Att räkna ut foderstat

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare _Mimmii_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 5 460
M

_Mimmii_

Hur gör man? Jag har försökt på hippocampus eller vad det heter men jag lyckas inte så bra...:crazy:
Vet inte om man får göra sånna här trådar men det är i alla fall för min hästs välbefinnande som jag gör detta, känner ingen som vet hur man gör, dom flesta jag känner bara ger sina hästar nått som dom tror är bra som jag gör nu. :confused:
Analysrapport har jag, men jag fattar inte nått av den? :confused:

Sv: Att räkna ut foderstat

Tack, den var bra men jag fattade inte riktigt ändå... :angel: Jag är inte direkt något mattematiskt geni :p
Men om jag har gjort rätt så ska min häst ha ungefär 99 MJ, men sen ska man ju räkna ut kvot och sånt? Huur gör man? :crazy:

Vad är det som inte fungerar på hippocampus då? Du behöver fylla i de värden på grovfodret du fått på analysen (per kg foder), och hur mycket foder du vill ge.

Jag vet inte men det verkar som om jag inte gör rätt :crazy:

Pållans foderstat just nu är
5 kg hösilage om dagen (det är detta som är analyserat) blandat med några kg hö, håller på att gå över till hösilage...
3 kg havre/dag
0.5 kg vetekli med 1 mått mega base, tror det är matskeddsmått? :o
Ett likadant mått med kalk 3 dagar i veckan
0,75 kg betfor/dag

Rids relativt hårt och är 14 år.

Men jag fattar inte riktigt analysrapporten heller:confused:
Det står:

Torrsubstans 74 %
Smältbart råprotein 49 g/kg foder
Energi, foder 7.0 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.4 g/kg foder
Fosfor P 1.8 g/kg foder
Magnesium Mg 1.1 g/kg foder
Kalium K 12.2 g/kg foder

Men du kommer fram till den sidan där man ska fylla i värdena? Då skriver du antal kg hösilage du vill ge i mängdrutan på Eget grovfoder 1 under Grovfoder, och fortsätter sedan med MJ (7), protein (49) osv med mineralerna. Är du med?

Sedan går du ner till kraftfoder och väljer i menyerna de kraftfoder du har, havre, vetekli och betfor, samt mängderna. Under Mineral fyller du i hur mycket foderkalk du ger.

Och så klicka Beräkna-knappen! ;)

Så här räknar jag, tycker det blir minst krångligast då.

Underhållsbehovet

MJ
Hästens vikt x 0,5 upphöjt till 0,75

Smb.rp
MJ x 6 (det tal du fick ut från MJ uträkningen tar du gånger 6)

Ca
MJ x 0,4

P
MJ x 0,3

Mg
MJ x 0,15

Därefter lägger jag på träningstillägget i % på varje kategori..Vad man vill ha för tillägg är upp till var och en att välja.

Sådär...nu har du en grund. Jag brukar sällan bry mig om att lägga på något rastillägg eller dyl.

Räkna sedan ut hur mycket MJ, Smb,rp, ca,p och Mg respektive foder ger i de antal kg du ger och stäm av med den uträkning du fick när du räknade underhåll + träning.

Okej tack! :) Men ytterligare en fråga...:p Hur vet man vad värdena ska ligga på?
Det kanske är bättre att jag anlitar någon som kan räkna ut foderstaten åt mig snart :p

Hur mycket hösilage tänker du ge när du slutat vänja in? 12 kg?
Då ger du motsvarande 10 kg hö ungefär...

Sedan lägger du in i hippocsmpus först kg på eget stråfoder med torrsubstans, havre, betfor och vetkli kan du lägga in med hjälp av rullisterna nedanför, sedan ser du värdena...

Ditt hösilage är proteinrikt, så tex om hästen väger 500 kg räcker kanske bara hösilage 12 kg och betfor + ett selen preparat. Det är ju bara att exprementera litet...

Så här räknar jag, tycker det blir minst krångligast då.

Underhållsbehovet

MJ
Hästens vikt x 0,5 upphöjt till 0,75

Smb.rp
MJ x 6 (det tal du fick ut från MJ uträkningen tar du gånger 6)

Ca
MJ x 0,4

P
MJ x 0,3

Mg
MJ x 0,15

Därefter lägger jag på träningstillägget i % på varje kategori..Vad man vill ha för tillägg är upp till var och en att välja.

Sådär...nu har du en grund. Jag brukar sällan bry mig om att lägga på något rastillägg eller dyl.

Räkna sedan ut hur mycket MJ, Smb,rp, ca,p och Mg respektive foder ger i de antal kg du ger och stäm av med den uträkning du fick när du räknade underhåll + träning.

det där var ju jättebra...:)

Träningstillägg i %, hur tänker du då? Om jag rider min 3-åring 3 dagar i veckan i skritt, trav och galopp, hur många % skulle det då bli??? Är jag trög eller :confused:

Enligt boken kan man räkna ut arbetstillägg så här (per dag):

Skritt +0.2MJ/100kg och 10min
Trav- och galopparbete +1.3MJ/100kg och 10min

Ovanstående gäller för normal ridträning. Det finns separata tabeller för snabba trav/galopparbeten och långsamträning (om hästen bara skrittas och travas lugnt) samt för skogs- och jordbruksarbete.
Jobbr man mycket på tungt underlag eller kuperad terräng ökar energibehovet men det står inte hur mycket.

måste ju jag bara fråga...hur räknar du upphöjt till??
hästens vikt, tex 570 gånger 0,5 fattar jag ju...blir 285... men vad gör du sen menar du?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka