Att så stockrosor?

Sv: Att så stockrosor?

Det finns perenna stockrosor med de har handflikiga blad till skillnad från sina 2 åriga kompisar som har runda blad. Själv kör jag tantens variant och kastar ut lite frön här och där, sen får jag lite små plantor från min mor vars stockrosor frösår sig lite här och där. Jag gillar när växterna "väljer" själva, brukar funka bäst då.

Ha ha! Ja, alla vi skåningar leker stockrosor i september... Jag brukar själv inte gräva ner dem, men jag är ju bortskämd med att bo i södra Skåne. :)

Jag får kanske prova mig fram, slänga en del på jord och trycka ner en del :idea: spännande detta ska bli men jag ska nog allt plantera några i kruka i vår också så kanske det blir nån blomma 2014 :laugh:

Alternativ 2:
Plocka frökaplarna och släpp fröna där du vill ha dem. Tex precis där de står.

Samma sak som med krolliljor som vissa klagar över för att de sprider sig. Det är ju bara att plocka frökapslarna och smula sönder dem rakt under blomman

Hur kan man någonsin klaga på vackra krolliljor?!:eek: De är ju fantastiska!:love::love::love:

Hur kan man någonsin klaga på vackra krolliljor?!:eek: De är ju fantastiska!:love::love::love:

:D
vi är helt överens. jag älskar liljor av alla slag. Krolliljor också.

De som klagar har dem i perennarabatter och de vill ju gärna flytta runt lite här och var. Innan de blir stora för de en lite anspråkslös tillvaro och märks inte förrän de plötsligt blommar. Och då tycker trädgårdsägaren att de står på fel ställe ;-)

Jag har upptäckt att jag har sandjord i en del av trädgården och där minsann ska det bli liljor liljor liljor.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka