Att skilja två hästar

S

Suuz

Jag har ett problem, ett ganska stort problem som jag inte längre vet hur jag ska tackla!

Flyttade min häst i januari, allt gick jättebra och hon var hur lugn som helst. I mars fick hon en ny hagkamrat, och de två gick från att vara två stabila hästar till ett par som man inte kan skjilja på! Tar man ut ena från stallet blir den andra galen, ut från hagen resulterar i att den som är ensam kvar springer och skriker...

Nu är det så att jag vill släppa min häst på bete, men den andra hästen är sprutad och behöver gå kvar i en mindre hage. På betet finns det två starka par (dvs 4 hästar). Min häst blir den femte som inte känner nån av de andra.

Igår gjorde jag ett försök, det var två hästar på betet och jag släppte min. Det gick bra, fram tills det att min hästs "älskling" kom ut i sin hage och började skrika. Det hela slutade med att min häst skenade längs med staketet och sprang av sig en sko :mad:. I samråd med den andra hästens ägare släppte jag tillbaka min häst i (enligt henne) rätt hage.

På kvällen gjorde jag ett nytt försök, men min häst var trött och det slutade med att jag tog ut henne. Då jag själv inte kännde mig riktigt stabil att se min häst blindgalen springa runt...

Jag vet inte hur jag ska göra nu! Min sommar kretsar kring att min häst ska vila på bete, jag har inte tid att ta in henne varje kväll. Punkt! Min tidsplan är att fram till midsommar försöka släppa henne gradvis, att hon kanske vänjer sig med nya hästar + att gömma hennes älskling i en hage utom synhåll. Vad mer kan jag göra?

Finns det någon med erfarenhet av liknande situation? Jag är inte van vid denna situation. Man måste hela tiden tänka på båda hästarna, vilket är dösvårt eftersom de har olika ägare... Varför, varför, varför är de så kära i varandra? Hovslagaren tyckte att jag skulle dra av henne skorna och låta henne springa sig trött :devil: Men jag känner mig häst, hon ger sig inte, hon skulle springa tills hon dör typ!

Input mottages gärna :bow:

Sv: Att skilja två hästar

en häst jag sköter om är nästan exakt likadann..
han har blivit väldigt fäst vid sin hästkompis. den andra hästkompisen är han inte lika fäst vid men skriker alltid lite när den går iväg..
men hästar är flockdjur och när dom bara är 2 eller 3 st är det oftast så att dom blir bästisar och hatar att vara utan varann.
är det en större flock brukar det gå bättre.
vissa hästar kan vara helt självständiga, medans vissa är mindre självständiga..
men det är nog en sak som man måste träna.
du kan ju pröva ha henne inne i stallet en stund medans dom andra är i hagen.
då kan du rykta henne och sånt. sen kan du ju gå promenader också.
annars är det bäst att din häst kommer längre bort från "bästisen" att dom inte ser varandra liksom..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar