Att slå eget hö

Sv: Att slå eget hö

Man kan väl läsa i jordbruksböcker, det finns nog på biblioteket. Vi brukar slå runt midsommar, innan gräset går i ax, sen vänder vi en gång om dan, det är bättre ju färre ggr man vänder för annars blir man av med mycket fina blad. Tänk på att inte köra vändaren för lågt så den drar med sig jord. Har ni fläkt så kan det tas in lite fuktigare än om ni inte har det, men har ni hårdpress så får det vara ganska så torrt även om ni har fläkt. Vi tar in vårt på tredje dan ungefär, om man har tur med vädret! Det beror också på hur mycket gräs man har.
Det är bra att ha numret till SMHI för att kolla jordbruksvädret i din kommun!

Sv: Att slå eget hö

Håller med om att biblioteket är bästa stället att börja.

Tänk på att maskinparken som krävs kostar pengar både i investering och underhåll. Kanske billigare att låta någon granne köra åt dig? Hö är tämligen känsligt att förvara och jag rekommenderar inte att köra utan tork. Lantbruksböcker visar intressanta fakta vad gäller behov av arbetskraft för att klara skörden. Är man bara en eller två personer så fungerar löshö bäst. Mest arbete och svårast att organisera är småbal.

Mest resurskrävande är det om man kör småbal, höskulle/tork på stallets övervåning med transportör. För att vara effektivt så behövs två traktorer och 4-6 personer. Problemet är att pressen ofta är väldigt effektiv och man vill utnyttja den så man får in höet så snabbt som möjligt.

Mycket mer lämpat för småskalig höproduktion är löshö som man tar upp med en pickupvagn, blåser upp det på skulle/tork. Går att klara med 1-2 personer.

Arbetsmässigt är hösilage mycket smidigare men maskinparken blir dyrare. Här klarar man dock i stort sett allt på en person. Vi hyr in balning/plastning men gör resten själva.

Att tänka på: När solen skiner och höet ska skördas vill ingen hjälpa till eftersom badplatsen är ett roligare ställe att vara på!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
736
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar