Att rida med "skänklarna runt hästen"

Sar24BB66

Trådstartare
När man rider hästen i form ska man ju rida med skänklarna runt hästen, de ska vara nära hästen och rida fram hästen till handen så man "fångar upp den" framifrån, så energin kommer bakifrån och hästen går i en korrekt form igenom kroppen. Vad mindre smarta jag har trott med detta är att drivningen ska göras typ med hälen, och jag har därmed inte hållit benen runt hästen, och därmed har det inte fungerat utan jag har ridit med handen istället. Nu äntligen efter mycket funderande på vad jag gör fel, har jag förstått att använda hela skänkeln runt hästen, och känner även vilken skillnad det är när hästen går igenom hela kroppen i form! :D men jag är en sån som filosoferar och funderar mycket när jag rider, och min fråga till er är hur ni rider med skänkeln nära hästen? I skritt har man ju benen nära, men hur gör ni i lättrav? Skänklar ni varje gång ni sitter ner, som många gör? Eller håller ni om hela tiden? Hur gör ni i korttrav? I galopp? Måste man hålla om hästen med benen hela tiden? Eller ska man bara hålla dem nära och trycka till lite extra när man vill ha mer bakbensaktivitet? Tacksam för svar! :)
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Jag tycker inte att hästen ska drivas fram med varje steg. Hästen ska bjuda själv. Den mesta inverkan görs med sätet, inte med några klämmande, skavande eller pickande hälar och ben.
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Men den faller inte ur formen då fast man inte håller skänklarna runt, trots att framåtbjudningen bibehålls?
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Använder knappt skänkel alls utan använder säte och röst.
Hästens framåtbjudning ska fungera utan skänklar.
Man ska inte sitta och hålla om hästen med benen tvärtom.
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Jag rider faktiskt lite olika beroende på vilken sadel jag rider i. I hoppsadel rider jag med en nära kontakt med skänkeln. En stilla skänkel som hela tiden håller om och hästen ska då lyssna på små signaler as always. I dressyrsadel har jag inte samma kontakt med skänkeln-men ändå hästen väl framme för den.

Att jag rider med en tajtare kontakt i hoppsadeln beror nog på att jag mest rider unghästar i hoppsadel och tja, hoppar vilket kräver skänkelkontakt för en bra och säker sits. I dressyrsadel är fokus i sitsen mer på just säte och bål. Hästen får man i form och håller den där genom just säte och bål. Massor av tempoväxlingar och övergångar håller den snabb på hjälperna:).

Tajt skänkel i hoppsadel:
version-f85b8df14e4bdf2b090a6c7599261025


Mindre tajt i dressyrsadel:
531827_4873776734177_128614594_n.jpg
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Jag använder inte skänklarna i framåtdrivande syfte öht, vill jag ha en förändring i takt eller tempo ber jag om det med sätet. Nu råkar jag ha en häst som är mycket arbetsvillig och framåt av sig själv men jag skulle inte vilja rida en häst som inte håller det tempo eller den form man ber om, den kan ju inte vara särskilt motiverad till ridningen alls (förutsätter att hästen klarar av uppgiften man ger den och bara inte vill, annars hjälper det ju inte att sitta och driva heller).
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Svarar lite alla:

Hästen jag rider bjuder bra framåt, är väldigt känslig och älskar att jobba. Men om man sitter (drastiskt exempel) med skänklarna loss från hästens sidor, kan man väl inte rida den i form annat än med handen? Eller har jag missförstått? Meningen är väl att man får energin bakifrån med skänklarna och samlar upp den med sätet och bjuder stöd framifrån? Eller?

Förut använde jag nämligen typ bara hälarna när jag skulle driva, och inte någon annan del av benet. Bad jag om mer framåtdrivning sprang hästen bara iväg från skänkeln och lämnade bakbenen femton meter bakom sig. Nu när jag rider med benen runt får jag hästen "uppfångad" och får den mycket bättre samlad/bakbenen med. Förstår ni? :) därför undrade jag om stödet av skänkeln hela tiden måste finnas där för att "hålla ihop" hästen?
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

När jag rider min medryttarponny (fjording) sitter inte jag och trycker/klämmer med benen hela tiden! Jag rider henne inte heller bara med handen! Hon går framåt och i riktig form ändå. Jag använder min vikt otroligt mycket, även rösten! Hon kan piaffera enstaka steg.
På henne bygger jag upp energin genom att variera arbetet. Jag gör många övergångar och sitter inte och nöter samma grejer hela tiden.

Du använder hjälperna när du behöver dem! Sitter du och hackar med skänkeln har du snabbt en skänkeldöd häst.

kan man väl inte rida den i form annat än med handen?
Bara för att hästen kröker på nacken går den inte i form. Finns sorgligt många som sågar ner sina hästar.

Nej, hästen ska bara sig själv. Skänkeln ska alltså inte ständigt ligga och nöta.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Jag vill att hästen gör det jag ber den om tills jag ber den om något annat.
Sen är ju ingen häst så utbildad att de gör alla övningar perfekt. Man måste in och inverka iom att det alltid kan bli bättre.

Men säger jag en gångart och en energinivå ska hästen hålla det tills jag ber den om mer eller mindre.
Alla hjälper jag ger måste betyda något för att man ska få hästen känslig nog att kunna rida mer avancerad dressyr och snabba övergångar(i tempo/gångart eller övningar eller riktning etc).
Så därför inverkar jag bara då jag tycker det behövs. De ka veta att mina hjälper ska svaras på nu och inte negligeras.
De hästar som rids med konstant "stöttning" och underhållande av bjudning tex blir inte så som jag vill ha dem. De blir ofta lite slappare och kräver mer kraftridning.

Jag låter mina ben ligga an mot hästen a la två blöta disktrasor då jag inte inverkar.
Sätter energi i hästen gör jag med nedre delen av benet. Hur jag riktar mitt bäcken talar om ifall energin ska gå fram i högt tempo eller på stället mer a la ökad bärighet tex i tramp eller piruetter.
Att driva med sitsen gör ofta att det skiter sig i de samlade rörelserna. Man kan inte sätta mer energi med sitsen då iom att man trycker undan ryggen.

Hästen måste tåla att skänkeln ligger an. Man ska inte behöva aktivt dra ut den från hästen för att den inte ska dra på. Blir de nippriga av det får man träna dem att tåla att skänkeln ligger an.

Men man ska inte knipa med benen iom att man då stör hästens rörelser.

Jag kan däremot på hästar som är väldigt heta och väldigt känsliga i munnen, tex en PRE eller likn bromsa dem i takten och tempot genom att knipa ihop dem mellan låren i en halvhalt om de andra hjälperna fallerat.

Hur man tränar dem till bärighet har för mig inte så mkt att göra med drivning. Man kan inte bara kicka igång motorn och anta att hästen ska veta HUR den ska placera benen i samling. För det är en helt annan benplacering och annnan muskulatur som arbetar än i tidigare skede av utbildningen.
Man måste skola hästens bakben att träda in till rätt placering och till att svikta bak/niga/sätta sig etc.

Svårt att säga var exakt det skiter sig för er som ekipage.
Men går inte hästen fram själv så hade jag startat där. Det är basics.. Gas och broms och styrning måste funka prickfritt. Annars får man iaf backa och arbeta med det igen sen.
Sen när gasen funkar hade jag börjat arbeta med att kunna placera hästen på linjen exakt, lite böjning. Och därefter skolorna, för att just skola bakbenen till rätt placering och mot samling.
Ev kan skänkelvikning behövas om hästen är stel. Och ev ryggning som stretch.
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Att driva med sitsen gör ofta att det skiter sig i de samlade rörelserna. Man kan inte sätta mer energi med sitsen då iom att man trycker undan ryggen.


Men går inte hästen fram själv så hade jag startat där. Det är basics.. Gas och broms och styrning måste funka prickfritt. Annars får man iaf backa och arbeta med det igen sen.
Sen när gasen funkar hade jag börjat arbeta med att kunna placera hästen på linjen exakt, lite böjning. Och därefter skolorna, för att just skola bakbenen till rätt placering och mot samling.
Ev kan skänkelvikning behövas om hästen är stel. Och ev ryggning som stretch.

Bra skrivet!

Exakt, många sitter ju och "juckar" i sadeln! Det är ju inga gunghästar vi rider på!
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

När jag rider min medryttarponny (fjording) sitter inte jag och trycker/klämmer med benen hela tiden! Jag rider henne inte heller bara med handen! Hon går framåt och i riktig form ändå. Jag använder min vikt otroligt mycket, även rösten! Hon kan piaffera enstaka steg.
På henne bygger jag upp energin genom att variera arbetet. Jag gör många övergångar och sitter inte och nöter samma grejer hela tiden.

Du använder hjälperna när du behöver dem! Sitter du och hackar med skänkeln har du snabbt en skänkeldöd häst.


Bara för att hästen kröker på nacken går den inte i form. Finns sorgligt många som sågar ner sina hästar.

Nej, hästen ska bara sig själv. Skänkeln ska alltså inte ständigt ligga och nöta.

Okej, tack för svaret! :)
Nej alltså jag sitter inte och hackar med skänkeln, utan snarare håller skänkeln mot hästens sidor och håller skänkeln som stöd nära hästen. Och jag är väl medveten om att det inte är att rida i form när man rider med handen, det är ju att rida i korrekt form och inte med handen som jag försöker lära mig/förstå i denna tråd. Jag skulle aldrig heller såga ner min häst och kalla det för att rida i form.
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Trots att jag är skolad enligt de här principerna försökte även jag jucka då jag började med galoppiruetterna. Jag vände väl lite för tvärt för min egen ridkunskap och i all exaltering över att rida galoppiruett för första gången så försökte jag iaf jucka a la underhålla galoppkvaliteten för att slippa behöva gå ur min faaantastiska nya övning/rörelse.
Inte helt ovanligt. Men dumt! ;)
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Oj tusen tack för ditt svar, nu förstår jag precis och lite till! :bow:

Ni kommer att bli irriterade på mig nu, jag uttryckte mig lite tokigt, men alltså jag har inget större problem med min häst, hon går framåt bra osv, och jag har kunnat rida henne i rätt form, jag har bara haft denna lilla fundering om hon behöver mina skänklar vid sina sidor hela tiden eller inte. Jag funderar alltid massor och vill att minsta lilla blir helt rätt och så som det ska vara. :) tack för era svar!
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

FÖ kan jag tillägga att jag alltid försöker ha samma feeling i benen oavsett gångart. De ska hänga tätt efter hästens sidor, men utan knip.
Ju mer balanserad och ju mer stretchad och mjuk man är i kroppen, desto närmre kommer benen iom att man kommer ner i sadeln och verkligen sitter OM hästen och inte PÅ.

Ska man hoppa kanske man måste tänka annorlunda. Jag gör det så sällan att jag inte vet hur jag gör då eg. Och jag är inte så bra på det heller att jag vågar ge mig på tips kring det.

Däremot sitter jag likadant om man tänker till hur benen ska ligga mot hästens sidor i alla sadlar: hopp/dressyr/western/skolsadel/barbacka etc.

Om hästen brakar iväg i sidled spänner jag säkerligen till med benen tillfälligt om jag kommer för ur balans för att kunna rädda mig genom att trampa till.
Men som normalläge ska man vara looooose.

Jag har en ponny som är mkt het. På honom gjorde jag i början missen att anta att han var känslig för skänkeln och lyhörd. När det eg var så att han inte tolererade skänkeln ens. Jag satt och red med den aktivt lite utdragen. För att han inte skulle braka iväg eller öka.
Nu är han tränad att tåla skänkeln och går att rida normalt.
Det var ju en utbildningsmiss från mig iom att jag inte visste bättre.
Sånt har vi alla gjort! Samma med motsatsen att man driver för mkt.. Så hästarna dövar av lite.
De flesta gånger man rider en elevs häst får man börja med att sätta graden av känslighet man vill ha i dem. För de flesta är för avtrubbade.
Det tror jag skiljer proffs från amatörer - konsekvens!
Ett proffs vet när den ger en hjälp och den SKA alltid leda till lagom mkt respons. En amatör vet inte alltid om ens att den ger en hjälp. Och om man gör det så kräver man ofta lite olika mkt respons.
Och ibland kanske man tom struntar i att en hjälp inte fick någon respons. Just för att man är så sugen på att göra den där övningen man just fått börja med eller så.. Som jag själv i inlägget över.
Man gör bort sig som proffs med. Men lite mindre för varje år som går. Och med andra saker..
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Din skänkel ska ju ligga lugnt och stadigt an men utan att vare sig klämma eller tjata utan du inverkar snabbt och exakt vid behov . Sitsen måste ju vara stadig men liksom skänkeln ska den varken konstant klämma eller tjata . När hästen svarat på en påminnelse ska den få vara ifred till nästa påminnelse .
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

+ tuaphua

Tack så mycket för era svar! Nu förstår jag mycket bättre! Ibland tror jag att jag tänker lite för mycket när jag rider och gör det för komplicerat, då är det bra om någon säger till hur det ska vara! :)

Tillägg: Råkade just läsa en artikel om Kyra Kyrklund där hon bl.a. säger: "Ryttare sitter alldeles för ofta och klämmer med benen. Då blir det som att klämma på mitten av en kaviartub så allt far ut i båda ändar. Istället ska man bara kittla hästen under magen med sporren så att den bär sig. Vi vill att hästen ska bli tjockare på mitten!" :p
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Kyra är bra att lyssna på hon har mkt bra liknelser . Kolla in hennes liknelse om att hästen är en badboll som komplement till det du citerar här så får du ytterligare kött på benen sas .
 
Sv: Att rida med "skänklarna runt hästen"

Alltså, kommer du någonsin ner till Västra Götaland? Du verkar vara en sådan fruktansvärt bra tränare. Precis vad jag letar efter. :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 657
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 979
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp