Sv: Att rida med sidepull.
Tack för era svar, jag hoppas att det kommer flera
Jag har aldrig i mitt liv ridit på sidepull före jag provade det i veckan. Jag har ridit på ponnyhackamore enstaka gånger men det var 10 år sedan och endast vid uteritter. Förutom det har jag aldrig ridit bettlöst förutom på min gamla hbl-valack som jag ibland kravlöst lullade runt med i grimma
I veckan provade jag som sagt sidepull för första gången. Jag har hört folk som säger "det är precis som med bett" och de som säger "visst kan man stanna och styra men lika finlirad ridning blir det inte". Jag har nu efter ridturen börjat fundera på dessa två uttalanden. Är de så att de som tycker att det precis fungerar som bett, inte heller rider speciellt samlat och "finlirat" då de rider med bett och därför inte upplever någon skillnad. Alltså att man på något sätt har ribban lägre från början, än vad ryttare som är vana att sitta och finlira dressyr har? Jag vet inte, jag bara spekulerar. Jag har nästan aldrig hört någon "dressyrmänniska" uttala sig desto mer om sidepull och därför skulle jag tycka att det vore intressant att höra det. De jag känner till som talat sig varma för sidepull är i stor grad inte heller såna som kräver speciellt mkt samling och precision i ridningen då de rider med bett. Jag skulle därför vilja höra om det förekommer "precisionsrinding" även på sidepull och ungefär vad man kan kräva i jämförelse med bett.
Min upplevelse var att det INTE är som att rida med bett. Jag upplevde att hästen var svårare att ställa och böja, att hon hade lättare för att skjuta ut ytterbogen på böjt spår och "rinna iväg". I skritten gick hon i skaplig form och lyssnade på halvhalter ganska bra, men i traven sprang hon iväg och tappade allting. Galoppen är hon alltid obalanserad och springig i, så den räknar jag inte in.
Denna häst är på inget sätt välriden sedan innan, hon är nästan 20 år gammal och jag tvivlar på att hon blivit ordentligt genomriden många ggr de senaste 4 åren. Innan vet jag inget om.
Hon är van att gå på sidepull då ägaren rider med det regelbundet.
Av ridpasset drog jag tre möjliga slutsatser:
1. Jag är värdelös på att rida.
2. Hästen skulle gå bättre på SP om man kombinerade det med sadellöst, eftersom hon i regel lyssnar bättre då sadeln inte är "i vägen".
3. Hon är inte tillräckligt lyhörd för de små hjälperna för att fungera lika bra på SP som på tränsbett. Det behövs mer lyhördhetsträning innan hon är redo för att ridas dressyr på SP eftersom jag upplevde det som att jag fick ta i mer vad gäller det mesta innan hon lyssnade. Hon var även svårare att samla ihop och var nästintill omöjlig att få i ett bra travtempo mer än några steg i början.
Vad tror ni om mina teorier? Kan det ligga något i det eller är jag ute och cyklar?