Att räkna foderstat

T

Tuvluv

Hej!

Vi har fått hem nytt hö och när analysen kommer ska jag räkna ny foderstat.
I höstas använde jag mig av ett program på nätet. (får man skriva vilket här tro?) Det var bra till dom vuxna stora hästarna men shettisen vet jag inte riktigt... Tyckte programmet la henne lite för högt.
Är det någon av er som vet näringsbehovet till en shettis? Hon är ca 90-95cm hög, väger väl kanske 150kg och är 20 månader. Hon är ju i och för sig fin nu, så jag kan ju "räkna baklänges" men det vore bra att ha riktigt värden att gå efter.

Tack på förhand!

Sv: Att räkna foderstat

Du kan ju jämföra resultatet från programmet med det hon får nu, men jag tycker tvärt om att (bla hippocampus) lägger värdena alldeles för lågt. Mina hästar skulle nog inte överleva på det som anges normalt. Shettisen växer ju och behöver mkt näring, har du haft problem med att den varit för tjock förut? Jag tycker 35-40 Mj låter rimligt, och kanske 200-250 g smrp, men det kan ju variera något ofantligt vad de klarar sig på.

Är det vikten nu som du beräknar till 150 kg eller är det vuxenvikten? Enligt de tabeller jag har så ligger behovet hos en 200kg häst på 19-36 mån på 29 MJ. Behovet av Smbrp är MJ*6 dvs 174g.

Svar till "heidi maria" och "Adrenochrome"

Hej!

Jag har inga problem med att hon är för tjock. Tycker att hon ser riktigt bra ut faktiskt. :)

Med gamla höt fick hon ca 4 kg hö/ dag. Det är fri tillgång när hon är inne, (hon äter inte mer) i hagen har hon en b-ponny kompis som blir för tjock om dom har fri tillgång även där... (Tycker att det är viktigt med en lek kompis till en unghäst...) Hon får även lusernhack ca 0,5 kg/ dag.
Det gamla höt innehöll ganska mycket Mj i förhållande till Smb, så det var inte helt lätt att få till en ”bra” foderstat.

Denna foderstat är vad Kraffts foder-rådgivare kom fram till i höstas när jag bad dom om hjälp. Hon ser ut att må bra och är som sagt fin i hull. Men hon är ju äldre nu och har kanske andra behov...

Varför jag frågade är för att jag vill räkna själv... Jag är inte intresserad av vad hon "klarar sig" på, utan vill att hon ska kunna växa och utvecklas ordentligt, och få vad hon behöver (precis som våra andra hästar, oavsett ras). Att hon dessutom växer gör det bara mer viktigt för mej. På Hippocampus rekommenderar dom 36Mj och 235 protein, om hon väger 200kg som vuxen.

När jag frågat i "foderbutiken" (stor kedja, inga namn) så säger dom att jag bara ska slänga till lite hö. "Det är ju bara en shettis, dom klarar sig på nästan ingenting". "Får dessutom fång direkt" :mad: Men så är det faktiskt inte...

Hoppas ni förstod nu att jag inte vill ge henne så lite mat som möjligt, utan så bra anpassad mat som möjligt. :)

Tack för de råd jag fått, och att ni tagit er tid att svara!
Nu är jag nog lite klokare.. :)

Svar till "godishanna"

Hejsan!

150kg, ja det är vikten idag. Tror att hon kanske kommer att stanna på 200kg som vuxen. Svårt att säga...

Jag har kvar tabeller sedan jag läste till hästskötare för typ 100 år sedan... ;) (Då fanns det ju inte så här bekväma dataprogram, utan man fick räkan för hand...) Och där är behoven ungefär som dina. Det var därför jag blev lite fundersam när jag kollade programmet... (38 Mj och 247 protein) Sen förstår jag ju att det har kommit nya rön såklart.

Problemet med vårt gamla hö var att få upp proteinet. Jag är lite emot att ge typ soja till en shettis. Känns lite riskabelt :crazy: De gamla rönen om att protein ger fång är ju inte helt borta...

Får analys- svaret på nya höt i morgon. Jag hoppas det är lite "bättre" värden. Kanske slipper ge så mycket lusern till hästarna. Det går åt flera balar per vecka i stallet. Lättare om man kan ge mer hö, bara... (så slipper man åka och hämta ;) )

Tack för ditt svar!

Hur mycket får hon på den foderstaten du har idag, dvs 4 kg hö och 0,5 kg lucern? Om det är stor skillnad från det tabellen anger ska du nog inte öka fullt så mycket bara för att det står i tabellen. Ligger det nära redan kan du ju justera lite om du vill, annars har du nog hittat vad din häst har för behov och ska gå efter det istället.

Ser du att hästen är fin och fräsh och växer bra ska du nog fortsätta ge ungefär de mängder du ger idag tycker jag. Var bara noga med att hästen håller sig rund och fin, det går fort om den faller ur och man blir så lätt hemmablind att man inte märker något innan det syns tydligt.

Sv: Svar till "godishanna"

Man brukar räkna på den förväntade vuxenvikten, därför jag undrade :)
Ja det kommer ju nya rön hela tiden, tabellen jag kollade i är från 2003. Kollade nu i en äldre tabell från 1986.. där är rek till 200 kg häst på 20 mån 32MJ per dag men istället MJ*7 i Smbrp. Men jag antar att typ hippocampus, freefarm och liknande borde vara uppdaterade :D

"godishanna"

Jo jag vet... Förstår att du undrade. Problemet är att jag inte haft så småvuxna hästar innan, så jag har lite svårt att beräkna en vuxenvikt. Jag går på vad andra som sett henne tror...

Jag sitter med hippocampus nu räknar "storhäst" foderstat. De värden som står för dom (de stora, vuxna hästarna) tycker jag verkar stämma ganska bra på hästarna i vårt stall. (Dom har hållit sig mycket fina i vinter)
Jag ska kolla gamla foderstatens värde till shettisen, och se vad jag kommer fram till.
Det nya höt har mycket lättare värden, dvs relationen mellan Mj och Srp är mycket bättre.

Tack för hjälpen!

Svar till "heidi maria"

Håller helt med. Jag hade gärna fortsatt med samma foderstat, men det nya höt vi köpt har helt annat proteinvärde än det gamla. Ska kolla vad jag kommer fram till med den gamla foderstaten, och försöka komma nära de värdena med det nya höt också.

Tack för att du vill hjälpa mej!

Tips:
Det finns ett jättebra häfte med all info man behöver för att räkna ut foderstater åt alla möjliga sorters hästar. Går att beställa från deras hemsida. (kostade 100 kr för några år sen)

Svar till bigganl, och ni andra...

Hejsan!

På vilkas hemsida?

Jag har beställt Christina Plancks bok "Hästens näringsbehov och utfodring". Kommer väl hem vilken dag som helst hoppas jag. Ska bli riktigt kul och intressant att läsa.:)

Ang. behovet hos vår shettis så har jag lagt mej på ett värde mellan alla olika förslag jag fått. (mina "gamla", Krafft, Freefarm, hippocampus och från er...) Det blev väl ungefär samma som jag jobbade efter på den gamla foderstaten.

Tack för alla tips! Nu kör jag på det här, så får vi se...

Sv: Svar till bigganl, och ni andra...

Hejsan!

Jag har beställt Christina Plancks bok "Hästens näringsbehov och utfodring". Kommer väl hem vilken dag som helst hoppas jag. Ska bli riktigt kul och intressant att läsa.:)

Den jag kollade i först :) Min upplaga är från -03. Bra bok, den tar upp väldigt mycket om hästens matsmältnigsapparat mm och inte bara just hur man räknar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 343
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 616
Senast: Irival
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur