Att rida äldre hästar

P

PrincessAsk

Hej, jag skulle vilja veta hur ofta och hur ni rider era äldre hästar? Jag har en travare på 18 år, som är helt frisk och älskar att ridas i skogen. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av äldre hästar, tänkte jag att det kanske finns någon som vill dela med sig lite av sina erfarenheter? /Marre o Sessan

Sv: Att rida äldre hästar

Min förra ponny (D) blev 30år, han reds och kördes regelbundet upp till 27-28års ålder, därefter fick han ett lugnare schema 2-4dagar mestadels körning/tömkörning men även ridning. Men givetvis daglig ompyssling och mycket bus och trickträning.

Han älskade hoppning men istället för rida fick han hoppa själv mest sista åren annars körde vi på mycket som vanligt, men mindre sträckor och inga 'tunga' träningspass. Dem sista åren handlade det mest om att bibehålla formen/musklerna och bara ha kul! Men då jag drog ner på den fysiska träningen behövde han stimuleras mer med trickträning och annat vilket han älskade *ponnys gör mkt för godis*

som 30åring levde han lösdriftsliv i mindre 'tant-flock' med daglig omvårdnad och kördes sporadiskt och ledes på promenader då jag var bosatt utomlands. Han avlivades med spruta efter vi valt att ge honom en sista sommar av bara njutning!

Upp till 25års ålder hade vi långturer och äventyr som vanligt! Vadå gammal:p

Bara man har sunt förnuft och lyssnar på sin häst så vet man hur mycket den orkar. Äldre hästar mår bra av att hålla igång regelbundet, utan alltför stora kraftansträngningar!

Så var inte orolig, ut och fortsätt njut av din härliga häst!

Jag tycker inte att 18 är gammalt, men det du kanske ska tänka på är att hålla igång skapligt regelbundet. Om han tappar i kondition och muskulatur kan det bli svårt att få igång honom igen.
Gör det ni tycker är kul.

Du kan då lugnt rida på din häst! 18 är ingen ålder.
Min häst reds varje dag tills för ett år sedan så han var 23.
Då fick han de lite lugnare för han började bli dålig, inget fel på benen eller musklerna utan han hade hosta och var allmänt krasslig.
Han togs bort 11 aug i år.

Rid på är de enda tips jag kan ge. Många rider och aktiverar de äldre hästarna alldeles för lite. Så länge hästen tycker de är kul och är frisk så tycker jag man kan rida på som vanligt.
Man kan ju börja trappa ned på hoppningen och så.
En sak att tänka på är att ha ordentlig uppvärmning då äldre hästar blir stelare och behöver skrittas och travas igång mycket längre än yngre hästar.
De kan vara bra att lägga in skritt pauser i mellan också.
Jag tycker inte att gamla hästar ska ha någon hel vila, de är bättre att skritta dem istället för att ställa av dem helt.

Senast ändrad av en moderator:

jag ska låna en 17 åring nu som är i full kondition :)

Men hallå! ;) Min medryttarhäst var 18 år för 11 år sen.. då var han en riktig galning!

Han reds normalt tills han var 25, tyvärr har han haft problem med ena fram hela livet så det blev inte så mkt hoppning.
Efter det var det fortfarande rätt mycket ridning men när han fyllde 29 började han tappa en del och numera är han bara en pensionär. Fast han kan fortfarande ta en galopp i hagen och läxa upp de andra hästarna om de dummar sig :D

Min förra medryttarhäst var 22 och han reds helt normalt. :)

Kolla åldern på flera fälttävlanshästar som går OS nu. Stand by me är 18 år ung.

Jag tävlade en ponny i westernridning till den var 25 år. 18 år är ingen ålder för en häst!

Min dressyrhäst är 18 år gammal, har haft 11 föl tidigare.. Hon har aldrig varit finare i form :D :love:
Hon rids både på banan, i skogen, hoppar.. ja allt !

Som sagt, 18 år är ingen ålder!

18 är ju inte gammalt för en ponny jag har en 18 åring jag rider han stort sett varje dag, den här veckan har jag Ridit typ 3 turer som är mellan 2-4 timmar, så länge dom har bra konditon han du Rida,Lika mycket som en yngre

har en 23 0 25åring,de rids fortfarande och är pigga o alerta är bara lite extra noga med uppvärmning och sådant

jag har ett travarsto som är 24 år och hon är tyvärr avställd just nu då jag är gravid så det blir långsam igångsättning men sen ska hon förhoppningsvis kunna ridas ganska normalt igen.
nu rider jag väldigt lugnt över lag så då spelar ålder ingen större roll. hoppar inget (är hopprädd så det heter duga :eek: ) och har inte heller tillgång till ridbana.

Hur mycket man kan rida beror ju på hur hästen mår. Hur är kondisen? Är den fullt frisk? Har den någon gammal skada som man bör ha i åtanke? Hur är dagsformen? Osv.

Min medryttarhäst är 30 år och han rids i stort sett varje dag. Hur jag lägger upp ridpasset beror på dagsformen. Ibland är vi bara ute och går en runda och ibland blir det en lite längre uteritt med trav och galopp :)

Lycka till :)

Min är 18 nu och vi tränar och tävlar både hoppning och dressyr, för det mesta går han sex dagar i veckan väldigt varierat. Dressyr i ngn form utomhus lr inomhus, ca 2-3dgr, skogen, konditionsträning hoppning pjaa, hela köret. Just nu är ha dock halt pga en spark men sen ska vi allt få fart på honom igen..;) Så kör på du..:D

Hej, jag skulle vilja veta hur ofta och hur ni rider era äldre hästar? Jag har en travare på 18 år, som är helt frisk och älskar att ridas i skogen. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av äldre hästar, tänkte jag att det kanske finns någon som vill dela med sig lite av sina erfarenheter? /Marre o Sessan
Även om du nu inte har någon gammal häst i mina ögon (heller), så kan det vara bra att tänka till precis som du gör nu. Äldre hästar blir lite stelare, får lite pålagringar och sånt som man måste ta hänsyn till. Därför är det jätteviktigt med en ordentlig uppvärmning innan du börjar träna något mer avanserat. På vår ponny (vår 19-åring) brukar vi se till att hon får skritta på ordentligt i friskt tempo i några minuter, sedan får hon trava i lång och låg form, också i ganska friskt tempo, i några minuter. Därefter börjar vi träna och forma henne, och då är hon mycket mjukare och finare än som vi gjorde förut... börja knåda och korta i skritt och trav på en gång. Visst ska man värma upp unga hästar också, men det är ännu viktigare på gamla hästar. Om du bara rider i skogen och inte sätter någon särskild press på hästen, så är det bara att köra på som vanligt, men tänk på att hästen behöver värmas upp ordentligt:laugh:

min kompis häst är 21 år och rids varje dag och är lika het som min 7 åring...:bump: han galopperar mer än att skritta om han får bestämma så jag tycker du ska rida och hålla honom i form så länge han orkar.. :love:

24 - åringen: Rids varje dag, hon gick sin sista hopptävling förra sommarn i 1.20 klass. Hon är väldigt pigg för sin ålder och ser inte ett dug gammal ut.

20 - åringen: Rids varje dag och hon tävlas fortfarande på 1.40 hoppningar, kommer dock börja gå ner lite i klasser på henne förmodligen.

21 - åringen: Rids även han varje dag och tävlas i medelsvår dressyr

18 år är inget för en häst mina damer var som bäst runt 18-års ålder.

Min häst är 20, tanten har nog aldrig varit så fin. Vi tränar och tävlar i hoppning på lokal nivå och kommer fortsätta med det något år till. Det bästa hon vet är att hoppa. Hon är en underbar läromästare till mig :love:
Hon har haft tre föl.

Min pålle är 24 och rids eller tömkörs lite lagom hårt ca 5 dagar i veckan. Ridningen är mest i skogen och någon gång i veckan så blir det på banan.
Nu till hösten sätter lektionerna igång igen, då ska vi åka iväg och rida lektion varannan vecka med hoppning en gång i månaden. (eller småskutt får jag väl kalla det, vi hoppar bara låga hinder)

Jag tror att han skulle bli riktigt ledsen om jag slutade ta med honom på lektioner, det är det roligaste han vet! Men så är han lite konstig också :D

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 743
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 179
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 324
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel