Att skilja på två hästar

S

stigson

Jag har ett stort problem då jag i 10 års tid haft ett russ och ett varmblod, saken är den att de alltid blivit ridna ihop, går i samma hage osv och de trivs väldigt bra med varandra. Nu är saken den att russet som börjar bli till åren, blivit sjuk och fått problem med sina lungor och han orkar inte längre följa med ut på ridturerna, så om man nu tar ut den andra hästen och lämnar kvar honom i hagen får han panik eftersom han blir ensam kvar, finns det någon här som har liknande erfarenheter och vill dela med sig av sina lösningar skulle jag bli jätte tacksam.

Sv: Att skilja på två hästar

Det är jättesvårt att dela på två hästar som är vana vid att vara tillsammans jämt och som gillar varandra.

Kan du inte försöka ta in en häst till i stallet så att det blir 3. då behöver ingen bli lämnad ensam.?

alla hästar vi haft hemma med det här problemet har varit uppfödda hela livet i flock. det finns ingen annan lösning än att du helt enkelt ser till att hagen är omöjlig att rymma ur, gör vad du kan för att minska risken för skador(om hästen springer helt redlöst) och sedan rider iväg. Det tog min nuvarande häst 3 månader innan han klarade av att de andra två åkte iväg på träningar och han blev ensam kvar. Nu blinkar han inte när de försvinner. Har du stall med "hel"galler kan en lösning vara att ta in hästen undertiden du är borta.

Jo tack! det känner jag så väl igen. Tog jag inte med shettisen så tog han med sig själv. Då såg han ut så här:bump:
Jag stängde in honom i boxen och sen fick han stå där och tycka synd om sig själv.
Efter ett tag så kom han på att det var ju inte så farligt fast han följde ju helst med om han fick.

Om ponnyn har problem med lungorna är det förmodligen inte så bra för den att springa runt så länge heller...
Jag skulle nog ta in den iboxen och ge den mat!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 361
Senast: Yeah but
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar