Att se takten!!

S

Spirax

Hur gör ni för att se om hästen är travtaktig eller passtaktig ELLER ren tölt.. Benen går ju så himla fort så jag hinner aldrig se (dock känner jag när jag rider). Jag ser om det är tölt, trav eller pass, men inte de olika takterna i tölt. Så har ni något knep för att hinna se det i farten???

Sv: Att se takten!!

Kolla in gångartsskolan på www.landsbergaislandshastar.se för där finns bra bilder och beskrivningar :) Och gå kurser och titta på de andra ekipagen, då ser man en hel del om man hör vad instruktören vill förbättra.

På domarsekreterar kurser tas sånt här upp, man får sitta å utvärdera olika hästars gångarter, rekommenderar att gå den, om du nite gjort det.För övrigt så måste man få upp rutinen, att kolla på många träningar å tävlingar är bra tex.

Har också tänkt på den där frågan... om hästen är passaktig är det lättare att se tycker jag, men är hästen travaktig blir det lite svårare..men är den mycket travaktig är det lättare att ser än om den är lite travaktig.

//loddie

Jag lyssnar, eller känner med baken. Tölt är ren fyrtakt med jämn betoning på varje taktslag, medan både passtaktig och travtaktig tölt går mot tvåtakt där taktslagen är olika betonade och om det är riktigt illa inte ens kommer i en jämn takt.

Förklaringen kanske inte ger nån aha-upplevelse om man inte har lite bakgrund att spela nåt instrument eller dansa.:angel:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Lady_S
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka