Att skaffa ny hund...

AgentCarter

Trådstartare
Då min hund väldigt hastigt och traumatiskt dog för snart två veckor sedan har mitt liv förändrats något väldigt. Hon var ingen lätt och genomsnäll hund men det var VI även efter vi flyttade in till min sambo och hans hund (på samma sätt som hans hund är extrem präglad på honom).
Och självklart saknar jag henne något extremt, inte ens på nätterna får jag vara ifred utan drömmer om henne (gärna relaterat till hur hon dog), sambons hund är självklart en tröst men han är verkligen husses hund (och tycker nog jag är jättejobbig för att jag bryter ihop om han inte gör som jag säger, hälsar när jag kommer hem m.m). Så i helgen så kände jag längtan efter en ny hund, inte samma ras men en liten lurvig sak som jag kan knyta an till och dessutom så skulle sambons hund slippa vara ensam.

Tidsmässigt så har vi det perfekt för att skaffa valp, jag jobbar kväll, sambon studerar dagtid och om det skulle hända något så har vi hundvakt 50 m bort. MEN vi ska ha barn i februari.

Och det krånglar till allt verkligen, för hur mycket tid kommer vi ha då? Går det ens ihop med valp och barn? Egentligen så tänkte vi vänta med ny hund till sommaren eftersom vi då vet hur det är att ha barn och kan se om det går ihop om man slänger in en valp i röran. Fast då man har haft en extrem skitdag psykiskt eftersom min hund är borta så känns det verkligen som det skulle behövas en valp (eller egentligen bara en hund som jag går ihop med, dock vill vi inte ha en vuxen igen pga tidigare problem).
Har hittat något som på pappret verkar perfekt, 17v blandras (trodde jag inte om mig själv). Fortfarande tillräckligt ung för att inte ha för mycket i bagaget och kommer vara ca 8 månader när barnet kommer. Är sällskapshunds blandning så inte så krävande (jämfört med brukshund då...)

Tror egentligen jag mest undrar om jag är helt dum i huvudet som ens tänker så här? Vissa dagar går det bättre och jag kan koppla bort att det saknas en familjemedlem, andra dagar är det bara nattsvart.
Eller som förstående människor säger "Det är bara hormonerna!"...

Sv: Att skaffa ny hund...

För att enbart döma det du skrivit här så känns det lite som du vill hitta en ersättare för att slippa vara så ledsen.

Förstår att du vill ha "din" hund eftersom din sambo fortfarande har kvar sin del som ni innan delade.

Tänk så får ni ett kolikbarn?
Psykiskt påfrestande så det räcker och sen har du en unghund på det som behöver uppmärksammhet.

Det bästa tror jag är att du väntar till efter du fått barn och då tar beslutet.

Men det är bara min åsikt

Ta en lite äldre omplacering då? Någon som du fortfarande kan ha kul med men där du vet aktivitetsnivån på hunden?

Jag skulle vilja avråda å det bestämdaste för en ny hund när det ska komma en bebis så snart.

Just för att en bebis tar mycket tid. Så njut du av din bebis först och främst (det lär ju inte vara den som får stå tillbaka), tid att skaffa hund finns det massor av senare.

Tack för alla svar!

Jo, det är ju det där med tid... Och svårt för för en själv som inte har haft barn innan att ens tänka sig hur mycket tid det tar! Om man skulle få en "perfekt bebis" så kanske det skulle gå, men om det blir ett kolik barn? Också är bebis tiden något som inte går att få igen.
En vuxen hund hade varit en idé, dock skulle det då behöva vara en äldre omplacering då det känns som det oftare är "fel" på de yngre. Och det är svårt att veta vad en sådan hund har för krav, då man inte vet vad den har gått igenom.

All fakta lutar åt att skaffa hund till sommaren (om nu det går ihop med bebisen) men ibland så är man inte så logisk

Hmm... jag tycker nog att beror på vilken ras man väljer. En mindre krävande ras kan vara alldeles utmärkt att fostra under tiden du har en baby hemma.

Vad hade du tänkt dig för ras?

Jag hade tänkt mig en mindre sällskapshund, dock så vore det även trevligt med en (dvärg kanske)schnauzer men dessa kanske blir för krävande.
Jag har haft brukshundsras innan och tycker ändå jag kan en del om aktivering (eller ja, beror på vad man jämför med!) och jag är inte ensam om att få barnet heller, utan det är jag och sambon. Dessutom är jag en sådan som har tänket "lättare med två än en" och vi har både hundvakter + 100 kvm hundgård med varmdel så tror det går att lösa med hund. Nu har jag en bra dag och ser att det är bäst att skaffa vovve till sommaren och då verkligen få något man vill ha. Dessutom så kanske jag ska få hit en sheltie på bantningskur.

Men rasmässigt:
Tibbetansk terrier
shih tzu
lakedale terrier (som antagligen skulle få gå i gryt)
tax (-"-)
Basset artésien normand (som sambon får jaga in åt mig)
Basset petit griffon (samma sak där)
Bichon havanais
Löwchen
pudel (mindre storlek)

Och som sagt dvärgschnauzer elller en mellan. Vilket är en av mycket få raser jag och min sambo har enats om är trevliga (han gillar korthår och avskyr långhår, jag ogillat korthår och älskar långhår)

Det är tänkt att till sommaren ska den listan vara nerkortad och så ska man dessutom ha hittat en trevlig uppfödare som bor inom 20 mil.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 284
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar