Att sälja sin vän

gicageli

Trådstartare
Jaha, efter två års slit och rehab av senskada har jag beslutat mig för att se om jag kan hitta ett hem till min vän. Vi vill helt enkelt inte samma sak. Jag vill träna på hobbynivå, ca LA dressyr och hoppning 1 m-1,10. Min häst får dock inte hoppa mer pga tidigare skada och han är inte superglad i dressyr men ett pass på banan då och då gillar han och han älskar uteritter.
Jag tänkte nu se om det kan gå att låna ut honom eller sälja honom till rätt person eftersom min ridning står helt still och jag blir frustrerad över det och det är inte rätt mot pålle. Nu tänkte jag se om det finns ett intresse för honom men det finns ju MASSOR med hästar ute nu. Tänkte mest höra med er som har erfarenheter av att sälja er finaste vän hur gick ni vidare? Var det lätt/svårt att hitta rätt hem? Har ni haft kontakt med köparna efter försäljningen? Jag tycker detta känns jobbigt men jag vill mer än pålle vill och det känns som att vi kanske ska skiljas åt. MEN rätt hem ska ju dyka upp, säljer inte till vem som helst för han är värd det bästa!
 
Sv: Att sälja sin vän

Det är svårt att sälja en frisk häst idag, och ännu svårare att sälja en häst med tidigare skada. Mycket lätt hänt att den går sönder igen för att nya ägaren vill mer än hästen klarar av. Jag hade aldrig sålt/lånat ut en sådan häst till någon jag inte kände väl och som jag hade relativt regelbunden kontakt med som inte har mer ambitioner än uteritter och "må-gott"-ridning. Finns så många hemska historier där hästar med skadehistorik säljs vidare som tävlingshästar senare osv.

Antingen sälja/låna ut till god vän med samma vilja som hästen eller ta bort hästen. Fundera vad som är bäst för er.
 
Sv: Att sälja sin vän

Jag hade nog övervägt att ta bort hästen pga problemen och historiken.
Som föregående talare sagt, risken är överhängande att hästen hamnar hos fel person som tränar hästen förhårt och den går sönder igen.
Så har du ingen du känner som vill låna hästen så är det nog bäst att ta bort den om du inte vill ha den.
För hur det än är så kan inte hästen lida om den är död och någon större summa kommer du inte få för den heller om du försöker sälja den.
 
Sv: Att sälja sin vän

Hej!
Jag var ungefär i samma läge som du för två månader sen. Triangelmärkt häst som jag inte utvecklades på och dessutom knappt hade tid att rida för att jag redan köpt ny unghäst som krävde massor av tid. Jag satte ut annons på måndagen (valde att sälja för 5000 men hade stora krav på vart han hamnade) och samma vecka var han såld och hade flyttat. Det bästa av allt är att han har det så mkt bättre i sitt nya hem än han hade hos mej på slutet. Massor av hästkompisar, stora hagar, promenadridning och får hoppa några skutt då och då.

Den nya ägaren är jag kompis med på fb så jag ser bilder på deras äventyr samt får ofta rapporter om hur det går. Ska även åka och hälsa på nu under jul. Så omöjligt är det absolut inte att hitta ett bra hem till en promenadhäst trots att det dräller av hästannonser. Lycka till!
 
Sv: Att sälja sin vän

Det är inte alls svårt att sälja hästar med gamla skador som funkar bra för promenadridning!! Marknaden går inte att mätta vad gäller trevliga hästar som är 100% lätthanterliga i alla lägen. En häst som funkar att rida ut på själv och i grupp, en häst som är trevlig och lätthanterlig, en häst som funkar i alla lägen är en lättsåld häst.

Sen måste ju givetvis priset reflektera hästens nivå. Det är helt orimligt att tro att man får ut någon större summan för en häst med en gammal skada. Men man hittar mängder med bra hem ifall man letar lite!
 
Sv: Att sälja sin vän

Din häst hade varit en utmärkt häst till sambon som bara "skogsmullerider" några gånger /månad.

Nu har vi tyvärr ingen plats i stallet för tillfället men när vi får det igenså är det precis en sådan häst vi kommer leta efter.

Och jag kan absolut inte tro att vi skulle vara dom enda som söker den typen av häst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 153
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 684
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp