Att rida sönder sina hästar !

Sv: Att rida sönder sina hästar !

När jag tänker efter så har jag alltid fått reda på att min häst är lat..alltså inte trampat tillräckligt under sig..
Då får man reda på att samla mera typ kör lite med handbromsen på.

Oj jag glömde skriva att givitvis med mera gas.
Vi pratar om en c-tränare i dressyr.

Roligt att läsa det du skrev om att hästen skall balansera sig, jag tycker denna video med David och Karen O'Connor är väldigt illustrativ och får en att fundera över vad som egentligen är en bra "form", tydligt är att den form deras tävlingshästar föredrar om de själv får välja är långt ifrån hur många rider.

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Där använder sig hästarna av sina halsar för att balansera upp sig, istället för bakdelen och ryggen.
Klart att hästarna väljer det som för stunden är lättast!

Det är jobbigare för hästen att bära upp sig korrekt med ryggen då det är en fråga om styrka.

Pjoskig har jag aldrig varit utan ganska så nogrann. (eller rätt så). Kanske har jag ridit lite för mycket i form ....du skrev 50/50 ....där har jag nog ridit mera.
6 åringen vet de inte vad det är för fel det står hovledvrickning/kotledinflamation.
19 åring har inflamation i hovled fram en sida. Är det något man kan påverka ??[/QUOTE

Kotledsinflammation är ofta frukten av något annat fel. Konsten för tävlingsryttare är att få in återhämtning och vila innan något händer, alltså i förebyggande syfte. Hästen försöker ju ofta tala om för oss när något inte är bra.

Där använder sig hästarna av sina halsar för att balansera upp sig, istället för bakdelen och ryggen.
Klart att hästarna väljer det som för stunden är lättast!

Det är jobbigare för hästen att bära upp sig korrekt med ryggen då det är en fråga om styrka.

Hur vet du det?

Nästan alla hästar väljer nog att gå så om de får, men det finns ju en anledning till att man rider hästen i form som också har med hållbarhet att göra!

Tex. är det ju väldigt viktigt att man gymnastiserar hästen, får den mjuk, smidig och lösgjord i ryggen och bogarna. En häst som alltid går i den formen som på filmen kommer inte vara det.
Det gör säkert inte heller deras hästar, då hade de inte varit så bra på tävlingar som de är ;)

Men det är ändå kul att se, har bara sett de ryttarna på tävlingsbilder/filmer innan.
Det behöver nog heller inte vara så svårt som det ser ut, bara man har hästen för sits och skänkel och inte i handen. Många hästar lyssnar faktiskt riktigt bra på halsremmen utan att de behöver lära sig :laugh:

Har inte läst jätte noga allt, men har man lyckats hålla en 19-årig tävlingshäst fräsch fram till nu så ska du nog inte känna dig allt för dålig ändå :)
Hoppas den snart blir bra och kan hålla några år till :laugh:

Nu vet jag inte hur du rider, men jag tycker ofta inte det blir bra om man helt plötsligt ska ändra för mycket i sin ridstil. Det kan nästan bli ännu mer fel då.
Min lärare sa alltid att det var bättre med ett dåligt system än inget alls ;)
Skaffa en tränare du trivs med som du tycker har ett bra system med sina hästar, sen försök lära dig det och för det mesta hålla dig till det!

Men däremot kan du ju ändå ändra på hur du tränar hästarna. Mycket dressyr och hoppning behöver ju inte vara dåligt.
Det handlar om hur man gör det, varierande pass där du lägger in pauser och inte sitter och nöter för länge i en gångart eller övning.
Hoppar du och rider dressyr lite oftare behöver du kanske inte göra så mycket varje gång.
Om du tex. ska göra lugnt arbete en dag, istället för att bara rida ut utan krav (även om det också behövs ibland) rid ut en liten runda och sen gör ett kort lösgörande arbete så hästen blir mjuk.
Det ger väldigt mycket mer!

Också glöm inte att ge hästen vila! Det går inte att bygga upp genom att träna och träna, man måste låta allt återhämta sig också.
En unghäst behöver inte gå så mycket mer än ca fem dagar i veckan, en äldre kanske mer men absolut inte alla dagar full träning.
Tänk också på att efter en tuff period med mycket träning och tävling måste hästen alltid få en lugn period med bara lösgjörande arbete lätta uteritter.

Sen tycker jag det är viktigt att man har koll på hästen och känner efter hur den fungerar.
Jag använder massör eller kiropraktor regelbundet och masserar även hästarna själv.
En häst som tex. har ont och är stel i musklerna runt bogbladet och manken får lättare skador på frambenen då de inte kan fånga upp rörelserna i musklerna lika lätt utan lederna i benet får ta större kraft.

Skulle kunna skriva hur långt som helst om detta känner jag :p

Har inte läst jätte noga allt, men har man lyckats hålla en 19-årig tävlingshäst fräsch fram till nu så ska du nog inte känna dig allt för dålig ändå :)
Hoppas den snart blir bra och kan hålla några år till :laugh:

Nu vet jag inte hur du rider, men jag tycker ofta inte det blir bra om man helt plötsligt ska ändra för mycket i sin ridstil. Det kan nästan bli ännu mer fel då.
Min lärare sa alltid att det var bättre med ett dåligt system än inget alls ;)
Skaffa en tränare du trivs med som du tycker har ett bra system med sina hästar, sen försök lära dig det och för det mesta hålla dig till det!

Men däremot kan du ju ändå ändra på hur du tränar hästarna. Mycket dressyr och hoppning behöver ju inte vara dåligt.
Det handlar om hur man gör det, varierande pass där du lägger in pauser och inte sitter och nöter för länge i en gångart eller övning.
Hoppar du och rider dressyr lite oftare behöver du kanske inte göra så mycket varje gång.
Om du tex. ska göra lugnt arbete en dag, istället för att bara rida ut utan krav (även om det också behövs ibland) rid ut en liten runda och sen gör ett kort lösgörande arbete så hästen blir mjuk.
Det ger väldigt mycket mer!

Också glöm inte att ge hästen vila! Det går inte att bygga upp genom att träna och träna, man måste låta allt återhämta sig också.
En unghäst behöver inte gå så mycket mer än ca fem dagar i veckan, en äldre kanske mer men absolut inte alla dagar full träning.
Tänk också på att efter en tuff period med mycket träning och tävling måste hästen alltid få en lugn period med bara lösgjörande arbete lätta uteritter.

Sen tycker jag det är viktigt att man har koll på hästen och känner efter hur den fungerar.
Jag använder massör eller kiropraktor regelbundet och masserar även hästarna själv.
En häst som tex. har ont och är stel i musklerna runt bogbladet och manken får lättare skador på frambenen då de inte kan fånga upp rörelserna i musklerna lika lätt utan lederna i benet får ta större kraft.

Skulle kunna skriva hur långt som helst om detta känner jag :p

Aha ..han är nämligen stel han kan inte böja sig till min skänkel..
Jag är rätt noga med att rida lösgörande övningar när jag rider ute...
Sendan är han ganska inåt tåad fram och briljaderar med ett framben
så odsen är ju lite emot (kanske)
Men man får nog ha ett annat tänk......dessa skader har ju trots allt gjort ett enormt intryck på mig och kommer numera inte köpa allt som en tränare säger utan att för den skulden bli en besservisser.. men kanske så oehört mera ödmjuk.......
Det blir nog ännu mera Kyra för min del......
Engentligen hoppas jag att alla som har häst får sig en tänkeställare vid skada......:confused: Utan att mena någon kritik men tanken bör kanske finnas med....

Jag är dålig på skador, har tack och lov varit skonad från sådana.
En liten fundering dock.

Om du själv tycker att du varit noga, kan det vara utomstående faktorer som påverkat?
Tex underlaget på banan du tränar på?
Min äldsta häst gick sönder hos sin förra ägare pga att han skoddes fel och tränades trotts det hårt vilket ledde till förslitningar på bakbenen.
Han tränades som travhäst, höga tempon, djupa genomtramp bak med för höga trakter= extrema genomtramp= trasig. Fick ringbandsopereras men har hållit sen han kom till mig eftersom jag rider så lugnt med honom. (just pga de förra skadorna)

=todde;13672012
Engentligen hoppas jag att alla som har häst får sig en tänkeställare vid skada......:confused: Utan att mena någon kritik men tanken bör kanske finnas med....

Ja och man lär ju sig av sina misstag tyvärr...

Att börja fundera som du är ju är ju det enda sättet att bli bättre :bow:
Det är det verkligen inte alla som gör när hästen blir skadad utan skaffar en ny och kör på som vanligt tills den också blir halt :crazy:

Min första storhäst var mycket skadad och efter henne har jag verkligen försökt tänka efter hur jag tränar. Har inte haft någon allvarligt skadad sen henne, hoppas det fortsätter så också :angel:

Sen det här med att du ridit för mycket i form :confused: Hur rider man för mycket i form och hur förklarar ni begreppet "fri form" ?!
Om hästen jobbas ska den gå i form, punkt. Det är skadligt för en häst att arbetas i en inkorrekt form. Förklara gärna hur ni menar :)
RÄTT form ska hästen alltid gå i, däremot måste man ju VARIERA formen och arbeta med den.
!

Hej!

En häst rids alltid i form, denna form SKA varieras och inte vara statisk- är den statisk är den skadlig (liksom all statisk träning blir i längden). Rätt form varierar ju beroende på var och hur man rider. Hur definierar du själv "rätt form"? Det är en stor skillnad mellan rätt form på olika hästar tex.

Kan ge mängder med exempel på hästar som inte gått många timmar i "korrekt" form och ändå hållit till långt över 20 års ålder! Jag tror det viktiga i rätt form är att formen är anpassad efter hästen och inte tvärt om (att hästen stoppas in i en form "för så ska det se ut").

Jobbar hästen för mycket i form (som inte är korrekt) blir belastningen på frambenen större och den blir halt, då är det bättre att den går i en friare form- iaf skulle jag säja det med tanke på hållbarheten hos ridskolehästarna med huvudet i vädret, jämfört med privathästarna med huvudet mellan benen..

/Lavinia, som ännu så länge jobbar på avslappnad form genom hela kroppen på sin häst.

Läs gärna mina senare inlägg så tror jag du ser hur jag tänker :).
Jag skriver att en korrekt form är individuellt anpassad efter häst och ändamål. Jag skriver också att det är viktigt att formen ska varieras.

Jag frågade om definitionen på fri form eftersom det är ett uttryck som kan betyda så oerhört olika, precis som "gå på tygeln" därför ville jag veta hur personen som skrev det tänkte.

"Jobbar hästen för mycket i form (som inte är korrekt) blir belastningen på frambenen större och den blir halt, då är det bättre att den går i en friare form- iaf skulle jag säja det med tanke på hållbarheten hos ridskolehästarna med huvudet i vädret, jämfört med privathästarna med huvudet mellan benen.."

En häst kan inte jobba för mycket i form, är formen inte korrekt går hästen inte i form. Däremot är det naturligtvis av yttersta vikt att det inte blir statiskt och att man hela tiden varierar sin ridning.
Kan också hålla med om att det ofta är mindre skadligt att rida rakt fram utan att bry sig om formen än att sitta och dra in huvudet på hästen.

Dom ridskolor jag har sett har tyvärr varit mästare på att lära ut hur man felaktigt rider hästen "på tygeln", där har det inte varit någon fri form att tala om utan man hänger gärna på diverse hjälptyglar osv. Jag kanske har haft otur.

Senast ändrad:

Vi pratar om en c-tränare i dressyr.

Fast det finns ju båda dåliga och bra såna, att de är C-tränare betyder ju
inte att de är bra tränare (eller bra på att lära ut) utan bara att de är såpass utbildade och har gått de kurser som krävs...(Tyvärr)

Du kanske har haft otur och haft en som är sämre eller vars ridsätt/träning inte passar dig och din häst?

Fast det finns ju båda dåliga och bra såna, att de är C-tränare betyder ju
inte att de är bra tränare (eller bra på att lära ut) utan bara att de är såpass utbildade och har gått de kurser som krävs...(Tyvärr)

Du kanske har haft otur och haft en som är sämre eller vars ridsätt/träning inte passar dig och din häst?

Absolut...men ändå så bör de väl ha kunskapen. men som sagt man får ett
annat sätt att värdera tränare när man är i min situation...därmed har jag inte lagt all skulden på tränaren utan det tar jag på mig själv.

Läs gärna mina senare inlägg så tror jag du ser hur jag tänker :).
Jag skriver att en korrekt form är individuellt anpassad efter häst och ändamål. Jag skriver också att det är viktigt att formen ska varieras.

Jag frågade om definitionen på fri form eftersom det är ett uttryck som kan betyda så oerhört olika, precis som "gå på tygeln" därför ville jag veta hur personen som skrev det tänkte.

"Jobbar hästen för mycket i form (som inte är korrekt) blir belastningen på frambenen större och den blir halt, då är det bättre att den går i en friare form- iaf skulle jag säja det med tanke på hållbarheten hos ridskolehästarna med huvudet i vädret, jämfört med privathästarna med huvudet mellan benen.."

En häst kan inte jobba för mycket i form, är formen inte korrekt går hästen inte i form. Däremot är det naturligtvis av yttersta vikt att det inte blir statiskt och att man hela tiden varierar sin ridning.
Kan också hålla med om att det ofta är mindre skadligt att rida rakt fram utan att bry sig om formen än att sitta och dra in huvudet på hästen.

Dom ridskolor jag har sett har tyvärr varit mästare på att lära ut hur man felaktigt rider hästen "på tygeln", där har det inte varit någon fri form att tala om utan man hänger gärna på diverse hjälptyglar osv. Jag kanske har haft otur.

Jag tror att Du nog har gett mig det svar som jag kanske innerst inne visste.....för mycket i fel lodplan antagligen...= belastning på frambenen.
När jag provred där i veterinärkliniken var hon glatt överaskad över att han satte benen in under sig så pass bra. Så allt är kanske inte helt fel :confused:

Halvt TK

Jag har i yttre handen alltså sträckt tygel men inte i inner hand lite svårt att förklara men kan man säga så här att jag plockar lite med indre och har kontakten med yttre hela tiden.

Så säger min ridlärare åt mig att göra också. Jag tycker inte att det känns rätt, eftersom hästen då alltid blir hängig i handen, och bara går och böjer på nacken... Jag har ifrågasatt denna metod och tränaren har då kommit med någon konstig förklaring som jag tycker verkar helt ologisk.

Halvt TK

Så säger min ridlärare åt mig att göra också. Jag tycker inte att det känns rätt, eftersom hästen då alltid blir hängig i handen, och bara går och böjer på nacken... Jag har ifrågasatt denna metod och tränaren har då kommit med någon konstig förklaring som jag tycker verkar helt ologisk.

Jaha fler som tänker själv ...härligt!!!:bow:

Jag tycker det är jättebra när någon oavsett orsak reflekterar och fnular över sin egen del i en problematik... Att analysera ett händelseförlopp och en skeendekedja brukar ge både Aha-upplevelser och en hel del tänkvärda markeringar...

Jag brukar finna dessa analyser väldigt informatoriska och dom brukar ge upphov till förbättringar för alla parter...

Att lära innebär inte att aldrig göra fel, utan att lära av de fel man gjort och hitta vägar utan att upprepa historien...:D

Jaha idag var det magnetröntgen puh det tog tid. Det tar lite tid innan man får reda på resultatet....men förhandsbesked var att han nog är sned och därav belastar fel....alltså kan man ju på ett viss känna en lättnad samtidigt
är det stora orosmoln om han nu är så pass felbyggd så han inte kan användas som ridhäst.......! Det blir en orolig vecka!!!:confused:

Hej!

Tyvärr är min erfarenhet också att det går åt det hållet på ridskolorna.. När jag var liten hade hästarna på sin höjd thiedemantygel eller martingal (thiedemannen lät ändå hästarna gå med huvudet i normalhöjd-dvs den drog inte in/ner huvudet mer än att man inte hade hästens huvud i pannan-. Nu är det gummisnoddar till både höger och vänster och hästarna går som krulliga ostbågar.. Men så verkar hållbarheten på hästarna ha gått ner rätt markant också.. Occh sen skaffar sagda elever egen häst och rider den på snodd och tror att huvet mellan benen är bra...*SUCK*

Och i min värld går hästen alltid i en form- sen om den är bra eller ej är en annan fråga..

/Lavinia

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 257
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar