Att sälja tavlor

LindgrenV

Trådstartare
Min kära mor målar och målar och målar, fantastiska tavlor med häftiga motiv och de har varit omtyckta i många år. Hon har haft ett uppehåll, men har nu fått till en sprillans ateljé och en hel hög inspiration och kreativitet. Enda problemet är att hon inte är en businesswoman. För fem öre. Hon ger bort tavlorna hon gör, tar inte ens betalt för materialåtgången. Hon ångrar att hon gav bort tavlorna hon gjorde för några år sedan och jag vet att hon om några år kommer ångra att hon ger bort tavlorna hon gör nu. Dessutom skulle hon behöva pengarna, framför allt för att täcka omkostnaderna för målandet - färg och duk är ju dyrt!!

Så nu har hon bett mig om hjälp att kränga tavlorna åt henne, vilket inte är ett problem alls. Däremot har jag ingen aning om hur man ska tänka när det kommer till prissättning på tavlor. Där behöver jag bukes hjälp! Jag själv säljer mina tjänster som fotograf, men försäljning av målningar har jag ingen erfarenhet av. Help me, please!

Den enda som kan avgöra vad tavlorna är värda är ju hon själv.... Din mor måste sätta ett pris baserat på materialåtgång, tidsåtgång etc... Sedan kan du ju också ta några av hennes alster och gå till en konstatelje/butik och be att de värderar hennes tavlor... kanske kan de ge en liten, liten hint om vad de kan vara värda...

Akryl olja akvarell?
För en akryl eller olja i mittemellan-format - kanske 500-600? Billigare för en akvarell.
Jag har köpt elevarbeten för ungefär det priset. Och då är ju det ändå gjort av någon som går konstutbildning.

Annars är ju saker värda det som någon vill betala. Din mor är amatör och priset är ju egentligen bara avhängigt det folk anser det vara värt.

Samla ihop dem, ställ ut dem och få betalt på riktigt. Beroende på konstnär och storlek på tavlan varierar väll priset mellan 2 000 och 6 000 kr för de verk som ställs ut på gallerier men inte är ett namn ännu. Då tänker jag på akryl eller olja på duk. Akvareller kan ju vara lite billigare som sagt, men det beror väldigt mycket på vem som målat, storlek på tavlan och komplexitet (nedlagd tid).
Surfa runt lite på etsy.com eller kanske epla.se som är en svensk variant av etsy.

Akryl olja akvarell?
För en akryl eller olja i mittemellan-format - kanske 500-600? Billigare för en akvarell.
Jag har köpt elevarbeten för ungefär det priset. Och då är ju det ändå gjort av någon som går konstutbildning.

Annars är ju saker värda det som någon vill betala. Din mor är amatör och priset är ju egentligen bara avhängigt det folk anser det vara värt.
500-600 kr för en oljemålning i mellanformat täcker inte ens materialkostnaden. Jag målar själv i olja och tar ca 3500-4000 kr för en målning i mellanformat (60x80 cm). Betydligt mer för porträtt och detaljerade beställningar. Lägger visserligen väldigt mycket tid på mina målningar.

Jag tycker att det är oerhört tråkigt att det finns så många som inte värderar sin arbetstid och sitt hantverk. Man gör också hela branschen en otjänst på det viset. Helt sjukt att handmålade tavlor ligger på samma prisnivå som IKEA-konst. Helt sjukt att en hantverkare som målar en enkel träpanel har tio gånger högre timlön än en konstnär som målar en tavla.

Mitt tips är att räkna på materialkostnaderna och sen lägga till en timlön som känns någorlunda meningsfull.

Akryl olja akvarell?

Det är just därför som jag frågar andra om råd, för mamma har en tendens att nedvärdera sina verk sedan ett tag tillbaka och skulle nog inte ta mer betalt för en akrylmålning än en femhundring. Och det är enligt mig alldeles för lite - det är vad jag tar för några foton, och då vet jag att jag ligger i underkant. I en målning ligger enormt många mer timmar och materialåtgång bakom! Jag vet att hon har gått en grafikutbildning men vet inte om hon läst något mer än så. Det är främst akryl men även olja som hon målar med.

Hon hade ett namn i alla fall mer lokalt när jag var liten, sedan lade hon penslarna på hyllan ett tag. Hon har bland annat målat denna vägg:

yGhlXqboVJp5Nai7Klo6.jpg

(Antar att detta är väldigt väldigt stort format? :D)

Den enda som kan avgöra vad tavlorna är värda är ju hon själv.... Din mor måste sätta ett pris baserat på materialåtgång, tidsåtgång etc... Sedan kan du ju också ta några av hennes alster och gå till en konstatelje/butik och be att de värderar hennes tavlor... kanske kan de ge en liten, liten hint om vad de kan vara värda...
Smart, att jag inte tänkte på det! :banghead: Får googla fram några lämpliga ateljéer och butiker här i närheten och se vad de kan säga :bump:

500-600 kr för en oljemålning i mellanformat täcker inte ens materialkostnaden. Jag målar själv i olja och tar ca 3500-4000 kr för en målning i mellanformat (60x80 cm). Betydligt mer för porträtt och detaljerade beställningar. Lägger visserligen väldigt mycket tid på mina målningar.

Jag tycker att det är oerhört tråkigt att det finns så många som inte värderar sin arbetstid och sitt hantverk. Man gör också hela branschen en otjänst på det viset. Helt sjukt att handmålade tavlor ligger på samma prisnivå som IKEA-konst. Helt sjukt att en hantverkare som målar en enkel träpanel har tio gånger högre timlön än en konstnär som målar en tavla.

Mitt tips är att räkna på materialkostnaderna och sen lägga till en timlön som känns någorlunda meningsfull.

Håller helt och hållet med och det är precis därför jag tycker att hon ska ta betalt för sina verk! Jag tänker mig att det är lättare för henne att faktiskt ta betalt om hon har någon form av baskostnad att utgå ifrån. X mängd material + Y mängd tid = Z pris. Mamma målar framför allt på nätterna men då är det enormt många timmar som läggs ned.

Och NEJ, denna tråd är inte annons/reklam. Jag vill inte ha hjälp att sätta pris på en specifik tavla utan det jag behöver hjälp med är hur man ska tänka när man sedan ska sälja en tavla, vilka aspekter som avgör ett pris och hur man går tillväga.

Min man målar också på din mammas nivå. Han tar 2500 för en 40*40. Jag tror att han kan ta mer men på det här sätter försvinner så fort de blir klara och det jag tror det passar honom bra.

Akryl olja akvarell?

Med all respekt tanten för ditt konstkunnande men med de priserna har ju knappt folk råd att måla! Att få materialet bekostat borde vara ett minimum.

Alltså - jag har inget att invända mot att konst borde kosta mer!

Men samtidigt så finns det gott om etablerade yrkesverksamma konstnärer som inte får mer än en 5-6000 för en mindre originalmålning.

Det går inte ihop.

Men det är ungefär som att föda upp hästar. Rena förlustaffär ;)

Om det finns de som köper för mer pengar än så, så är det bara att varmt gratulera!

Jag har ju ingen aning alls om konstmaterialkostnad eller så. Men om man kikar på vad gamla tavlor av gamla, döda, konstnärer kostar på gallerier idag så är det inte 6000 alla gånger. (iofs är ju materialkostnadsproblemet sedan länge borta). Tex en jag kollat upp från tidigt 1900-tal:s (som har ngt alster liggande i källaren på Nationalmuseum) tavlor kostar bara runt 2000.

Men det kanske ändå är en skillnad, de behöver ju inte "leva" på det så att säga.

Jag har ju ingen aning alls om konstmaterialkostnad eller så. Men om man kikar på vad gamla tavlor av gamla, döda, konstnärer kostar på gallerier idag så är det inte 6000 alla gånger. (iofs är ju materialkostnadsproblemet sedan länge borta). Tex en jag kollat upp från tidigt 1900-tal:s (som har ngt alster liggande i källaren på Nationalmuseum) tavlor kostar bara runt 2000.

Men det kanske ändå är en skillnad, de behöver ju inte "leva" på det så att säga.
Bara duken kostar runt 400:-/meter idag, vad jag förstått det som. Så materialkostnaderna har dragit iväg!

Med all respekt tanten för ditt konstkunnande men med de priserna har ju knappt folk råd att måla! Att få materialet bekostat borde vara ett minimum.
Nej. Det är aldrig en fråga om vad et kostar att göra saker - inte någonstans i samhället.
Det handlar till slut bara om vad folk är villiga att betala. För en begagnad bil, för en häst, för en målad tavla.
Vad det borde kosta har liksom inget att göra med vad det går att få ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka