Att sälja begagnad sadel

Sv: Att sälja begagnad sadel

Det verkar som om det är en "köparens marknad". Satte ut en köpesannons igår kväll och fick 7(!) svar inom ett par timmar :eek:! Förstår bara inte varför alla svarar utan bild? Det är ju ett måste när man vill sälja något begagnat, tycker jag, att man skickar med en bild. Eller?

Tror att folk har blivit mer medvetna om hur viktigt det är att sadeln passar hästen (och ryttaren). Svårt att köpa på annons om man inte vet att just den sadeln/modellen passar pållen.
Förr var det ju bara snack om bomvidd och man trodde att sadeln passade hästen om den låg hyfsat över manken. Det är ju så mycket mer som ska stämma, bomform, bossor, storlek osv....

Haft sadlar ute på annons och det har tagit alltifrån 1 vecka upp till flera månader. Även lämnat till affär men satte då ett högre pris på sadeln än i annonsen på nätet (affären skulle ha 20% av säljsumman nämligen), tänkte att den lika gärna kunde hänga där än hemma i sadelkammaren. Tog nog 1 1/2 månad sen var den såld.

Upplever att det är lättare att sälja sadlar på vårkanten när folk börjar köra igång med hästen på allvar efter en lugn vinter.

Det verkar som om det är en "köparens marknad". Satte ut en köpesannons igår kväll och fick 7(!) svar inom ett par timmar :eek:! Förstår bara inte varför alla svarar utan bild? Det är ju ett måste när man vill sälja något begagnat, tycker jag, att man skickar med en bild. Eller?

På vissa sajter kan man inte skicka med en bild om man själv inte har skrivit ut sin mailadress, kanske är det därför?
Sedan kan det också vara så att man kollar intresset innan man tar sig tiden att skicka med en bild.

Letar fynd. Vet vad jag ska ha och har hittat en del som man kunnat pruta på. Köper inget beg. för nästan ny priset om jag kan få det för mindre än 50% av nypriset hos någon annan. Fattiga tider nu så jag håller hårt i pengarna:p

Ni som kollar på sadlar just nu, letar ni efter något speciellt märke eller vad är ni ute efter?

Letar just nu efter något begagnat som passar. Tyvärr faller de flesta sadlarna bort pga att
  • finns inte plats för manken på höjden
  • finns inte plats för manken på längden
  • sadeln är för lång
  • sadeln är för bred
  • sadeln är för svängd
  • bogmusklerna får inte plats
  • stropparna sitter för långt bak
  • osv...

Jag börjar bli duktigt irriterad på annonser där det står "Passar de flesta hästar" :mad:

Det är trögt att sälja sadlar privat - det verkar som fler köper från de företag som handlar med begagnat eftersom man kan köpa på avbetalning där;). Där är det dock överfullt för tillfället, så de tar inte in nya sadlar för försäljning.

Ska man sälja begagnat så ska man nog ha rätt pris. Skulle jag köpa sadel begagnat så vill jag ju att det märks på priset, ska jag betala nästan nypris så köper jag ju hellre en helt ny sadel.

Fast det är nog inte bara avbetalningen som lockar utan även förmåner som öppet köp, till exempel. Köper man från privatperson så är det ju till att sälja vidare om inte sadeln passar.

*KL*

Jag har en sadel ute och tycker att det är supersegt. Har bara haft två svar på hela sommaren.
Priset är lågt satt och det är en fin sadel som säls komplett.
Tycker mig se samma tendens för alla, sadlarna ligger länge och annonserna återkommer.

Nu har jag köpt ny sadel så jag sitter ju inte i sjön men visst skulle det sitta fint att få den andra såld.

Det är trögt att sälja sadlar privat - det verkar som fler köper från de företag som handlar med begagnat eftersom man kan köpa på avbetalning där;). Där är det dock överfullt för tillfället, så de tar inte in nya sadlar för försäljning.

Ska man sälja begagnat så ska man nog ha rätt pris. Skulle jag köpa sadel begagnat så vill jag ju att det märks på priset, ska jag betala nästan nypris så köper jag ju hellre en helt ny sadel.

Ja jag skulle aldrig i livet köpa en NÄSTAN ny till närapå nypris så som man i annonserna ibland, vad tror folk? Det är ju trots allt en använd vara och man vet inte vad den har varit med om även om sadeln är bara något år gammal.

Jag handlar genom såna företag, kan man säga, det är lättast så, man får prova uan att köpa sadeln och ligga ute med pengar, det finns många att välja på osv, Men även där har det varit trögt nu, till skillnad mot tidigare,
nu har det tagit hela sommaren med en i mellanprisklass, mkt bra skick. Tidigare har det gått på några veckor med sadlar i dyr klass till billig klass, jag har varit förvånad över hur fort det gått. har ju tiidigare då provat att annonsera samma sadel själv nån gång och det var trögt, men inlämnad försvann den i ett nafs.....:idea:

Ha f ö sett hur överfullt det är i sån affär, verkar som varannan kund kommer för att lämna in sadel just nu, när man är där....

Jag hade två sadlar ute till salu. Inga svar alls först men sen ringde en och var intresserad av allroundsadeln och köpte den.

En person har hört av sig ang dressyrsadeln. Det är verkligen inte någon rusch efter mina sadlar direkt.:p

Lägger man istället in en köpesannons så får man fler svar. Var en idiot som ville sälja en splittans ny Meredith hoppsadel för att den följt med hästen hon köpte men hon rider ju bara western. 13 000 skulle hon ha för en sadel som i nypris går loss på drygt 20 000...:grin: Plus att bilderna på sadeln var fotad i en hästsportaffär.

Nu varnar folk för den där säljaren. Och hon/han är polisanmäld. Tydligen finns det sådana som gått på en nit där. Betalat men inte fått någon sadel.

Har sett en liknande annons, helt ny wintec allround, fotad i affär, mailadressen slutar på @live.nånting precis som ovan nämnda persons gjorde.

Har nu slutat leta sadel till hästen på annons. Köpt en splittans ny sak genom en sadelutprovare=bättre garantier som återbesökskontroll och garanti för återköp om den inte fungerar inom en månad.

Jag har nyligen köpt en beg sadel men det var bara för att jag hade sån tur, hittade precis vad jag ville ha i grannkommunen så jag kunde prova:). Har ingen lust att skicka sadlar hit och dit, så jobbigt om de inte passar. Visst, vet man EXAKT vad man ska ha och att det passar på hästen så. Annars är det priset som avgör, en beg sak köper man för att få ett okej pris. Jag tycker en hel del beg sadlar som ligger ute är väldigt dyra, då åker jag hellre till en sadelutprovare och köper en ny.

Har en dressyrsadel ute, som har varit ute i ca 1 mån nu och ingen har hört av sig alltså seeegt. Den är en Arthur Kottas Vienna och alltså i den lite dyrare klassen, men jag har satt ett mycket bra pris, ändå ingen intresserad så den blir nog hängande i sadelkammaren.
Min akademiska sadel var inga problem att sälja och jag köpte an ny (beg) på samma ställe.

Har nu slutat leta sadel till hästen på annons. Köpt en splittans ny sak genom en sadelutprovare=bättre garantier som återbesökskontroll och garanti för återköp om den inte fungerar inom en månad.

Jag har köpt en sadel begagnad, men i det fallet hade jag haft ute en utprovare som talade om vilken stl vi skulle ha + att den sadel jag hittade var nästan ny till okej pris.

Annars åker jag till utprovare som har samma regler som din har.

Men hur vet du vad som passar hästen?

Jag ställer mig alltid så frågande till ditt uttalande. Hur vet du tex att inte min, Egos eller loobahs sadlar passar din häst? Eller är du inkörd på ett par märken och vill inte gå utanför de märkena?

Efter att ha klafsat runt i sadelträsket i flera år och provat fler sadlar än jag vill minnas vet jag rätt väl vad som passar hästen och mig. Då köper jag inte en okänd sadel på vinst och förlust på annons på nätet från en privatperson. Däremot kan jag tänka mig att chansa om någon av "sadelförmedlingsfirmorna" säljer den eftersom jag får sadeln på öppet köp då utan problem.

Själv har jag både sålt och köpt begagnade sadlar på annons resp. i butik. Vissa har gått lätt att sälja, andra riktigt trögt, men jag har hittills blivit av med sadlarna till sist utan att göra jätteförluster på dem.

Man vill ju inte sälja för billigt heller. Jag vill ju inte ge bort min sadel liksom. Dessutom förstör det marknaden om alla dumpar sina priser. Det ska ju vara ett andrahandsvärde i sadlar, det är ju kvalitets saker som ska hålla i många år. Har de inte ett andrahandsvärde börjar sadeltillverkarna att tillverka mer och mer skitsadlar.

Och så blir jag förvånad över att det är så omöjligt att skicka över några enkla mått...:crazy: Jag KAN inte köpa en sadel över internet om jag vare sig har bild eller mått. Man får vara lite ihärdig om man ska lyckas sälja också!

Man vill ju inte sälja för billigt heller. Jag vill ju inte ge bort min sadel liksom. Dessutom förstör det marknaden om alla dumpar sina priser. Det ska ju vara ett andrahandsvärde i sadlar, det är ju kvalitets saker som ska hålla i många år. Har de inte ett andrahandsvärde börjar sadeltillverkarna att tillverka mer och mer skitsadlar.
Nej, jag vet. Jag har fått riktiga skambud ibland och snyftvalsar. Det är så synd om köparens häst som behöver en annan sadel, men hon har så dåligt med pengar pga studier eller vad det nu kan vara. Visst kan jag tänka mig att pruta lite, men inte säljer jag sadeln för halva annonspriset. (Ifall någon undrar - jag brukar sätta priser som ligger i nivå med liknande sadlar eller lite lägre.)

KL
Har alltid tyckt det var enkelt att sälja sadlar upp till 10000:- men med de dyrare har jag tagit hjälp av s*delm*gasinet. Den första blev såld på ett par veckor där och den senaste tog 4 månader att sälja.

Jag har även köpt sadlar på annons samt av s*delm*gasinet. Fördelen med dem är ju som flera redan har skrivit är att man får låna hem sadlar och prova i lugn och ro samt att de även kan hjälpa till att prova ut sadlar.

Varför en stübben frågar du jo för att det är dom sadlarna som passar bäst på mina hästar, har dressyr i samma storlek som ligger kanon och vill ha en hopp lätt och enkelt.

Jag jobbar i en hästsportaffär som förmedlar begagnade sadlar. Förra vintern hade vi så himla mycket sadlar att vi fick säga nej ett tag. Nu är det inte alls lika fullt.

Tycker vi har sålt jättemycket men man kan ju fundera på varför det svänger så mkt? behovet borde väl vara lika stort jämnt nästan tycker man.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 598
Senast: Roheryn
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka