Att så stockrosor?

Michellan95

Trådstartare
Någon som är duktig på/med stockrosor? :)
Jag har en vägg som skulle vara perfekt att så stockrosor vid. Frågan är bara om det är enkelt att driva upp egna och gör jag det lättast direkt i rabatten eller inne?

Sv: Att så stockrosor?

Börja inne om du kör från frö(men bara tills de kommit upp ur marken)
Har du färdiga plantor så är det bara att plantera ut ( tradera är ett tips både frö och plantor)

Stockrosor är lätta att så inne och brukar gro snällt :) Så inne i mars-april, avhärda och plantera ut i rabatten när frostrisken är över.

Vill du ha snabbare resultat så köper du färdiga plantor och sätter direkt frostrisken är över. Men det blir absolut billigast (och roligast) att så :)

Finns massa mer info och tips här

Tänkte köpa några färdiga plantor hos den lokala handlaren men sedan driva upp lite egna med roligare färger än rosa och gult som de hade.
Då får det bli kruka inne sedan när det blir aktuellt. När de har kommit upp lite ur jorden, planterar jag bara ut dem då direkt i rabatten?

Vad menas med avhärda? :o
Ser framemot nästa vår och få driva upp mina egna stockrosor :banana:

När du avhärdar vänjer du gradvis plantorna vid uteklimatet :)
Inne står de ju varmt och tryggt utan vind och direkt sol osv. Så då ställer man ut dem i skugga och lä över dagarna under en period så de får vänja sig vid väder och vind. Det gör även att plantorna blir starkare och mindre rangliga. Sedan övergår man till att ställa dem i vandrande skugga och lite mer risk för vind för att slutligen plantera dem. Man vänjer dem successivt vid ett liv i rabatten alltså :)

Finns flera olika sätt att avhärda, vissa ställer ut plantorna helt med lite isolering typ fiberduk över. Sedan tar de gradvis bort mer och mer isolering ju varmare det blir.

Finns lite tips här

Rekommenderar verkligen allt om trädgårds forum och trädgårdslistor. I trädgårdslistorna kan du söka på de växter du är nyfiken på så kommer folks info om dem upp med blandade tips och trix :)

Åh tack för svar! :laugh: det här kommer jag greja nästa år. Känns ju inte alls så svårt.
En helt annan tanke om de sår sig själva som de fleråriga, betyder det att de sprider sig också, alltså breder ut sig?

Åh tack för svar! :laugh: det här kommer jag greja nästa år. Känns ju inte alls så svårt.
En helt annan tanke om de sår sig själva som de fleråriga, betyder det att de sprider sig också, alltså breder ut sig?

de får stora frökapslar och plockar man inte dem så sprider de sig lätt

de får stora frökapslar och plockar man inte dem så sprider de sig lätt

Alternativ 2:
Plocka frökaplarna och släpp fröna där du vill ha dem. Tex precis där de står.

Samma sak som med krolliljor som vissa klagar över för att de sprider sig. Det är ju bara att plocka frökapslarna och smula sönder dem rakt under blomman

Åh de får nog gärna sprida sig, det tror jag i alla fall :D blir de allt för utbredda får jag väl engagera mig i att plocka frökapslar :idea:

Åh de får nog gärna sprida sig, det tror jag i alla fall :D blir de allt för utbredda får jag väl engagera mig i att plocka frökapslar :idea:

Härligt!

jag kommer att engagera mig i att plocka frökapslar från digitalis. Det växer vita prickiga och rosa prickiga lite här och var men inte i närheten av något ställe där jag skulle vilja ha dem.

Över huvud taget kommer det att bli en himla massa plockande och flyttande här efter allt jag hittar runt om vid tomtgränsen, under buskar och vid gamla komposter.

En stockros växer i rabatten här vid nya huset. Kompisen identifierade den åt mig - själv har jag aldrig haft sådana förut. När den blommat kommer jag att noga strö fröna närmare väggen. Nu står den ute vid kanten av väggrabatten och det växer lägre bommor innanför.

Åh en sån har jag, kanske inte samma färg men praktfull och vacker!

fcd9413e.jpg

Även denna får gärna sprida sig :love:

Ska man göra något speciellt med frökapslarna? Ska de torka eller ska man bara sprida dem där man vill ha dem?

Senast ändrad:

Åh en sån har jag, kanske inte samma färg men praktfull och vacker!

fcd9413e.jpg

Även denna får gärna sprida sig :love:

Ska man göra något speciellt med frökapslarna? Ska de torka eller ska man bara sprida dem där man vill ha dem?

En sådan har jag också,vad är et för något??

Dobbis/pucko på trädgård.

Tack båda :bow:
Kom på när jag redan gjort inlägget att heter tråden stockros,så kanske det var en riktigt obegåvad fråga :o
Trådkapar lite:
Kan den flyttas? Just nu bor den i ena hundgården,som dock inte används.
När plockar man fröna och är det bara att mula ner dom i jorden?? :confused:

Haha nej det blev en liten avstickare med den blomman :D
Den är flyttbar men fröna vet jag inte hur man beter sig med.

Haha nej det blev en liten avstickare med den blomman :D
Den är flyttbar men fröna vet jag inte hur man beter sig med.

Jag hade strösslat ut fröna där jag vill ha blommorna. När den får sköta det på egen hand ramlar ju fröna ner på jorden och ger upp hov till en ny planta där.

Alternativt hade jag förkultiverat dem inne nästa vår.

Den är tvåårig och blommar andra året - så att flytta en utblommad planta är rätt meningslöst. Plantor som inte skjutit blomstängel kan man dock flytta. De kommer att blomma nästa år.

Jag slänger ut frön under tidig höst/sen sommar, så får de växa upp år 1 för att sedan blomma år 2. Stockrosor är tvååriga, så de blommar inte första året.

Jag kan skicka fröer till dig om du vill. Har alla färger utom gult i princip. :laugh:

Så man kan låtsas att man är en stockros också och fröa av sig :D fast hur fungerar det, jag har läst att fröna var ljuskänsliga och vill gro mörkt. Där jag vill ha dem är ju i en rensad rabatt som stockrosor ska få ta över, alltså hamnar de ju ovanpå jorden om jag bara kastar ut fröna.

Jag skickar pm!:laugh:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka