Att rida sönder sina hästar !

T

todde

Håller just på att självrannsaka mig...har två halta tävlingshästar....en som är 6 år och en som är nu 19 år. Dessa hästar har gått kontinuerligt i träning ömsom hopp ömsom dressyr alltså varierande träning varje vecka detta under diplomerade c-tränare. Jag hoppar aldrig hemma utan rider ute i naturen för att skaffa motivation samt man kan göra många olika moment i skogen.
Frågan är nu har jag kört för hårt..tydligen har jag inte kunnat läsa av dem...
har alltid varit noga med uppvärmning och joggat av inkl skrittat...(tycker jag)
Nu har sexåring stått sedan slutet av april och ska nu på någon sorts magnetröntgen..detta känns ju bara så tråkigt. 19 åringen ska på återbesök snart ....fick faktiskt mycket beröm av veterinärn om en välhållen häst..men ändå tänker man igenom om man har gjort rätt .
Det där med att hästen ska gå fem till sex dagar i veckan kommer jag att pröva om om får mina hästar friska...samt att vid dressyr träning kommer jag att bryta av lite mera än en paus på en lektion.
Ni som har fått skadade hästar tänker ni att de inte håller ! Eller funderar ni på er ridning ??? Jag känner på mig att jag kommer att var så oehört mera ödmjuk ........jag känner mig faktiskt skuldtyngd....är jag ovanlig knäpp eller vad är det ???????
Det lång tid att träna sig upp men på ett litet ögonblick så är du väck ifrån tävlingsbanan...............bra att ha med sig i sina tankar !!

Sv: Att rida sönder sina hästar !

Det beror väl mycket på vad dina hästar har fått för skador, en del kan man ju påverka själv och andra inte.

Har haft samma fråga som du har uppe med min veterinär när min förra häst sparkade sönder en sena på en hoppträning trots rejäla fälttävlansskydd med extra skena inuti..

Det jag fick till svar är väl kort sammanfattat att rida varierat, skogen, hopp, dressyr blandade typer av underlag och gärna lite hårda underlag så att senor och ligament får jobba och hålls i ordning för om hästen går på mycket mjuka underlag behöver kroppens egna stötdämpning inte användas och då förstörs den.
Självklart vara noga med uppvärming/avskrittning.
Fick även order om att vara väldigt sparsam med skydd/lindor för att det också tydligen förstör stabiliteten i hästens ben så dem blir försvagade och lättare gör sig illa.
Så bara benskydd på när det var hoppträning.
Sen mycket utevistelse i kuperade hagar så hästen kan stärka sig själv.
Jag skulle inte heller vara så otroligt noggrann med att rida hästen i superform hela tiden utan det var nyttigt med en friare form också ca 50/50.

Det var väl ungefär de tipsen jag fick då vilket jag också tror på, för jag har då inte haft en halt/skadad häst sen jag slutade vara pjoskig med mina hästar.

Dock var det ju svårt att göra något åt min hästs skada då hon hade ett sånt jätte övertramp som gjorde att hon sparkade på sig själv men man kan ju försöka förebygga så gott man kan...

Det beror väl mycket på vad dina hästar har fått för skador, en del kan man ju påverka själv och andra inte.

Har haft samma fråga som du har uppe med min veterinär när min förra häst sparkade sönder en sena på en hoppträning trots rejäla fälttävlansskydd med extra skena inuti..

Det jag fick till svar är väl kort sammanfattat att rida varierat, skogen, hopp, dressyr blandade typer av underlag och gärna lite hårda underlag så att senor och ligament får jobba och hålls i ordning för om hästen går på mycket mjuka underlag behöver kroppens egna stötdämpning inte användas och då förstörs den.
Självklart vara noga med uppvärming/avskrittning.
Fick även order om att vara väldigt sparsam med skydd/lindor för att det också tydligen förstör stabiliteten i hästens ben så dem blir försvagade och lättare gör sig illa.
Så bara benskydd på när det var hoppträning.
Sen mycket utevistelse i kuperade hagar så hästen kan stärka sig själv.
Jag skulle inte heller vara så otroligt noggrann med att rida hästen i superform hela tiden utan det var nyttigt med en friare form också ca 50/50.

Det var väl ungefär de tipsen jag fick då vilket jag också tror på, för jag har då inte haft en halt/skadad häst sen jag slutade vara pjoskig med mina hästar.

Dock var det ju svårt att göra något åt min hästs skada då hon hade ett sånt jätte övertramp som gjorde att hon sparkade på sig själv men man kan ju försöka förebygga så gott man kan...

Pjoskig har jag aldrig varit utan ganska så nogrann. (eller rätt så). Kanske har jag ridit lite för mycket i form ....du skrev 50/50 ....där har jag nog ridit mera.
6 åringen vet de inte vad det är för fel det står hovledvrickning/kotledinflamation.
19 åring har inflamation i hovled fram en sida. Är det något man kan påverka ??

Man måste ju veta orsaken till inflammationerna för att kunna säga om du hade kunnat förebygga något.

Min häst har också haft en inflammation på ena fram och den var sekundär. Den primära orsaken var en sparkskada på diagonala bakknäet. Hade jag kunnat förebygga det? Ja, förmodligen om jag hade undvikit att ha honom i hage med andra hästar.

Det är bra att du rannsakar dig själv. En del människor är alltför snabba med att skylla ifrån och lägga skulden på andra eller yttre omständigheter och det gör sällan saken bättre för hästen. Om du nu skulle upptäcka att det var du som var problemet så har du ju också möjlighet att ändra dig och hitta andra bättre sätt. Krävs själsstyrka att våga se sina egna svagheter i vitögat men det är också det som skapar styrka.

Lycka till!

Jag själv har lyckligtvis inte haft det problemet, dock har jag flertalet gånger haft hästar som redan var sönderridna.
Vissa har kunnat rehabats och vissa var för förstörda och till slut blivit avlivade. Och vissa har varit ok från början och inte gått sönder tack och lov.

Jag tror dock att man får tänka på vad för slags skada det är också, sjlävklart är det ju jättebra att ransaka sig men tror inte du nödvändigtvis ska känna dig skyldig om det inte är tex. förslitningskador.
Och även då får man ju tänka på om man sjläv orsakat dom genom ridningen eller om det fanns problem innan tex. eller annan bakomliggande orsak som annan rörelsestörning eller etc.

Personligen så tycker jag att när det är frågan om återkommande hov- och kotledsinflammationer, carpellled problem i frambenen eller liknande, då ringer röd klocka direkt för mig för hästar som rids felaktigt = ingen ärlig form utan hänger på frambenen och ofta i tyglarna. Eller blir indragna. (om man redan utrett att det inte är tex. en skada eller nåt som orsakat inflammationen)
Det säger sig ju självt egentligen i och med att dressyr ska vara uppbyggnade och man tom. kan rehaba sådana hästar väldigt bra med korrekt dressyr sålänge dom itne skadats allt för mycket. Om det är dressyren elelr ridningen som orsakar frambens förslitningar så är det ju helt klart sönderridning det är frågan om om det itne finns någon annan bakomliggande orsak som annan rörelsestörning som man inte kan göra nåt åt (fast då borde manju moderera sin ridning av en sån häst)

Även bra hovvård är inte att underskatta, och ET, då det ju ger rörelsestörningar som kan oraka skador.
Viktigast är nog dock att tänka på att inte gå för fort fram, inte rida i felaktig form (dvs. en som inte är ärlig), och att inte sitta och harva runt samma sak jämt. Fast finns ju tusen saker som är bra såkalrt men dom brukar jag tänka på som grundstenar lite.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns ju faktiskt hästar som inte ens håller för att gå i hage, så det behöver nödvändigtvis inte alls vara ditt fel.

Men iomed att det är liknande diagnoser på båda hästarna så kan man ju kanske misstänka att det då ligger hos dig, även om det inte behöver vara så.

Du kanske rider i fel fom?
Kanske ska du prova ny tränare?

Jag skulle satsa på akademiskt, de tränarna utgår mer från hästen tycker jag, och fokuserar inte så mkt på tävlingsridning.
För den formen som många dressyrhästar går i är allt annat än hälsosam tyvärr. Ser allt för ofta hur hästen har tappat både rygg och bakben, men böjer "fint" på nacken och ryttaren tror då att hästen går i form.

Det finns även hästar där de har med sig rumpan till viss del, men där ryttaren håller in huvudet för mkt på hästen, vilket gör att hästen inte kan höja ryggen, och det kan kännas superbra, för man känner ju att rumpan arbetar...

Fokusera på balnsering, känn vart du har balansen på hästen! Även om hästen går på långa tyglar i trav så ska den kunna gå balanserat om den inte har väldigt taskig exteriör. Gör den inte det så kan man nästan anta att den inte går i särskilt bra form på korta tyglar heller.

Jag personligen får "alltid" hästar som är halta bak :cool:
Vilket jag antar beror på att jag fokuserar väldigt mkt på hög samling, men jag vet om det nu, och jag hoppas att jag då ska kunna undvika att nuvarande häst ska bli halt.
Man kan inte göra mer än att försöka tyvärr.

Även jag rekomenderar ET starkt! Det kan göra STOOOOOORA(!!!!!!!) skillnader i hästens sätt att röra sig, och kan hjälpa till vid rehabiliteringen eftersom hästen alltid överbelastar "nästa" ben när den har ont i ett... det blir lätt en karusell där man får behandla ena benet efter det andra...

Hoppas det går bra för dig!
Lycka till!

Senast ändrad:

Jag tycker alltid att det är bra att man rannsakar sig själv och sin ridning. Har hästarna gått sönder är det helt rätt att söka felet och försöka rätta till.
Men man kan ju inte göra mer än att anstränga sig för att göra rätt och bli bättre och det låter det som att du gör.
Ingen av oss kan säga om du ridit sönder dina hästar eller inte eftersom vi inte vet vem du är eller hur du rider. En kotledsinflammation behöver inte du ha ridit dit, det kan räcka med att hästen har vrickat sig eller sträckt sig lindrigt eller vad som helst. En inflammation behöver inte ens ge synbara eller kännbara symptom.

Rannsaka ja, men inte gräva ner sig och beskylla sig själv utan hela tiden söka kunskap och bli bättre!

Sen det här med att du ridit för mycket i form :confused: Hur rider man för mycket i form och hur förklarar ni begreppet "fri form" ?!
Om hästen jobbas ska den gå i form, punkt. Det är skadligt för en häst att arbetas i en inkorrekt form. Förklara gärna hur ni menar :)
RÄTT form ska hästen alltid gå i, däremot måste man ju VARIERA formen och arbeta med den.

Hoppas dina hästar blir friska!

Senast ändrad:

Rätt form är ju inte bara rätt form. Den ser ju olika ut för olika hästar. Och dressyrform är ju inte samma form som man har i kanske terrängen eller på distansbanan, men för det så får ju inte hästen gå på bogarna!

Rumpan är med, ryggen är med. Men det är olika kraft som man använder. I dressyr går man väl lika mkt uppåt som framåt, förutom i de mest samlade rörelserna. Medans i fälttävlan och distans mest använder det till att ta sig framåt.

Så som sagt, form är inte bara form, det är massor olika saker igentligen.

Visst är det så att korrekt och rätt form är individuellt och ska vara anpassat efter vad man ska göra. Men en distanshäst måste ju också jobbas i vad om för den är rätt form likaså en dressyr eller hopphäst.
Allt handlar väl om att få en hållbar häst som utför det man vill på bäst sätt om man ska sammanfatta mycket grovt.
Har inte påstått att rätt form är EN form. Men alla hästar ska ridas i den formen som är korrekt för just den individen.

är vi på samma spår?

Jag tror det, men det kan misstolkas lite när man bara pratar om form tycker jag.

Jag brukar föredra ordet balansering, vilket oxå förklarar det man gör mkt bättre tycker jag. Det ordet för oxå bort fokuset på huvudet rätt mkt. Och det är det dessvärre många ryttare som behöver.

Säger man form så tänker folk ofta "böjd nacke". Säger man balansering så får iaf jag upp en mer helhetsbild. Jag ser benen, och ryggen, vart tyngdpunkten är... men det kan ju vara bara jag det...
Vad säger du?

Jag tycker alltid att det är bra att man rannsakar sig själv och sin ridning. Har hästarna gått sönder är det helt rätt att söka felet och försöka rätta till.
Men man kan ju inte göra mer än att anstränga sig för att göra rätt och bli bättre och det låter det som att du gör.
Ingen av oss kan säga om du ridit sönder dina hästar eller inte eftersom vi inte vet vem du är eller hur du rider. En kotledsinflammation behöver inte du ha ridit dit, det kan räcka med att hästen har vrickat sig eller sträckt sig lindrigt eller vad som helst. En inflammation behöver inte ens ge synbara eller kännbara symptom.

Rannsaka ja, men inte gräva ner sig och beskylla sig själv utan hela tiden söka kunskap och bli bättre!

Sen det här med att du ridit för mycket i form :confused: Hur rider man för mycket i form och hur förklarar ni begreppet "fri form" ?!
Om hästen jobbas ska den gå i form, punkt. Det är skadligt för en häst att arbetas i en inkorrekt form. Förklara gärna hur ni menar :)
RÄTT form ska hästen alltid gå i, däremot måste man ju VARIERA formen och arbeta med den.

Hoppas dina hästar blir friska!

Nej jag gräver inte ner mig själv ....men en tankeställare får man ju !! Vad är det jag håller på med ! Har jag rätt förutsättningar för detta ! Se lite kritisk på mig som sagt samt mina tränare....
Jag läser här i denna tråd hur rätt form kanske är olika för individen..särskillt hästen. Jag själv förstår inte att min tränare vill ha ner 6 åringen mera.....har påtalat detta ett par gånger , han går under lodplan ...! jag fick en förklaring till detta som jag tyvärr har glömt. Av de tränare som jag känner är det bara en som jobbar lite som Kyra (som jag har fastnad för). Hon skrev att hästen går i den form den trivs bäst i. Man kanske inte ska plocka så mycket .
Min dressyrtränare säjer att jag rider rätt , han bär sig själv osv.
Men jag känner på mig att detta är inte rätt utan kanske det är fuskridning......!!

OM det känns som fuskridning så är det säkerligen det. Hästen ska ju "aldrig" gå bakom lodplan igentligen... Jag har en dam som gärna gör det efter att hon var hos en tränare... så jag kämpar som satan att få henne att läääääänga halsen istället, även när vi samlar. Supersvårt är det.

Det är aldrig fel att prova en ny tränare!

Kyra tycker jag förövrigt inte om alls, hon har ju ofta hästar som går bakom lodplan, och jag är lite allergisk mot det.

Jag tror det, men det kan misstolkas lite när man bara pratar om form tycker jag.

Jag brukar föredra ordet balansering, vilket oxå förklarar det man gör mkt bättre tycker jag. Det ordet för oxå bort fokuset på huvudet rätt mkt. Och det är det dessvärre många ryttare som behöver.

Säger man form så tänker folk ofta "böjd nacke". Säger man balansering så får iaf jag upp en mer helhetsbild. Jag ser benen, och ryggen, vart tyngdpunkten är... men det kan ju vara bara jag det...
Vad säger du?

Låter inte helt fel ..för många är totalt fokuserat på knäcka nacken ....
inkls tränare ,min häst ska alltid vara så jävla långt ner med huvudet.
Visserligen har jag inget i handen men ibland så får jag lyfta upp honom känns det som.

Jag tycker det låter som att du sjläv redan vet att du sitter och rider 6åringen på ett inte så bra sätt.
Du har ju själv funderat på det men tyvärr verkar din tränare vara av den mer vanliga sorten som gärna ser hästen bakom lod och skiter i om den egentligen bär sig hälsosamt.

Lita på dig själv, du har ju redan märkt det annars hade du inte sagt det här.
Du verkar vettig, du tänker och funderar och det är jättebra!

I skåne finns ju tillgång till bra klassiska tränare så vitt jag vet så kanske prova nåt nytt och hitta en bra sådan?
Sen behöver man ju inte byta för det men kan ju prova och få lite annan synpunkt och träning och se vart det leder.

Absolut, du har en poäng. Balansering är ett bra ord och man kan förstå vad som menas dock är ju balansering något annat ä
n korrekt form i
mina öron. Men jag tror vi är på samma linje och jag förstår hur du menar. Det som är synd är att ord som gå i form eller på tygeln har blivit så infekterade och missförstådda. Jag tror att om msn tycker att gå i form har med huvudet att göra då förstår man nog inte balansering heller.
Det är lite samma som med fri form, i mina öron låter det som någon som ska flängrida i skogen på lång tygel men det är bara för att jag tycker att det är så många som använder det felaktigt i sådana sammanhang.

Till ts:
att du inte har något i handen är inte heller bra, om man inte har något alls så är det ju ytterligare ett tecken på att hästen inte jobbar korrekt utan knäpper av.
Hästen ska aldrig gå bakom lod, särskilt inte en unghäst. Det finns dåliga tränare också, lita på din magkänsla. Känns det inte rätt är det troligtvis inte det heller. Byt tränare och testa nåt nytt, tycker du verkar vara inne på rätt spår.

Senast ändrad:

För mig är det viktigast att hästen är balanserad.

Men vad är korrekt form om inte att hästen använder rumpan och ryggen?
Igentligen liksom.
Sen kan man alltid samla mer eller mindre, men det är samling och det är ju en annan del.

Absolut, du har en poäng. Balansering är ett bra ord och man kan förstå vad som menas dock är ju balansering något annat ä
n korrekt form i
mina öron. Men jag tror vi är på samma linje och jag förstår hur du menar. Det som är synd är att ord som gå i form eller på tygeln har blivit så infekterade och missförstådda. Jag tror att om msn tycker att gå i form har med huvudet att göra då förstår man nog inte balansering heller.
Det är lite samma som med fri form, i mina öron låter det som någon som ska flängrida i skogen på lång tygel men det är bara för att jag tycker att det är så många som använder det felaktigt i sådana sammanhang.

Till ts:
att du inte har något i handen är inte heller bra, om man inte har något alls så är det ju ytterligare ett tecken på att hästen inte jobbar korrekt utan knäpper av.
Hästen ska aldrig gå bakom lod, särskilt inte en unghäst. Det finns dåliga tränare också, lita på din magkänsla. Känns det inte rätt är det troligtvis inte det heller. Byt tränare och testa nåt nytt, tycker du verkar vara inne på rätt spår.

Jag har i yttre handen alltså sträckt tygel men inte i inner hand lite svårt att förklara men kan man säga så här att jag plckar lite med indre och har kontakten med yttre hela tiden.
Men det känns nog att jag ska gå vidare på annat håll om vi någongång kommer igång igen. Tänk två hästar samtidigt gör ju inte annat än att köra till kliniker. I mitt nästa liv ska jag bli medryttare !!!

För mig är det viktigast att hästen är balanserad.

Men vad är korrekt form om inte att hästen använder rumpan och ryggen?
Igentligen liksom.
Sen kan man alltid samla mer eller mindre, men det är samling och det är ju en annan del.

När jag tänker efter så har jag alltid fått reda på att min häst är lat..alltså inte trampat tillräckligt under sig..
Då får man reda på att samla mera typ kör lite med handbromsen på.

Jag skulle gasa mer istället! Först måste man ha energi, och det är lättare att be om energi framåt när det är dåligt om varan än att be om energin uppåt. När man har hästen vägvinnande framåt i bra balans och bra takt DÅ kan man börja samla. Inte innan.

Det kan du ju prova genom att springa själv! Försök att springa låååångsamt och segt och försökt samla o se hur det går...

Spring snabbare och med mer energi... samla därifrån...

Vilket är lättast? ;)

Senast ändrad:

Eller så kan det ju vara en vettigare plan att aktivera bakbenen då ;) (tränare.suck) Och rida fram ordentligt, absolut inte sitta med handbroms i!
En samling ska inte ske från ett segt tempo, först måste man ha ltie energi och SEN kan man samla om man nu vill eller ska.

Tex. bommar bara enstaka eller två är jättebra för att få igång sega bakben och då behvöer man inte tänka på fram för det är ju inte där formen är liksom. Annars är öppna några steg i taget bra ocskå för att få igång benen.
Även skänkelvikningar gjorda på bra sätt (enbart med sitsen, absolut INTE med tyglar) på diagonalen är bra att få loss benen och lösgöra :)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 257
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar