Att sätta kärnor från grönsaker och frukter?

Sv: Att sätta kärnor från grönsaker och frukter?

Äsch, det blev inget sått idag, kom hem för en stund sen o nu orkar jag inte. Får så i morgon.

Nu har jag sått melonkärnorna! :banana: Orkade inte igår så det blev i dag i stället. Jag hittade faktiskt både blom- och såjord i en kasse under mitt tvättställ. :D Inte mkt men jag satte i 2 krukor iaf. Den ena med torkade kärnor (som jag blötlagt under några dar :grin: ) och i den andra både blötlagda och färska direkt från melonen. Det blev kanske några för mkt i krukorna men jag har inte plats för så många krukor...får sätta om när de fått blad och byta till en större lägenhet. :rofl:

I dag åt jag en persika, kärnan hade spruckit och :idea: det blir nog persika-sådd här också. :bump: Det var lite skumt för att när jag tog den ur kärnan var den lite skrumpen och platt men nu har den blivit liksom rundare. :confused: Mystiskt.

I dag åt jag en persika, kärnan hade spruckit och :idea: det blir nog persika-sådd här också. :bump: Det var lite skumt för att när jag tog den ur kärnan var den lite skrumpen och platt men nu har den blivit liksom rundare. :confused: Mystiskt.

:eek: Nu är den platt och skrumpen igen!!! :crazy:

:eek: Nu är den platt och skrumpen igen!!! :crazy:

nektariner har jag försökt mig på både den stora hårde grejen och bara inanmätet (ja av kärnan alltså) men det har inte hänt nåt med dem så jag har gett upp det projektet (även efter att glömt bort dem bakom gardinen i månader)...

Jag sökte på ett trädgårdsforum och där stod att de ska stratifieras. Nu försöker jag ta reda på vad det innebär...:D
En del fröer ska ju frysas, kylas eller blötläggas en tid. Det är nog något sånt med persikor oxå.

Jag hittade!! http://sv.wikipedia.org/wiki/Stratifiering_(botanik)

Man ska kyla fröet i 4 månader!!! Kanske inte är så för alla sorter...

Senast ändrad:

aha, som sagt vad jag har aldrig läst på när jag planterat nåt utan bara petat ner alla varianter av kärnor... ibland färska, ibland torkade, med nektarinerna provade jag båda varianterna...

Jodå, de är i jorden nu :D Fast jag har inte blötlagt dem, så vi får se om de gror alls.

Däremot har mina äpplen grott, och det är en liten spjonk på gång i plommonkrukan :D

Snart får jag rapportera om trädgårdsväxter i stället :angel:

:bump:
Jippii!! Va ql! Mina melonkärnekrukor står i fönstret. I kylen har jag en persikokärna och i en mugg badar 3 avokadokärnor.:D
Hmm...äpple? *funderar* Kanske jag skulle prova det oxå...:d

Äpple var mest på skoj, för att se om det skulle gro, o jäklar vad det grodde :D Nu när jag snart får trädgård får jag väl peta ner dem där ute, eller i stugan :angel:

Jag har en liten citrus i mitt fönster som jag köpte på en plantgård. Den bär frukt nu, söta små runda frukter som ser ut som apelsiner. Har faktiskt provat att skala en o den ser ut som apelsin på insidan med, men smakar mer som klementin :D Dock är den väl ingen ätlig sort, så jag smakade bara en klyfta.

Alla citrusfrukter är ätliga, de smakar bara mer eller mindre gott. Så det är bara att äta!

Ah, så det finns inga giftiga citrusar alltså? :) Vad häftigt, då har jag lärt mig nåt nytt. Ska lägga ut en bild på den snart :)

Äpple var mest på skoj, för att se om det skulle gro, o jäklar vad det grodde :D Nu när jag snart får trädgård får jag väl peta ner dem där ute, eller i stugan :angel:
jag sparade kärnor för ett antal år sedan för att sätta äpple... Men pappa sa att han inte trodde det gick... Man skulle iaf inte få äpplefrukt av det

Äsch då :p kan vara kul att prova ändå. Man får kanske ingen frukt, men man kan ju använda träet när man grillar o få lite äppelsmak på köttet :d

:eek: VAAA!!! *springer till melonkrukorna*

------> :eek::eek::eek::eek::eek: Mina också!!!!! :crazy::confused:

*måste skaffa större lägenhet*

Senast ändrad:

:rofl: Igår hade de inte grott, o idag :eek: shit alltså vilka snabba rackare :eek:

Jag ska fota mina när det är dags att ta av plasten på dem, äpplet måste jag nog plocka plasten av i morgon för den slår i skallen snart :rofl:

:eek:...jag har inte kollat dem alls sen sådden!! :eek: Trodde inte det skulle bli nåt alls men nu fick jag ta bort påsarna jag hade över dem, de är ca 5 cm!! :eek: Jag måste ju sätta om dem denna vecka för inte får de plats i de där två pytte-krukorna! :eek:
:eek: Hur ska detta sluta? :eek:

:eek:

:rofl: Jag trodde att det skulle ta minst en vecka-14 dar innan de grodde så jag blev oxå chockad. Hade dessutom placerat dem ovanpå vår diskmaskin, så de skulle få lite värmetillskott underifrån innan de fick flytta till ett fönster. Skulle bara torka under krukan igår när jag såg alla gröna spjonkar :rofl:
Tur jag snart får trädgård :rofl: Ska fråga hyresvärden om jag får ha ett litet trädgårdsland där :p

Hmm...jag tog visst i lite igår :o den längsta är ca 5 cm, de andra 2-3 cm. :angel: Jag hittade en sida där det stod att man helst ska sätta dem mull. Får väl försöka hitta det nån dag. Undrar om man kan sätta dem djupare när man planterar om, vet du? Annars kommer de ju att bli lite spinkiga. :idea: Det funkar ju med vissa växter.
Nu har ett problem uppkommit...jag måste ställa ett litet bord framför fönstret för att få plats med alla krukor men...då e d ju lika bra att tvätta fönstret innan...och när man tvättar fönster brukar golvet bli lite blött så då får jag nog torka av det oxå...iofs behövs det...:crazy: Sen brukar man ju byta gardiner när man vårstädat fönstrena och mina nya gardiner är fortfarande i metervara...:D

P.S. Jippiii!!! Jag har upptäckt hur man ändrar färg på texten!! :banana:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Fler än jag som har en liten djungel hemma? :p Och vad har ni? Jag har: - Ett litet Litchie-träd från 2007, ca 70cm högt.. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: Skyggni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar