Har inte läst jätte noga allt, men har man lyckats hålla en 19-årig tävlingshäst fräsch fram till nu så ska du nog inte känna dig allt för dålig ändå
Hoppas den snart blir bra och kan hålla några år till
Nu vet jag inte hur du rider, men jag tycker ofta inte det blir bra om man helt plötsligt ska ändra för mycket i sin ridstil. Det kan nästan bli ännu mer fel då.
Min lärare sa alltid att det var bättre med ett dåligt system än inget alls
Skaffa en tränare du trivs med som du tycker har ett bra system med sina hästar, sen försök lära dig det och för det mesta hålla dig till det!
Men däremot kan du ju ändå ändra på hur du tränar hästarna. Mycket dressyr och hoppning behöver ju inte vara dåligt.
Det handlar om hur man gör det, varierande pass där du lägger in pauser och inte sitter och nöter för länge i en gångart eller övning.
Hoppar du och rider dressyr lite oftare behöver du kanske inte göra så mycket varje gång.
Om du tex. ska göra lugnt arbete en dag, istället för att bara rida ut utan krav (även om det också behövs ibland) rid ut en liten runda och sen gör ett kort lösgörande arbete så hästen blir mjuk.
Det ger väldigt mycket mer!
Också glöm inte att ge hästen vila! Det går inte att bygga upp genom att träna och träna, man måste låta allt återhämta sig också.
En unghäst behöver inte gå så mycket mer än ca fem dagar i veckan, en äldre kanske mer men absolut inte alla dagar full träning.
Tänk också på att efter en tuff period med mycket träning och tävling måste hästen alltid få en lugn period med bara lösgjörande arbete lätta uteritter.
Sen tycker jag det är viktigt att man har koll på hästen och känner efter hur den fungerar.
Jag använder massör eller kiropraktor regelbundet och masserar även hästarna själv.
En häst som tex. har ont och är stel i musklerna runt bogbladet och manken får lättare skador på frambenen då de inte kan fånga upp rörelserna i musklerna lika lätt utan lederna i benet får ta större kraft.
Skulle kunna skriva hur långt som helst om detta känner jag