Att rida sönder sina hästar !

Sv: Att rida sönder sina hästar !

Ja, det lät ju redan i dina första inlägg som om du förstod att något var fel. Fortsätt tänka och fundera och lita på din egen känsla. Står själv med två skadade hästar och det tar mycket energi. Lycka till och uppdatera gärna hur det går :)

Ok, jag förstår hur du menar med ordet form. Just form kan ju betyda både bra och dålig form men i min värld så betyder "gå i form" att hästen går i rätt form. Som sagt, med alla dessa termer och förklaringar är inte konstigt att det blir missförstånd :)

Ja, jag tycker utvecklingen hos dom yngre ryttarna verkar gå åt helt fel håll. Dom har en hel arsenal av hjälptyglar, olika skarpa bett osv. Quick fix verkar vara ledordet. Någonstans lär dom sig ju allt detta.
Det verkar också finnas rejäla luckor när det gäller teori allmänt också, i vårt stall flyttar det in småtjejer med första egna hästen och vet inte hur man mockar eller knappt sadlar och då har dom ridit på ridskola i flera år :confused:

Skrämmande och tragisk utveckling.

Var jag du skulle jag absolut kolla upp hästarna kiropraktiskt om du inte gjort detta förr.
Det är otroligt många hästar som går och felbelastar sig för att de tex är sneda i bäckenet eller har problem nånstans i halskotpelaren, som ger sekundära problem nere i benen (typ kot- eller knäledsinflammationer) väldigt många veterinärer tänker överhuvudtaget inte på detta. Kan räkna upp flera fall i min bekantskapskrets, där en häst tom genomgick en operation (spolning av bakknä). Den var "bara" sned i sitt bäcken visade det sig sen....

Min egen häst har i sin ungdom (7år) blivit "utdömd" pga ledproblem (inga rtg förändringar). Detta visade sig bli helt bra med kiropraktors hjälp (idag 14 år).

Jag skulle även kolla upp hovslagarens jobb, de kan orsaka mkt strul, speciellt om hästen har lite knepig benställning.

Sitter sadlarna bra? Kan oxå orsaka problem som hälta.
Tänderna kollade?

När allt detta är genomgånget och "felfritt" kan du nog skylla på din ridning;)

Var jag du skulle jag absolut kolla upp hästarna kiropraktiskt om du inte gjort detta förr.
Det är otroligt många hästar som går och felbelastar sig för att de tex är sneda i bäckenet eller har problem nånstans i halskotpelaren, som ger sekundära problem nere i benen (typ kot- eller knäledsinflammationer) väldigt många veterinärer tänker överhuvudtaget inte på detta. Kan räkna upp flera fall i min bekantskapskrets, där en häst tom genomgick en operation (spolning av bakknä). Den var "bara" sned i sitt bäcken visade det sig sen....

Min egen häst har i sin ungdom (7år) blivit "utdömd" pga ledproblem (inga rtg förändringar). Detta visade sig bli helt bra med kiropraktors hjälp (idag 14 år).

Jag skulle även kolla upp hovslagarens jobb, de kan orsaka mkt strul, speciellt om hästen har lite knepig benställning.

Sitter sadlarna bra? Kan oxå orsaka problem som hälta.
Tänderna kollade?

När allt detta är genomgånget och "felfritt" kan du nog skylla på din ridning;)

Jag avvaktar nu magnetröntgens resultat....vad som är skrämmande är ju hans benställning innåt tåad...men de sägs att det inte ska ge problem men de kunde ge en förhandsbesked om att han belastar fel. Rent kiropraktiskt tror jag också han kan vara värd att kolla då han går lite snett nu när man tänker efter och det är som du skriver det kan komma bakifrån. Hade tid där men när jag fick reda på hur mycket han fick gå igenom i onsdags så tyckte jag han kunde vila lite ...stackaren.
sadleln på honom är kollad av sadelmakaren samt sadelinpassare.
Tänderna är regelmässigt kontrollerad i gång per år.
Hovslagaren har fått beröm av veterinären om hur bra han skor.

Ok, jag förstår hur du menar med ordet form. Just form kan ju betyda både bra och dålig form men i min värld så betyder "gå i form" att hästen går i rätt form. Som sagt, med alla dessa termer och förklaringar är inte konstigt att det blir missförstånd :)

Ja, jag tycker utvecklingen hos dom yngre ryttarna verkar gå åt helt fel håll. Dom har en hel arsenal av hjälptyglar, olika skarpa bett osv. Quick fix verkar vara ledordet. Någonstans lär dom sig ju allt detta.
Det verkar också finnas rejäla luckor när det gäller teori allmänt också, i vårt stall flyttar det in småtjejer med första egna hästen och vet inte hur man mockar eller knappt sadlar och då har dom ridit på ridskola i flera år :confused:

Ok vad är det som har gått fel ? Vem skapar luckornar ? Kanske vi har något att lära av tyskarnar....!!!
Det må vara diskriminerande men kanske ett hästkörkort kanske skulle kunna hjälpa upp statusen lite..fast det finns ju många mindre bra bilister !

Uppdatera gärna hur det går och med rtg svaret.
Hoppas på det bästa.

Ja, det lät ju redan i dina första inlägg som om du förstod att något var fel. Fortsätt tänka och fundera och lita på din egen känsla. Står själv med två skadade hästar och det tar mycket energi. Lycka till och uppdatera gärna hur det går :)

Tråkigt att läsa att Du också har två skadade hästar. Hoppas det inte är allvarligt.
Räknar med att min gamle blir klar nästa torsdag (hoppas hoppas) annars har jag inget att rida på, har varit på marken nu snart i 4 veckor.:eek::eek: Snacka om abstinens..:(

De yngre har nog spanat in elitryttarna på tävlingar... Inte klokt vad mkt skrot hästarna har på sig och får stå ut med. Var på Falsterbotävlingarna i helgen. Det var lite ledsamt att titta på framridningen måste jag säga. I hoppningen kunde man tex se betsling med kandar + achennosgrimma (hårt spänd) + martingal på en och samma häst. En annan har nån form av pelhambett med achennosrem + gramantygel + martingal...
Ungdomarna ser ju upp till dessa ryttare.

Tror att det är en kombination av olika saker.
Om jag ser till vad jag har sett så är det sämre utbildning på ridskolorna, föräldrars okunskap, man får en ponny för tidigt utan korrekt hjälp osv. Det är ju inte bara ponnybarn som inte kan eller gör fel, dom lär sig ju av vuxna som inte heller kan.
Jag känner mig orolig över utvecklingen i hela hästvärlden. Det verkar inte som att någon vill lära sig, man tar hjälp av kreti och pleti och vem som helst kan åka runt och träna andra och folk sväljer med hull och hår om tränaren kan prata för sig och är trevlig.

Jag är själv inte jättegammal men har hjälp av folk med "gedigen" hästkunskap, den gamla skolan, klassisk dressyr, hästen i första hand, sunt förnuft osv. Jag vet inte vart allt det tog vägen och varför det inte värdesätts idag.

Någon annan var inne på att man ser upp till elitryttarna, det stor jag stämmer. Om eliten anser sig behöva hänga på hästarna allt möjligt skrot så undrar man ju vad det är för syn på hästar och ridning som sprider sig?
Bara tanken att hänga på en häst kandar, graman och aachenrem samtidigt gör mig gråtfädig. Har ett stort, känt, dressyrstall i närheten av mig och det är inga roliga "träningsmetoder" som sprider sig därifrån.
Graman och kandar, rida med transportskydd osv.

Häskörkort - ja! Typ en hästägarlicens. Kanske kan fungera som det gröna kortet. En kurs bara eller nåt. Vet inte riktigt hur något sådant skulle administreras eller om det fungerar i praktiken.
Kanske kan vara som gröna kortet att man inte måste ha det för att ha häst men om man ska t.ex tävla så krävs det så kanske många skulle skaffa det. Jag vet inte, önskedrömmar antagligen.

Oj vilket svammel, bara lite lösa tankar från mig. Intressant ämne :)

Senast ändrad:

Tror att det är en kombination av olika saker.
Om jag ser till vad jag har sett så är det sämre utbildning på ridskolorna, föräldrars okunskap, man får en ponny för tidigt utan korrekt hjälp osv. Det är ju inte bara ponnybarn som inte kan eller gör fel, dom lär sig ju av vuxna som inte heller kan.
Jag känner mig orolig över utvecklingen i hela hästvärlden. Det verkar inte som att någon vill lära sig, man tar hjälp av kreti och pleti och vem som helst kan åka runt och träna andra och folk sväljer med hull och hår om tränaren kan prata för sig och är trevlig.

Jag är själv inte jättegammal men har hjälp av folk med "gedigen" hästkunskap, den gamla skolan, klassisk dressyr, hästen i första hand, sunt förnuft osv. Jag vet inte vart allt det tog vägen och varför det inte värdesätts idag.

Någon annan var inne på att man ser upp till elitryttarna, det stor jag stämmer. Om eliten anser sig behöva hänga på hästarna allt möjligt skrot så undrar man ju vad det är för syn på hästar och ridning som sprider sig?
Bara tanken att hänga på en häst kandar, graman och aachenrem samtidigt gör mig gråtfädig. Har ett stort, känt, dressyrstall i närheten av mig och det är inga roliga "träningsmetoder" som sprider sig därifrån.
Graman och kandar, rida med transportskydd osv.

Häskörkort - ja! Typ en hästägarlicens. Kanske kan fungera som det gröna kortet. En kurs bara eller nåt. Vet inte riktigt hur något sådant skulle administreras eller om det fungerar i praktiken.
Kanske kan vara som gröna kortet att man inte måste ha det för att ha häst men om man ska t.ex tävla så krävs det så kanske många skulle skaffa det. Jag vet inte, önskedrömmar antagligen.

Oj vilket svammel, bara lite lösa tankar från mig. Intressant ämne :)

Klart att man ser upp till elitryttare då de i regel har så bra häst och har själv så mycket erfarenhet så de kan leverera resultat...och då måste de ju rida bra ...eller :confused: Många av landets ridskolor lider av ekonomiska problem kanske det kan bidraga till viss försämring. Sedan är det ju så här att allting ska ju gå så mycket snabbare ...så varför skulle denna trenden inte drabba hästeriet.....
Jag har varit ute och tävlat en del och sett en del som inte är redo för de klassor de ställer upp i antingen av ovisshet eller för de har bråttom . Samtidigt är det ju många som rider så kolossalt fint.
En sak att tänka över är att när vi är ute så blir vi observerad .

Ja jag kan bara säga det att om jag kommer igång igen med unghästen så tror jag att jag kommer att bli väldigt mycket mera ödmjukare och lita mycket mera på min magkänsla......

Uppdatera gärna hur det går och med rtg svaret.
Hoppas på det bästa.

Fick svaret ...brosk är sönder samt ligament skadad på ett ben då han snedbelastar detta. Små chanser att han klarar det men de finns.
Snedbelastning är nog också lite kiropratisk skulle jag tro. Ska iväg med honom och se om något är snett.
Jag låter honom vara ett halvår og sen får vi plocka fram honom igen.............trist för han hade verkligen hög ridbarhet det har jag först nu förstått efter att ha letat häst...finns ingen som honom. Säkert många som känner igen sig.
Men på ett sätt känns det lite bättre att jag nog inte är hela orsaken till att han står....klen tröst !

Oj vad tråkigt!!!
Men jag fattar det som att du ger han en chans i alla fall? Heder åt dig då:) Så hoppas vi på det bästa.

(kan ju muntra upp dig med att min egen (eng. f.bl) har både kissing spines och spatt som är kroniskt. ovanpå detta har vi genomgått kot + knäledsinfl, hovbensinfl problem med dåliga hovar. (Låter som ett riktig vrak:crazy:)
Han mår jätte bra idag (14år, dvs om man tittar på hästen och inte på rtg bilderna...) och han fungerar bättre än någonsin faktiskt. Nu hoppar jag iof sig inte (skulle han inte hålla för), utan rider akademisk dressyr, men på hyfsad nivå. Detta är nog tack vare vår otroligt duktiga kiropraktor, utan honom hade min häst inte varit i livet i dag).

Oj vad tråkigt!!!
Men jag fattar det som att du ger han en chans i alla fall? Heder åt dig då:) Så hoppas vi på det bästa.

(kan ju muntra upp dig med att min egen (eng. f.bl) har både kissing spines och spatt som är kroniskt. ovanpå detta har vi genomgått kot + knäledsinfl, hovbensinfl problem med dåliga hovar. (Låter som ett riktig vrak:crazy:)
Han mår jätte bra idag (14år, dvs om man tittar på hästen och inte på rtg bilderna...) och han fungerar bättre än någonsin faktiskt. Nu hoppar jag iof sig inte (skulle han inte hålla för), utan rider akademisk dressyr, men på hyfsad nivå. Detta är nog tack vare vår otroligt duktiga kiropraktor, utan honom hade min häst inte varit i livet i dag).

Lite åt det hållet har jag också tänkt akademisk dressyr...för hoppning håller han nog inte för...om han nu kan bli bra igen vill säga. Kunde din klara av allt det så bör min klara detta....(tänk om det vore så enkelt)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 257
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar