man om hästarna inte kommer överens?
Min häst är grinig vid maten!

Spelar det ngn roll om man släpper ihop ston och vallacker?
:bump:
 
Sv: Att släppa ihop hästar

Min första tanke var: varför har han gått ensam en hel månad?:confused:

Vi brukar göra så här: Nya hästen kommer till stallet (em/kväll) och får stå inne över natten med de andra hästarna. Sedan släpper man ut nya hästen med den med högst rang och låter de "bekanta sig". Verkar det gå bra släpper man in den med näst högst rang osv. Har det varit lugnt så har vi väntat ca 30 min mellan insläppen. Det är bra att använda en stor hage ifall de skulle börja springa omkring, och även för den nya hästen att ha möjlighet att komma undan.

Tips: avgränsa hörnen i hagen så ingen häst kan bli inträngd!:idea:

Sen får man ju räkna med att det kan ta flera veckor innan rangordningen blir klar. Vissa hästar kommer helt enkelt aldrig överrens, även om det är ovanligt.

Jag tycker att man ska blanda ston och valackar, om de kommer överens förstås. Mitt sto går nu själv med tre valackar och det går hur bra som helst. Vissa påstår att valackerna skulle konkurrera om stoet men det har vi inte sett tendenser till.

Ang maten: Lägg ut hö/hösilage i minst dubbelt så många högar som det är hästar och sprid ut dem så det är minst 20 m (helst mer) emellan, då kan de äta "ostört" även om de bruka byta högar ett antal gånger innan lugnet lägger sig!

Hoppas du blivit lite klokare av mitt svar!
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att släppa ihop hästar

Hej!

Lånar din tråd med en liten kommentar. Det är inte bara valacker som slåss om ston, min tjej blev skadad i somras då hon o hennes sto"kompis" flög på varann om en valack som var på båda 2. Stona funkade sen jättebra ihop när valacken var borta ur hagen.
Dom blev faktiskt bästa vänner och kunde gå ihop med andra valacker, bara inte just den dom slogs om.

Jag har helst ston och valacker skilda för att slippa bråk (jag har flera gånger sett att det blir mer bråk, men inte nödvändigtvis för att det är flera valacker) och för att slippa risken för klättrande valacker. Men när valet är liten sketen lerpöl eller stor underbar nästan torr hage med valacker är mitt val lätt, då får jag väl riskera ännu en fraktur..

/ Lavinia vars häst jagar bort alla, nya som gamla, nu när de andra stoet inte håller henne i shack
 
Sv: Att släppa ihop hästar

Nej det var inte så jag menade riktigt heller, jag tycker det gäller alla hästar oavsett kön så kommer de mer eller mindre överrens, precis som vi människor inte tycker om alla. Har haft mitt sto i olika kombinationer och (i allafall inte min häst) verkar inte föredra det ena framför det andra. (När hon brunstar så tar hon vad som helst med fyra ben!:rofl: )
 
Sv: Att släppa ihop hästar

Vi brukar låta nya hästar gå 1-2 v i hagen bredvid så de kan hälsa över staketet. Sedan släpper vi ut den nya först så den får kolla hagen och sedan släpper vi in resten. Aldrig något direkt bråk på så sätt.
 
Sv: Att släppa ihop hästar

Hej.

Varför vi väntat så länge?
Ja för att han var ny, och skulle få de andras lukt.

Förutom dom 5 hästarna i den stora hagen, så går alla resterande 18 hästar ensamma i egna hagar.

Det blir svårt att avgränsa hörnen i hagen, eftersom det tar ungefär 1 timme att gå runt den:smirk:

Ska genast ta kontakt med hästägarna som har hästarna i den hagen...
 
Sv: Att släppa ihop hästar

På mitt jobb låter vi nykomlingarna få först gå själv ett tag.. För att få smälta omgivningen och kunna bekanta sig med miljön..
Hur länge lite beroende på vad det är för häst.

Sen väljer vi ut en OM möjligt boxgrannen och släpper ihop de på t ex ridbanan eller annan lite större yta. För att slutligen släppa hästen med övriga hästar. Då har nykomlingen lite trygghet i sin "bundis" boxkompisen..

Det låter ju som om du har ENORMT stor hage.. Jag skulle i allafall se till att det är just ute när jag släpper hästen där och inte åka hem ifrån stallet på ett par timmar..

Dessutom släpper jag aldrig ihop NYA HUNGRIGA hästar i hop utan de har fått äta ordentlig frukost INNE.. Sen om de ligger hö i hagen så måånga högar utspritt..

Anna-Carin
 
Sv: Att släppa ihop hästar

På mitt jobb låter vi nykomlingarna få först gå själv ett tag.. För att få smälta omgivningen och kunna bekanta sig med miljön..
Hur länge lite beroende på vad det är för häst.

Sen väljer vi ut en OM möjligt boxgrannen och släpper ihop de på t ex ridbanan eller annan lite större yta. För att slutligen släppa hästen med övriga hästar. Då har nykomlingen lite trygghet i sin "bundis" boxkompisen..

Det låter ju som om du har ENORMT stor hage.. Jag skulle i allafall se till att det är just ute när jag släpper hästen där och inte åka hem ifrån stallet på ett par timmar..

Dessutom släpper jag aldrig ihop NYA HUNGRIGA hästar i hop utan de har fått äta ordentlig frukost INNE.. Sen om de ligger hö i hagen så måånga högar utspritt..

Anna-Carin

Ja det är en fin hage.
Därför lite svårt att förstå varför 18 av 23 väljer att ha sina hästar i en liten ruta ensamma hela dagarna....

I vårat stall äter dom alltid frukosten inne, men hungrig lär väl min vara ändå, blir nog aldrig mätt:smirk: hihi

Jag ska iallafall försöka kontakta dom andra hästägarna och höra vad dom säger :banana:
 
Sv: Att släppa ihop hästar

hästen vet hur han ska göra i flock så sluta plåga din häst släpp in han med dom andra .mina hästar går med kor ska dom vänjas med dom i månader eller nä du . släpp ut han .
 
Sv: Att släppa ihop hästar

Håller med någon föregående talare som skrev att man först släpper ut den nya hästen - sen de andra. Det är väl perfekt att lägga ut hö så hästarna har mat att pyssla med, då tänker de inte lika mycket på nykomlingen.

Men obs - viktigt att lägga ut dubbelt så många högar hö som det finns hästar 6 hästar= 12 högar. Med minst 5 meters avstånd mellan högarna. Gör man inte det så är det bäddat för bråk. Och dessutom bäddat för en tjock ranghög häst och en mager ranglåg....
 
Sv: Att släppa ihop hästar

När min var ny, så fick hon först stå inne ngr. timmar, sen släpte vi ihop henne med fjordvalacken först, eftersom de skulle bli boxgrannar, gick bra, min ponny satte han på plats direkt
- han fick inte ens kolla på henne för då small det.
Dagen efter släpte vi ihop hon & det andra stoet
- de hälsade måttligt på varandra och stog sen i varsit hörn.
efter det så släppte vi in resterande 5 hästar.
- gick bra, såklart blev det lite bråk, mitt sto som hade varit riktigt ranglåg, moppsade up psig & är idag rangledaren tsm. med en shettis.

Så släpp ihop hästarna du, de mår bäst utav det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp