Att rida med sidepull.

stjarnfrugt

Trådstartare
(Om moderator tycker att denna tråd hör hemma i forumet Ridning så flytta den isf dit, men min avsikt är att främst höra vad "dressyrmänniskor" tycker och tänker...)

Ni som tränar/tävlar i dressyr, rider ni någon gång på bettlöst som sidepull? Varför resp. varför inte?

Ni som gör det:
Hur upplever ni att hästen går jämfört med hur den går med bett?
Rider ni på något annorlunda sätt?
Vad är det för utbildningsnivå på era hästar samt vilken nivå tränar/tävlar ni på?

Sv: Att rida med sidepull.

Vet inte om jag räknas som en dressyrmänniska men men... :cool:
Ni som tränar/tävlar i dressyr, rider ni någon gång på bettlöst som sidepull? Varför resp. varför inte?
Ja. Jag gör det för att variera mellan bett och bettlöst. Har dock aldrig tränat dressyr i sidepull (för tränare).
Ni som gör det:
Han är mycket lugnare i munnen. Jag kan ha en stadigare kontakt utan att han klapprar med tänderna. Han vågar "gå fram mer till bettet". Dock är han svårare att ställa i nacken med sidepull än med bett. Med bett blir det mer precisionsridning men om jag ska ställa med sidepull böjer han sig i halsen.
Nej i princip inte. Kanske vågar jag ha lite mer kontakt i tygeln.
Vad är det för utbildningsnivå på era hästar samt vilken nivå tränar/tävlar ni på?
Svårt att säga hans utbildningsnivå, men vi tränar på LB nivå ungefär. Tävlar inte.

Jag kan väl fortfarande ränka mig som dressyrryttare...

Ja, det gör jag därför att både hästen och jag trivs med det. Vi har ofta bettlöst i skogen, ibland på ridbanan också men man kan ju inte använda det som ett bett så då blir det mest ställning..

Mer avslappnat och mjukare, men kan lika gärna bero på att jag rider mjukare.

Ja, längre tyglar, lättare kontakt, mkt mer arbete med sitsen.

Utbildad LA går LB.

Tack för era svar, jag hoppas att det kommer flera :)

Jag har aldrig i mitt liv ridit på sidepull före jag provade det i veckan. Jag har ridit på ponnyhackamore enstaka gånger men det var 10 år sedan och endast vid uteritter. Förutom det har jag aldrig ridit bettlöst förutom på min gamla hbl-valack som jag ibland kravlöst lullade runt med i grimma :angel:

I veckan provade jag som sagt sidepull för första gången. Jag har hört folk som säger "det är precis som med bett" och de som säger "visst kan man stanna och styra men lika finlirad ridning blir det inte". Jag har nu efter ridturen börjat fundera på dessa två uttalanden. Är de så att de som tycker att det precis fungerar som bett, inte heller rider speciellt samlat och "finlirat" då de rider med bett och därför inte upplever någon skillnad. Alltså att man på något sätt har ribban lägre från början, än vad ryttare som är vana att sitta och finlira dressyr har? Jag vet inte, jag bara spekulerar. Jag har nästan aldrig hört någon "dressyrmänniska" uttala sig desto mer om sidepull och därför skulle jag tycka att det vore intressant att höra det. De jag känner till som talat sig varma för sidepull är i stor grad inte heller såna som kräver speciellt mkt samling och precision i ridningen då de rider med bett. Jag skulle därför vilja höra om det förekommer "precisionsrinding" även på sidepull och ungefär vad man kan kräva i jämförelse med bett.

Min upplevelse var att det INTE är som att rida med bett. Jag upplevde att hästen var svårare att ställa och böja, att hon hade lättare för att skjuta ut ytterbogen på böjt spår och "rinna iväg". I skritten gick hon i skaplig form och lyssnade på halvhalter ganska bra, men i traven sprang hon iväg och tappade allting. Galoppen är hon alltid obalanserad och springig i, så den räknar jag inte in.

Denna häst är på inget sätt välriden sedan innan, hon är nästan 20 år gammal och jag tvivlar på att hon blivit ordentligt genomriden många ggr de senaste 4 åren. Innan vet jag inget om.
Hon är van att gå på sidepull då ägaren rider med det regelbundet.

Av ridpasset drog jag tre möjliga slutsatser:

1. Jag är värdelös på att rida.
2. Hästen skulle gå bättre på SP om man kombinerade det med sadellöst, eftersom hon i regel lyssnar bättre då sadeln inte är "i vägen".
3. Hon är inte tillräckligt lyhörd för de små hjälperna för att fungera lika bra på SP som på tränsbett. Det behövs mer lyhördhetsträning innan hon är redo för att ridas dressyr på SP eftersom jag upplevde det som att jag fick ta i mer vad gäller det mesta innan hon lyssnade. Hon var även svårare att samla ihop och var nästintill omöjlig att få i ett bra travtempo mer än några steg i början.

Vad tror ni om mina teorier? Kan det ligga något i det eller är jag ute och cyklar?

Det är svårt att säga EN sanning. Jag tror helt enkelt det skiljer sig mellan ryttare och mellan hästindivider hur bra det går att rida med sidepull.
På min häst funkar det som sagt inte lika bra att ställa med sidepull som med bett. Förmodligen mest pga inlärningen hos honom (tryck i ena mungipan betyder ställning, inte van vid att ett lite mer diffust tryck över nosen ska betyda ställning) men säkert även beroende på hur van jag själv är att rida med sidepull (inte särskilt). Sen är det nog skillnad på vad för bett man annars rider på, jag tycker tex det är lättare att inverka vardera sida/mun med tredelat än tex rakt bett. Jag rider mest med tredelat.
Men när det gäller lyhördhet i halter, halvhalter och förhållningar är han känsligare på sidepullen. Men, det har förmodligen att göra med att han har lite problem med att hantera bettet (tuggar och är orolig i munnen. Uppkollad och han har inget tandproble, men förmodligen är det gammal vana). Så därför är han betydligt lugnare i munnen utan bett och känsligare, jag vågar ha mer kontakt och inverka mer.
Så, hm, det är olika mellan individerna.

Jag vill verkligen inte kalla mig dressyrryttare men jag är intresserad av dressyr. Det är inte riktigt samma sak.
Däremot rider jag ofta med sidepull. Jag rider ofta ut i skogen och då har jag alltid SP. Däremot så tycker jag inte att det fungerar så bra att rida dressyr med det. Jag kan tänka mig att det beror på att jag inte är så bra på det och att min häst inte är så utbildad än. För mig är det inte riktigt samma sak som att rida med bett. Jag får inte till det riktigt. Det senaste halvåret har jag av olika anledningar inte tränat så mkt dressyr utan mest ridit ut. Min häst är definitivt mkt mer van vid SP och trivs bättre med det.

Jag rider på sidepull, repgrimma, halsring och betslat.
Repgrimma el. halsring när jag bara ska ta en lugn tur i skogen.
Sidepull eller betslat när jag tränar på banan eller i skogen

I början är han inte lika känslig som mot bettet, men arbetar på bra efter en stund

Lite tydligare hjälper på sidpullet då jag känner att man inte kan ställa och så riktigt på det som med bett. rider mer med sitsen på sidepull :o

Utbildad LA går LB.

Ikväll red jag barbacka på sidepull i ridhuset. Hästen skulle skrittas idag och jag hade tänkt ge det 20 min. Men det gick så bra att jag red 1 tim... :laugh:
Det var precis som jag tidigare tänkte, att sadelfritt gjorde susen. Hon gick mkt bättre. Jag tror detta är något jag får ägna mig åt när hon bara ska skrittas, så jag kan passa på att rida barbacka...

Jag rider på sidepull ibland, mest för att variera och för att påminnna mig själv om fokusera på att vara stadig i kroppen och rida med sitsen.

Ni som gör det:
Ingen jättestor skillnad, det är dock svårare att rida ihop till den högre formen. Han blir gärna lite längre och lägre, när det inte finns något bett att ta stöd på. Sånt går väl att träna vidare på , men dit har vi inte kommit ;)
Han blir avspänd och jobbar bra genom kroppen även på bettlöst.

Egentligen inte, men stödet i bettet försvinner ju och det är ju annorlunda i sej. Eftersom 'händerna förvinner' måste man ju vara medveten om sin sits och rida med den istället.

Utbildad och tränar på msv nivå, tävlar LA.

Ikväll red jag barbacka på sidepull i ridhuset. Hästen skulle skrittas idag och jag hade tänkt ge det 20 min. Men det gick så bra att jag red 1 tim... :laugh:
Det var precis som jag tidigare tänkte, att sadelfritt gjorde susen. Hon gick mkt bättre. Jag tror detta är något jag får ägna mig åt när hon bara ska skrittas, så jag kan passa på att rida barbacka...

Om du upplever att din kontakt med hästen blir sämre med sadel så skulle jag tro att sadeln inte passar helt bra.

Mja. Man har väl alltid en bättre kontakt med hästen utan sadel, även om den ligger bra? Det har då jag alltid tyckt, och jag har både jämfört med illasittande sadlar och väl utpassade.

Denna sadel är nyligen kollad under ett besök av ET. ET sa att sadeln ligger ca 80% bra, behöver bara marginellt justeras i stoppningen men ingen panikåtgärd. Den ligger inte dåligt, men den skulle med fördel kunna bytas ut mot en dressyrsadel som låg 100% bra om man ändå ska fundera på att byta ut den (är en flatback och hästen hoppas aldrig = vits?). Hästen är dock väldigt kortryggad så att hitta sadel är ett problem, samt att ägaren inte har råd just nu.

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 355
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama