Att sätta kärnor från grönsaker och frukter?

Sv: Att sätta kärnor från grönsaker och frukter?

Hmm...jag har en massa melonkärnor...kanske skulle ta å peta ner dem i lite såjord...:bump:

Jag ska peta ner mina honungsmelonkärnor. Några här hemma o resten i stugan :D

Jag har nog oxå honungsmelon...och/eller galiamelon :confused:
:idea: Ska vi ta ett melonodlingsrace? :devil:

:D

Jag har nog oxå honungsmelon...och/eller galiamelon :confused:
:idea: Ska vi ta ett melonodlingsrace? :devil:

:D

:bump: Game is on :D Kanske ska ta med lite hästskit från stallet, hört att meloner gillar det :angel: Fast det får bli till melonerna ute i stugan, inte hemma :crazy:

Jag har satt en ananas (Bladrosetten) ska bli oerhört intressant och se vad som händer...

:bump: Game is on :D Kanske ska ta med lite hästskit från stallet, hört att meloner gillar det :angel: Fast det får bli till melonerna ute i stugan, inte hemma :crazy:

:eek: Fuusk!!! *smider planer* :idea: Jag kan ju gå t Skansen och tigga lite bajs, de har nog en del att välja mellan. Man skulle kunna testa olika bajs! Älgbajs, renbajs, grisbajs, björnbajs...
När ska vi starta? Jag måste fixa jord och sånt. Undrar hur många plantor som ryms i min lgh, har bara ett fönster. :crazy:

:bump:

:eek: Fuusk!!! *smider planer* :idea: Jag kan ju gå t Skansen och tigga lite bajs, de har nog en del att välja mellan. Man skulle kunna testa olika bajs! Älgbajs, renbajs, grisbajs, björnbajs...
När ska vi starta? Jag måste fixa jord och sånt. Undrar hur många plantor som ryms i min lgh, har bara ett fönster. :crazy:

:bump:

Om vi försöker fixa jord o sånt i helgen, så kan vi ju så på måndag :)
Fast de hemma får klara sig utan bajs :rofl: De i stugan sår jag nog nästa helg tidigast.

:laugh: Okej!! Melonsådd på måndag!! :bump:
:eek: Nu måste jag ju skaffa en digitalkamera, för vi ska väl presentera bildbevis? Det blir dyrt det här... :angel:

Senast ändrad:

Japp, bildbevis är ett måste :D Idag är det kanonväder här, så det passar bra för en tur o köpa jord. Ska ändå ha till balkonglådorna som jag ska så blommor i, nu när det är varmgrader på nätterna. :banana:

Min man planterade en grapefruktkärna när han var 6 år. Så här ser den ut idag 37 år senare.

grapefrukt.jpg

Den har blommat två gånger men aldrig burit frukt.

Åh en till! Jag gjorde likadant när jag var 8 och det var en jättefin växt, jag hade till och med julpynt och påskpynt till den. Sen flyttade jag till Irland och lämnade den hos en vän. Trodde jag. Hon mördade min grapefrukt :cry:

Blev inget jordinköp idag, hann inte innan stängning. Så jag fixar det på dagen i morgon, och sår i morgon kväll :)

Jag hittade ingen såjord...får kolla i en annan affär i morgon...:( eller...kanske jag har lite kvar sen förut...:angel:

Du får göra som jag gör med mina gröna växter(det har jag börjat med efter avokadon dog) ha en vattenflaska i krukan, så de har fri tillgång till vatten hela tiden...

Ja, det kan nog vara en bra idé, speciellt när jag är borta. Tack för tipset!

-----
Här är f.ö. min avokado:

avokado.jpg

Den ser lite hängig ut... Dessutom är bladen så himla ojämnt placerade. Kanske får jag snurra lite på den så att solen kommer åt på alla sidor?

:idea: Jag vet inte...men den kanske vill ha mer plats för rötterna? En del växter har ju rötter som växer på djupet, andra brer ut sig åt sidorna. Eg har jag ingen aning men tycker iaf att krukan ser liten ut...
:laugh:

Ja, jag har länge tänkt plantera om den. Den skulle nog gärna vilja ha lite mer/ny jord också, förutom en större kruka. Men ja, det gäller ju att få tummen ur först... ;)

Jag snurrar alla mina blommor en gång i veckan. Då får man lite jämnare "krona" på dem, o inte alla blad på samma sida.

Jag hittade ingen såjord...får kolla i en annan affär i morgon...:( eller...kanske jag har lite kvar sen förut...:angel:

Jag har lite jord kvar, men ska ändå åka o köpa plantjord till balkongen o den tänkte jag ha i botten på krukan. Såjorden är inge bra att fylla hela krukan med.

Hmm...jag kom på att mina melonkärnor är torkade så de kanske inte gror :( men nu har jag köpt en halv ny melon så jag kan sätta färska kärnor. :laugh: Hehe!

:banana:

Fusk, jag har torra :mad: Du får så torra oxå, och så sår du färska så ser vi vilket som är bäst :idea:

Nu har jag köpt jord i alla fall, så jag sår ikväll efter stallet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Fler än jag som har en liten djungel hemma? :p Och vad har ni? Jag har: - Ett litet Litchie-träd från 2007, ca 70cm högt.. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: Skyggni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar