Att rida Ponny som vuxenryttare. Finns här fler?

Z

Zanta

Ni som vuxna som rider Ponny, vill ni berätta lite om den och varför ni valt att rida Ponny och inte stor Häst. Själv älskar jag Ponnies och har aldrig velat ha nåt annat. Helst ska det vara med Kallblod i eller en Fjordhäst.

Hur upplever ni reaktionerna från andra vuxenryttare som rider stor Häst?
Vilken typ av Ponny föredrar ni?

Min DANDY som jag haft sen han var 3 månader.
Anledningen till att han var så ung då jag köpte honom är att vi var på Boskapsauktion för att köpa ett par kvigor. Samtidigt var en av Skånes största hästhandlare där med 43 hästar:cry:. DANDY var där med sin mamma och skulle säljas ihop med henne. Den uppköpare som köpte henne ville inte ha fölet (det fanns många föl som togs bort från sin mamma den dan :cry:)
Jag blev så upprörd att jag bara skrek ett pris, det blev ett asgarv i lokalen, men han följde med mig hem.:banana:
DANDY var i mycket dåligt skick och det var flera besök av veterinären innan han mådde bra:cry:
Han gick i fem år lös på vår gård och följde med oss in till både grisarna och korna. Han följde med på promenader med hundarna, och snart var han en glad och social liten häst. Jag red in honom som 5 åring och det var helt utan problem.
På den vägen är det. Han har aldrig varit skadad eller sjuk, har aldrig haft någon form av problem med honom, och tackar min lyckliga stjärna för att jag var på auktionen just den dan.

Född 1997-05-01.
Pappa: Ardenner/Nordsvensk
Mamma: Travare/Shettis
Slutmätt 148 mkh.

En helt otrolig ponny med ett underbart temperament. Väldigt all-round och följsam.
Tävlat Msv B hoppning och LA Dressyr med vinster och placeringar.
Även utbildad för Linus Andler i Miljö/Kravall.
Vi har testat Western Pleasure vilket vi tyckte var jätteroligt, och vi åker ibland och rider på en Terrängbana.
I år går han som Promenadhäst, men vi tränar fortlöpande NH vilket jag tycker är det mest naturliga sättet att hantera en häst på.
Han ska dock ut och tävla lite Dressyr igen, men då i Storhästklass. Detta väntar vi dock med till nästa år.

:love:
dandyboy.jpg

:love:
c13286e3.jpg
[/QUOTE]

Sv: Att rida Ponny som vuxenryttare. Finns här fler?

Vilken fin ponny =D Vilken tråkig historia han har, tur att den slutade bra =D

Jag är 20, eller fyller om 1 månad, och jag har både ponny och häst.
Ponnyn är en d-ponny på 148,0cm och här är hans historia.

Jag red på ridskola och hade en medryttarhäst på lektionerna, men en dag så sa min ridlärare att jag skulle rida en ny häst, så jag gjorde de. Det va jättemånga på läktaren som de i vanliga fall bara brukar sitta 1 eller max 2 föräldrar på. Jag red och allt gick jättebra hela lektionen=D När gick gick tillbaka med honom till hans box så gick några efter mej och sa " ALLA på hela ridskolan har ramlat av honom, till och med alla instruktörer!!"
Jag blev jätteglad för han hade ju inte kastat av mej =D
Sen så skulle jag ha honom på en hoppkurs och dagen innan så kollade mamma på en ridlektion och då gick han med där, och ca en kvar efter att tjejen som red hade hoppat upp så gjorde han världens bocksprång och hon flög av, och då börjar han galoppera omkring och sparka mot ridläraren och mot tjejen som hade ramlat av =O
Mamma forsatte att kolla och tjejen åkte av ca 3 ggr på 10 minuter... sen ville hon inte rida längre. Mamma pratade med ridläraren och sa att jag absolut INTE skulle rida den hästen men ridläraren sa bara jo de ska hon och sen gick hon vidare^^
Väl på hoppkursen så gick de underbart bra =D Vi hoppade en bana på ca 4-5 hinder på 110cm och han gick som en klocka :love:
Jag fastnade för honom direkt och alla i stallet visste att de va han och jag. Men några dagar efter kursen kom jag till stallet igen och då var hans box tom :cry:
Jag frågade en av ridlärarna och svarade "Men vi kan ju inte betala en häst som bara du kan rida.."
Jag blev ledsen såklart men jag visste inte vart han kom ifrån så jag glömde halvt bort de efter ett tag..
Efter ett halvår så ringde ägaren till hästen och frågade om jag ville komma till dom och prova att rida. Sagt och gjort. Allt gick lika bra där som när han stod på ridskolan och ägarna tyckte de va underbart =D Jag ringde mamma på en gång och sa "Jag vill ha honom, jag älskar honom" men jag åkte där ifrån utan hästen =(
Sen efter ca ett halvt år till så kom sommaren och då ringde ägaren igen och frågade om jag kunde ta honom över sommaren. För dom hade försökt att sälja honom men han kom hem igen efter 2 veckor för att han hade kastat av en tjejs pappa och sparkat honom på armen. Jag sa självklart ja, och jag hämtade honom i juni och skulle ha honom till 1 januari.
Allt fungerade verkligen jättebra och jag föll för honom mer och mer.
Sen blev de november och jag blev ledsnare och ledsnare för snart skulle han hem igen :cry:
Men den 22 november, klockan 22:09 så samlades famlijen runt matbordet för att prata och då sa dom att jag fick honom. Jag började att gråta av lycka, han va min, bara min.

Det va hans "lilla" historia. Nu 5 år senare så är han fortförande i min ägo och kommer alltid att vara de.Vi tävlar dressyr på LA nivå och hoppning på LA nivå. Så här ser vi ut:
Dressyr:
http://www.pixbox.se/pic_show_id27362026.html
Hoppning:
http://www.pixbox.se/pic_show_id27728561.html
Western:
http://www.pixbox.se/pic_show_id27320480.html

hoppas nån orkar läsa, de blev rätt långt^^

Vilka trevliga historier! Att jag rider ponny beror på att jag och min dotter delar på en och samma häst, en D-ponny. Jag varken väger mycket eller är så lång så det fungerar utmärkt. En annan fördel är att jag kan 'rida till henne' om dottern får något problem av något slag i ridningen. Dottern är 12 år så detta är en sann läromästare vi köpte mest för hennes skull men hon är så otroligt rolig att rida och även jag har stort utbyte av henne. I framtiden vill jag ha en häst till i familjen så vi kan rida ut tillsammans och det kan tänkas att det blir ännu en D-ponny som dottern kan ta över sen då vår dam är lite äldre.

Ja, jag tänker fortfarande ofta på vilket öde min ponny kunde gått till mötes:cry: Och jag önskar så att jag kunnat köpa hans mamma med.
Precis som du kommer jag aldrig att sälja honom. Han är min och kommer alltid att vara det:banana:

Din ponny ser jättefin ut, och vilken härlig berättelse:D
Ibland är det som om saker är menade att bli. Din ponny ville bo hos dig, och det var fint av dina föräldrar att förstå att ni hör ihop.

Det låter härligt att ha ponnyn ihop med dottern:D
När min äldsta dotter var 12 år fick hon ett Fjordsto:love: som jag red ibland.
Vi hade så mycket att prata om och vi var lika engagerade i henne båda två.
Köper ni en ponny till, eller häst kan ni rida tillsammans. Finns inget skönare än att ha samma intresse som sina barn.
"Saknar det".

jag har en d-ponny, arabiskt fullblod.
anledningen till att jag har ponny trotts mina 21 år är helt enkelt att jag föll för honom.
lite slump det med, då han var min gamla klasskompis lillasysters tävlingsponny. som hon skulle sälja då hon var förbi sina ponnyår och han är lite spec. ingen barn-häst men väldigt roligt för ngn med "vuxen tänk" i ridningen.
han var konvalescent och kunde inte säljas innan han var igång, och då jag var hästlös så var tanken bara att jag skulle få igång honom lite så han kunde bli såld, men jag föll som en fura så vad gör man då? :D

Själv rider jag inte ponny, förutom nån gång då och då (superkul!!). Men jag måste berätta om en av mina bästa kompisar som äger en ponny. Hon är 19 år, ponnyn är ett gotlandsruss på 124 cm! :D
Ponnyn stod på ridskolan men fungerade inte på lektionerna. Ändå hade de inte hjärta att sälja honom. Plus att han nog kunde ha hamnat i orätta händer..
I vilket fall så känner vi ridskoleägarna väldigt bra iom att vi har jobbat och hjälpt till där i flera år, så vi brukar rida mkt på ridskolehästarna när de inte går lektion. Och min kompis började rida det här russet. I början gick det väl lite mindre bra.. Hästen var nämligen en fena på snabba vändningar, dra ner huvudet och annat "spännande". Tre år senare red hon fortfarande honom, han ägdes av ridskolan men han var som hennes häst i alla fall. De hade kommit en lång bit på vägen! Och så förra sommaren bestämdes det att hon skulle köpa honom! :) Ett beslut som de inte har ångrat.

Jag är grymt imponerad över hur långt hon har kommit med den hästen. Avkastarkungen har blivit en riktig häst, som vann klubbdressyren (med en 7a på mellantraven!) och inte minst är numera stallets bästa hopp-ponny!!

Va fin han är. Va roligt att du tog dig an honom. Ha själv en korsnings ponny på 1,42. jag tävlar lite i westernridning men min ponny har hoppstam i sig . denny danny merry mercury.

jag rider ponny, köpte en nf i juli förra året, hade en ardenner sedan innan, men ville ha en pålle som dottern kunde sitta på, och som man inte behövde hiss till. hon är maxad c och passar mig perfekt, då jag är 159cm kort. tråkigt nog ska hon in på klinik nu på måndag, hon är superdålig och ett riktigt mysterium. typiskt..:(

Jag är 40 år och har en d-ponny, new forest som fyller 20 om ett par dagar.

Att jag har henne är pga att jag blev feg när jag fick mina sladdkillar så kände mej osäker på stor häst.
Tänkte egentligen lägga ner hästeriet helt, men istället köpte jag och sambon varsin ny häst och då blev det denna tjejen som varit hopp och dressyrhäst innan. Nu är hon skogsmulle och världens sötaste.

Hon har lite humör och kan vara tjurig och envis men en stabil klippa som man kan lita på. Bästa ponnyn en rädd tant kan ha :love:

27812335.jpg

26662770.jpg

Sinner:
Följer tråden om din ponny, och hoppas innerligt att du får klarhet i vad det är som felar henne.
Håller tummarna för er.

Så roligt att du då hittade en häst du känner dig trygg på:D
Ja, man kan bli lite försiktigare, "fegare", på hästryggen då man fått barn.
Du ser så fin ut på henne, ser ut som ni passar väldigt bra ihop.:D

Kan säga att jag med är mycket förtjust i New Forest. Har ridit såna i många år på ett stuteri i Blekinge:D Det är härliga små hästar.

Jag är 19 och jag har kvar min D-ponny.

Stella
Född; 1994
Mankhöjd; 147 cm
Ras; Korsning, troligtvis något med haflinger, new forrest eller liknande.
Vi har tävlat LA:P1 med vinster och nationellt i mästerskapsprogrammet mend godkänd %
Planerna är att hon ev. skall gå MSVB i höst som stor häst. Jag köpte henne när hon var tio år.
Förra ägarna skall ha köpt henne från Åmål Ridskola då hon tydligen inte trivdes på ridskola.

Även fast jag är dryga 168 så bär hon upp mig bra, så hon får stanna hos mig.

Stella9-8.jpg

Stella8-8.jpg

081108-36529.jpg

081108-36424.jpg

Hon är världens bästa :love:

Senast ändrad:

Grattis till era fina resultat!:bow:
Ponnyn är enormt söt, och även vacker.
Önskar er Lycka till! på kommande tävlingar.

Det finns sen tidigare ett par olika trådar om vuxna ponnyryttare..
Men ja skriver här med.

Jag är 26år och har haft min connemara val i 12år.
Han var 4 när jag fick honom och han är 148cm (jag är 158cm/46kg).
Jag har i perioder haft storhästar med men det finns ingen som kan ta min killes plats. Han kommer alltid vara nr 1 för mej :love:
Vi har tävlat i hoppning, dressyr, tränat western och fälttävlan och vi har ställt ut med helt godkänt resultat.
Vi har helt enkelt väldigt kul tillsammans.

Måste bara följa denhär tråden :love: :D

Måste bara följa denhär tråden :love: :D

Jag känner samma sak, trots att jag ALDRIG ägt en ponny... eller jo, en shettis som sällskap. Annars har jag ägt hästar som ligger mellan 150 och 160 i mankhöjd, hade dock en travare som var 166 i mankhöjd! Min nuvarande är 156 cm hög och jag är 157,5 cm :D

Jag är 21 (22 senare i år) och har en treårig connemaravalack som jag köpte förra året :D

Jag är 45 och har alltid tyckt om ponner bäst :love:

Jag är bara 16o cm
och efter att jag fick virus på balansnerven behövde jag en morot för att våga mej ut och gå själv igen .
vad är bättre än en ponny som man drömt om hela livet .

Så för 17 år sedan såg jag en annons på new forest ponnyer som hyrdes ut och jag ringde
de hade två en *jättegammal* 15 år och en unghäst
valet var inte så svårt.

Så min granne ,som jag fick stallplats hos följde med mej ner och hämtade henne ,inte tusan kunde jag tro det var den där ystra ponnyn vi såg springa jäms med staketet :angel:
så när de hämtade henne trodde jag de tagit fel ponny :p

Jag provred inte ens hon bara var min dröm ponny .

att rida henne skulle visa sej var en tuff kamp hon gick inte alls helt enkelt:o
den rundan som idag tar en kvart tog två timmar en svinkall snöig vinterdag .
men jag är envis med :devil:

en dag tex fick hon för sej att inte gå på vägen alls för en älg hade gått över där ,hon hade aldrig visat sej rädd för det innan så jag tyckte hon larvade sej
tänkte jag skulle vara smartare än henne och backa över spåret för att lura henne :angel: gick bra att backa men när hon insåg det sprang hon fort tillbaka igen ,så då gick det bra att gå över minsann.
eller när min dotter kom hem cyklande ifrån stallet och säger att pållan har taggtråd i svansen och runt benet ,hon stod kvar precis som min dotter lämnade henne tills vi kom tillbaka och tog bort det ,sedan viftade hon lite på svansen och gick och betade .

Denna pålla har lärt mej så otroligt mycket .
vi har även varit på utställningar ,hon har fått 2 föl här och kom med i stamboken med ett A för sina 10 föl.
och fått mej att älska rasen så nu är det 5 NF
idag är hon 31 år och full av hyss ännu . följer med som handhäst ibland när hingsten och jag är ute och rider .
men självklart är hon gammal nu och den dagen hon är borta vill jag knappt tänka på men hon ska aldrig behöva lida det har jag lovat.
nyakameran-4-08058.jpg

Senast ändrad:

Vilken härlig historia:D
Ja din Pålla är av den gamla fina typen.
Vad är det för stam på henne?
Jag har ju hållit på mycket med New Forest på -60, -70 och -80 talet så det är alltid intressant att "träffa" på äldre hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 762
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama