Att sälja begagnad sadel

Ramona

Trådstartare
Ni som har sadlar till salu just nu eller ni som nyss haft sadel till salu, hur har ni att sälja dem? Har det gått lätt eller har det varit segt?

Ni som kollar på sadlar just nu, letar ni efter något speciellt märke eller vad är ni ute efter?

Frågar eftersom jag själv har en hoppsadel till salu just nu och tycker att det går lite segt.

Sv: Att sälja begagnad sadel

Jag kollar lite efter både hopp- och dressyrsadel. Har ingen brådska så jag tittar mest efter riktiga fynd.

Sälja sadel tycker jag alltid är trögt, särskilt dyrare varianter.

Jag har sålt några stycken och en är fortfarande osåld. Jag brukar lägga annons på valda sajter och ge det ett par veckor. Är sadeln fortfarande osåld då lämnar jag den till en ridsportaffär i närheten och ändrar i annonserna att sadeln finns att prova där. Det har funkat utmärkt utom att jag som sagt har en hoppsadel kvar att sälja som ingen nappat på hittills.

När jag ska köpa (ska jag snart igen) brukar jag titta på annonssajter efter någon/några redan förutbestämda modeller. Finns det inte tillräckligt med bra bilder på sadeln (viktigt med bilderna!) ber jag säljaren lägga upp fler innan jag bestämmer mig för ev köp. Det har aldrig varit några problem hittills med mina sadelköp. Beroende på avstånd till säljaren har jag hämtat/fått dem skickade.

;) Krocket

jag håller också på att sälja en hoppsadel just nu det går segt men har bara lagt ut på ett ställe. Antar att det är segt för att det finns så mycket begagnade sadlar att välja mellan. Jag tycker jag har satt ett lågt pris på min sadel spec om man jämför med sadlar i samma märke som säljs.

Lite halvsegt, har en lite dyrare bomfri sadel ute. Jag har fått några svar men ingen som varit jätteintresserad.

Jag har sålt sadlar och det beror på helt vad det är för sadel, min Zaldi var trögare att sälja än min Amerigo sadel.

Letar sadel nu och jag letar efter 4 olika märken som jag vet passar mina hästar men det finns inte så jättemånga då jag vill ha 17,5 eller 18 i sätet.

Jag håller på att försöka sälja min hoppsadel nu också. Det går jättesegt, har fått några svar men ingen som velat ha den tydligen. Det är ju en syntetsadel.. så kanske är därför den är svårsåld men jag vet inte. Får väl sänka priset på den för att bli av med den kanske? den passar ju inte hästen så vad ska man göra.

både i säljar och köpar tagen.

har ljust för tillfället en dressyr sadel till salu och letar väll en liknande fast vidare/ bytes affär, har fått många mejlsvar men inget seriöst intresse, Gillar inte personligen dessa mejl svar.

bor väll lite avsides, så det är svårt att pröva sadeln innan köp, både för mig som säljare och köpare

Jag är just nu på jakt efter en vid sadel som dessutom är billig ;). Ingen särskilt enkel kombination precis...

Har under året sålt av ett flertal sadlar som jag haft liggandes hemma, vissa lätta att sälja andra lite svårare, särskilt syntetadlarna.

Letar just nu efter en stübben hoppsadel men just 17/31 verkar vara svår att finna, vill inte ha sadeln skickad över halva sverige utan vill se och hämta på plats så sadeln är hel och fräsch och vad jag vill ha.

Jag tycker att det går jättesegt:crazy:!

Har försökt sälja min föredetta dressyrsadel i ett halvår... Nu var ju detta iofs en syntet, men ändå. Den var i fint skick, mycket lite använd och jag hade ute den för 300(!) kr. Mycket få napp. Upptäckte också att det är nästan omöjligt att få sålt den om man inte vill skicka. Slutade med att jag skänkte bort det för jag var så fruktansvärt trött på att det låg i vägen, då kom det en otrevlig tjej och hämtade den...

Min praktikhandledare hade ute sin Zaldi utan några seriösa napp i ett halvår. Nu har hon ute sin gamla Butet här på Buke såg jag, och den vet jag också att hon försökt sälja några månader iallafall.

Letar också sadel lite på halvfart eftersom den nuvarande inte är 100. Men det är ingen brådska, så jag letar som någon annan sa efter fynden ;).

Precis köpt häst och min sadel ligger inte bra. Så jag letar både hopp el allround och dressyr sadel. Men hästen har HÖG MANKE så de sadlar jag *tycker om* är inte att tänka på....
Har precis lånat hem 2 keiffer en hopp och en dressyr men har hört så mycket skit om just Kieffer så jag vet inte... sadelutprovare kommer månd och kollar hur de ligger. De ser för mig ut att ligga bra - manken får plats iallafall;)
majeld

Tidigare har det gått väldigt lätt men nu är det segt med den jag har ute, vanligt märke, jättebra skick. Har sålt både mkt dyrare och mkt billigare snabbare.

Jag letar men jag går efter vad som passar hästen och det är inte lätt. Därav blir det svårt att köpa privat av nån ute i landet, ligga ute med pengar för att kunna prova och sen inte veta om köparen är ärlig när det gäller öppet köp eller ej. Jag letar hoppsadel och vill inte ha det halvdant utan den ska passa perfekt till oss båda och då blir det knepigt:crazy:

Jag har haft en märkessadel tillsalu i drygt ett år.
Billig, i fint skick och ett fynd....men inga köpare.

Det verkar vara svårt att sälja begagnade sadlar även om dom är fina och man ligger lågt i pris.

Sålde min sadel (wintec 500cc) för en dryg månad sedan, och det gick väldigt lätt, hade 2 st som var beredda att köpa den osedd, hörde av sig med 5 minuters mellanrum. Fick det jag hade begärt för den (3000kr)

Jag letar men jag går efter vad som passar hästen och det är inte lätt.
Men hur vet du vad som passar hästen?

Jag ställer mig alltid så frågande till ditt uttalande. Hur vet du tex att inte min, Egos eller loobahs sadlar passar din häst? Eller är du inkörd på ett par märken och vill inte gå utanför de märkena?

Letar just nu efter en stübben hoppsadel men just 17/31 verkar vara svår att finna, vill inte ha sadeln skickad över halva sverige utan vill se och hämta på plats så sadeln är hel och fräsch och vad jag vill ha.
Varför just en Stübben-sadel?

Jag tror att många har svårt att sälja sina sadlar eftersom folk är inkörda på ett märke. Det finns ju andra märken som är bra och som funkar lika fint om inte bättre på hästen.

Jag tycker att det är extremt segt att sälja just nu.

Sadlar under 6000 kr brukar jag normalt ha sålt inom en månad medans de över brukar ta något längre tid.

Jag hade ute en annons om en sadel sedan i april men lämnade den till en försäljare i slutet av augusti för att få den såld genom henne istället då det verkade helt hopplöst. Jag hade då ändå sänkt priset från 7500 till 6000 kr inklusive lädergjord, stigläder och stigbyglar, allt i nyskick med garanti kvar och använt ca 4-5 månader men ändå inget napp.
Hon värderade den till 8000 kr för bara sadeln, så mitt pris var ju inget överpris, men hon har inte fått sålt den heller så det är verkligen segt att sälja sadlar nu.
Den sadeln fick jag typ tre mail om på hela tiden den var ute på annons, normalt är det ju många mail men lite verkstad på köparna.

Syntetsadlar runt 2000 kr är de som är lättast att sälja, det brukar vara sålda inom en vecka (dottern vill bara ha syntet) men den senaste tog hela tre veckor på sig att bli såld och då till en vän till en vän och inte genom annons.

Bomlösa sadlar är absolut svårast att sälja, folk tror att alla bomlösa kostar runt 2000 kr nya och inser inte att man får vad man betalar för.
Jag hade en ute på annons som kostar ca 6500 kr ny och fick förfrågan om det var ok med 1000 kr:eek: hm, jag menar den var i nyskick med två nya padar och ny lädergjord.

Senast ändrad:

Har sålt 3 st sadlar inom några månader, allihopa har gått fort.
Dressyren gick på 2 timmar.
Allrounden tog 2 veckor på sig.
Den spanska tog 1 vecka på sig.

Så jag tycker det är lätt, men alla har varit sadlar under 5000 kr, allrounden den billigaste en Wintec 500.

Jag är i letartagen nu, och jag har inte snöat in mig på modell, vill ha en 17,5 tum, vid till x-vid något svängd för cirka 5000 kr.
Jag kan tänka mig en allround, en dressyr, en spansk, en western, you name it, bara den passar hästen!

Men hur vet du vad som passar hästen?

Jag ställer mig alltid så frågande till ditt uttalande. Hur vet du tex att inte min, Egos eller loobahs sadlar passar din häst? Eller är du inkörd på ett par märken och vill inte gå utanför de märkena?

Jag känner det när jag rider i dom;) Då vet jag ju ungefär vad som går bort så det är ingen idé att prova fler av samma märke eller hur?

Det är ju inte bara vidd, om sadeln är rak eller inte, det är mycket mer som ska stämma, hur ortspetsarna sitter och sadelns djupaste punkt, stämmer inte det så funkar den inte.
Vet inte ens vad ni har till salu men jag skickar inte efter kors o tvärs från landet utan provar helst där det går.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 599
Senast: Roheryn
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka