Att så in vall

Rie

Trådstartare
Om man vill göra om den urgamla betesvallen( som numera bara innehåller smörblommor tycks det) till ett bete som passar lättfödda hästar och gärna motar bort ev fång och IRkänslighet på kuppen (finns inget av det nu, men man vet ju aldrig) - vad ska man då så in med?

Sv: Att så in vall

Prova "Betesvall för häst" från känt fröföretag i södra Sverige;). Har dock hört att man ska undvika olika sorters rajgräs, vilket finns i de flesta färdiga vallblandningar. Läste någonstans att rajgräs är mkt snabbväxande och mest är framtaget för att ge hög avkastning på "slåttervallar" för idisslare (men jag har inga vetenskapliga belägg för detta, eller någon vettig referens mer än att jag läst det ngnstans). Fröföretaget jag inte nämnde vid namn kan också hjälpa dig att sätta ihop en egen blandning som är lämplig så att du slipper rajgräs, eller vill så in olika örter för att påverka betet åt olika håll. Du kan också gå in på SJV och SLU och leta bland olika forskningsrapporter och dylikt, där finns att läsa om olika grässorter i vallar, deras avkastning och olika lämplighet för olika jordar och djurslag. Här är en länk till en flora från Naturhistoriska muséet : http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html där kan du slå upp alla tänkbara gräs och örter som du kan vara intresserad av att så in i din tilltänkta betesvall. Lycka till!

Vanliga betesvallblandningar till häst brukar bestå av timotej, ängsgröe, ängsvingel, rödsvingel och engelskt rajgräs.

Läste någonstans att rajgräs är mkt snabbväxande och mest är framtaget för att ge hög avkastning på "slåttervallar" för idisslare (men jag har inga vetenskapliga belägg för detta, eller någon vettig referens mer än att jag läst det ngnstans).

Engelskt rajgräs har stor produktionskapacitet och ett högt energivärde. Det är även konkurrenskraftigt med snabb etablering och återväxt.
Så du är inte helt fel ute ;)

Ja rajgräs har generellt en högre sockerhalt än andra gräsarter.
Vanliga vallbladningar till häst består av eng. rajgräs, men det ju möjligt att välja bort eller minska andelen rajgräs i sin vallblandning för att anpassa den efter sina "behov".

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
483
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 990
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka