Att rida islänning

B

bblondiies

Har aldrig ridit islänning, men ska börja (privat)
Och undrar egentligen om islänningen fattar skänkel precis som andra hästar, eller hur är det med dedär egentligen?
Hoppas verkligen på svar, måste veta! :confused::o

Sv: Att rida islänning

Kan mest tala för min egen islänning. Den stora skillnaden är att jag i huvudsak använder sitsen och överskänkeln. Rätt naturligt egentligen eftersom delar av underskänkeln hamnar under magen på honom. Något som absolut inte fungerar är "ponnysparkar", när man ganska bryskt trycker in hälarna i sidorna på honom. Då blir han bara förbannad! Ju lättare beröring, desto bättre. Oftast räcker det att snudda vid pälsen för att han ska ta skänkeln. Sedan kan det finnas tillfällen då han helt struntar i den.

Dökkvi börjar skritta om jag flyttar fram tyngdpunkten en aning. Någon gång ibland krävs det även en lätt "kram" av skänkeln.

För att göra en lång historia kort är det i grunden ingen skillnad på att rida en islandshäst i skritt, trav och galopp, jämfört med en annan häst. Skänklingen följer samma principer men får anpassas en aning till islandshästens fysik och din sits. Många islandshästar är väldigt känsliga för skänkeln och därför krävs det minimalt med kraft för att de ska ta den.

Kul att du ska börja rida islänning. Men jag varnar dej, det är starkt beroendeframkallande! :angel:
Har man en gång börjat så är man fast. Så var det för mej iaf.:love:

Du rider precis som vilken häst som helst. Det är endast i tölten som är lite annorlunda. Men det tar vi inte här, du lär dej.

Lycka till! :bump:

Min rider jag främst med vikthjälper och överskänkel. Men det är väldigt olika hur dom är ridna. Men det är roligt!

Att ha islandshäst är som att äta jordnötter - Det räcker inte med en
Läste jag på en bildekal. Så sant!

Precis som på alla andra raser beror det ju på hur den blivit tränad.

Precis som Ranger kan jag mest tala för hur min islänning är att rida. Jag har inte ridit så många, och har bara haft/ridit min i 3 år.
Jag red honom precis som andra hästar, kollade hur han svarade på hjälper och anpassade mig därefter. Det brukar ju inte skilja så supermycket.

Största skillnaden är att jag vant av med underskänkeln. (red en kompis halvblod för ett tag sen och fick sån grym träningsvärk eftersom jag hada en mage ivägen för underskänkeln. :p Den kunde liksom inte ligga så rakt som den ville)
Sen så svarar min lite annorlunda på hjälper, han är lite känsligare för vinklingar i sätet och om jag lägger emot underskänkeln (vaden alltså) så tar han det mer som gas är som flytta dig lite.
När jag red 3 gångare så började jag med skänkeln för att ställa/böja en häst. Nu måste jag börja med sitsen.
Men det ska man väl egentligen på en välriden 3gångare med, så jag ser det bara som positivt att jag vänjer mig av med "dåliga vanor" eller vad man ska kalla det. För på en snäll ridskolehäst så kunde man ju trycka lite lätt med skänkeln, det kan jag inte göra hur som helst på min islänning, för då börjar han springa istället.

Så bästa tipset är att först och främst prata med ägaren eller den som rider/har ridit hästen. Sen är det bara att testa själv. Börja försiktigt så att det inte blir några missförstånd mellan dig och hästen. Det lär det nog bli ändå, det tar ju lite tid att vänja sig vid extraväxlarna.

Och det är sant som Popcorn säjer, man fastnar! Jag som aldrig skulle ha häst, sitter nu här som ägare till världens finaste hårboll sen ett år tillbaka. Det bara blev så :p Och jag är så glad att det hände.

Lycka till med islänningen!

Senast ändrad:

Jag är ridskoleryttare och fick prova att rida islänning en gång.

Största skillnaden tycker jag är ju att benen hänger nedanför magen på hästen vilket gör att skänkelhjälpen ges högre upp på ditt eget ben mot vad man är van vid. Men så är det ju med mindre hästar också.

En annan sak var att ska man samla ihop traven så blir det nog lätt tölt.

Kul var det att prova, men biten av det blev jag inte =)

En gång är ingen gång. :devil:

Man måste verkligen PROVA för att bli biten.:D Man lär inte känna en häst efter att ha ridit den en gång. Eller jag gör inte det iaf.

Absolut, jag håller med om att man inte lär känna en häst efter att ha ridit en gång.

Det jag menade var att jag fastnade inte i det så att jag skulle vilja testa det igen. Jag är en liten dressyrnörd och har aldrig ridit ponny, så det känns väldigt fel för mig. Började som 12-åring på stor häst...

Jag har ridit väldigt många islandshästar.;)

Det är sits och överskänkel som gäller. i nämnd ordning.

Som andra skriver, att rida gångartshästar är beroendeframkallande! Svårt, mycket svårare än man tror, men enormt roligt.

Nej, det förstås. Jag har alltid varit en ponnyälskare. Känner mig inte riktigt hemma på stora hästar. Så för mig är det ett plus att de är så små. :D

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
869
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare