Att rida med "skänklarna runt hästen"

Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Jag tycker inte att hästen ska drivas fram med varje steg. Hästen ska bjuda själv. Den mesta inverkan görs med sätet, inte med några klämmande, skavande eller pickande hälar och ben.

Precis.
Man "placerar" hästen i form och låter den jobba på. När man känner att aktiviteten dämpas aningen, driver man till lite igen.

Fast det är inte så det lärs ut inom "vanlig" ridning - då ska det drivas. Och visst är det lätt att hamna i ständigt drivande om hästen känns lite oengagerad.

Många instruktörer inom western eller akademisk dressyr är duktiga på att påminna ryttaren om att inte sitta och driva hästen hela tiden.

Visst ska skänklarna vara nära hästen, och inte flaxa. Men avslappnade, hängande skänklar som används kortvarigt när det behövs, måste ju vara det bästa.
Om man nu sitter och "håller om" hästen aktivt hela tiden. Hur ska den då veta att "nu ber jag om lite mer"?
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Har en skitbra ridlärare på ridskolan som är väldigt noga med att påminna om det så som tur är så finns det vanliga ridskolor som lär ut det :)
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Ha, suverän liknelse! Jag har en kanonbra tränare men det är alltid nyttigt att få läsa det man hört i text så tack för alla bra inlägg och håller med ovan:
tuaphua :bow:
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Du har redan fått många bra svar men jag vill ändå slå ett slag för att använda hälarna. Då kommer du nämligen åt magmuskulaturen på hästen och därigenom får du upp ryggen. (Jämför med att någon piper dig i magen). Klämmer man för mycket med överskänkeln får inte hästen upp ryggen ordentligt.
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Håller med, många bra svar har getts. Vill bara tillägga att överskänkeln inte ska klämma alls, den ska bara ligga lätt intill för att ge plats för hästens rygg. Arbetet utförs av underskänkeln.
Jag gjorde tidigare misstaget att tro att min häst skulle ridas för överskänkeln. Följden blev att jag klämde ihop ryggen på henne och satte rejält tryck i en redan överenergisk häst. Så jag har fått lära om och har nu en lugnare häst, men som fortfarande svarar enormt kvickt på alla signaler, och arbetar fint genom ryggen.
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Nu har ju många som är mycket (mycket) duktigare än jag redan svarat, men jag kan tillägga att jag också kör enligt Kyras "sparkstöttingsprincip". Dvs. jag vill tala om för hästen en gång hur jag vill att den ska gå, men är ändå beredd att då och då få påminna ("ge sparkstöttingen ny fart"). Jag försöker rida med benen långa och avslappnade när de inte inverkar. De ska liksom bara ligga där. Låren försöker jag att inte använda annat än om jag verkligen behöver dem för att stabilisera sitsen ett ögonblick.

Ber hästen gå i form/på tygeln gör jag genom att i någon eller några sekunder driva mjukt med vaderna (hästen ska redan innan vara så framme för skänkeln att det bara behövs ett lätt tryck för att hästen ska svara entusiastiskt) och fånga upp energin i handen genom att knyta fingrarna om tyglarna (men aldrig dra bakåt) och sedan lätta. Detta slags halvhalter kan jag göra på båda tyglar, eller bara på ena. Gör jag på ytter kan jag vibrera den andra handen om det behövs för att hindra att hästen ställer utåt i nacken. Jag sitter inte och kniper med benen, utan detta är en signal åt hästen att träda under sig och "fylla upp" tyglarna, eller hur man nu ska uttrycka sig. Eftergiften efteråt är nästan viktigast av allt, i varje fall med min häst.

Halvhalterna enligt ovan kan jag använda för att förvarna om att något ska hända (då gör jag dem oftast korta och på båda tyglar), för att förbättra formen (oftast lite längre varaktighet och bara på den tygel hästen inte vill ha stöd på). Om hästen lätt faller ur formen i övergångar kan jag göra övergången under själva halvhalten. Dvs. först gör jag ett par förberedande korta halvhalter, därefter en lång halvhalt och lägger hjälperna för övergången ovanpå. För avsaktning till skritt från trav blir det alltså typ så här: kort halvhalt, kort halvhalt, lång halvhalt+spänn magen och stilla sätet som signal för avsaktning, eftergift.

Det finns många olika sätt att rida på. Man får testa sig fram. Ovanstående är vad som har funkat för mig efter åratal av att rida på måfå.
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Jag tror att du menar helt rätt men folk missuppfattar nog vad du menar... ;)Skänkeln ska ha mjuk kontakt med hästen, inget kläm eller skänklande. Då känner man om man har hästen framför sig! Man ska ha den kontakten hela tiden! Bara för att du har den jämna kontakten ska ju inte knäet klämma...
Och undre skänkeln,hälen driver framåt när det behövs!:)
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Ja precis, jag är dålig på att förklara...:p jag har nämligen ridit tidigare med underskänkeln helt loss från hästen (fråga inte mig hur jag tänkte där...), därav min fråga om hästen "hålls ihop" även om skänkeln inte är vid dess sida hela tiden. Men nu förstår jag!

KL
Tack för alla era svar, kul att så många svarat! Det är mycket lärorikt att läsa era inlägg och jag förstår mycket bättre nu! :) Jag kan nästan föreställa mig hur det ska kännas och nästan se hur det ska se ut när jag läser era svar, men sen är det inte så lätt att få till det i verkligheten! Det är väl bara att pröva och öva! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 658
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 979
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp