Att promenera ensam

M

mala

För att kunna rida ut ensam utan sällskap måste man väl lära hästen att promenera ut ensam först? Den hästen jag rider nu är låg i rang och flockbunden och jag kan inte varken rida ut själv eller promenera med den själv. Det finns en osynlig linje där det blir stopp. Ibland kan vi gå förbi och fortsätta en bra bit till men oftast blir det tvärstopp och när jag lyckas locka hästen förbi så vill den springa från sida till sida av vägen en bit och sen blir det helt stopp och om jag försöker få hästen att gå ännu längre vill den resa sig.
I våras innan löven kom på träden kunde vi gå säkert 300 meter åt varje håll från stallet utan att hästen hotade att resa sig. Jag vände när den började bli orolig (JAG vände). Sen när det blev löv på träden gick det nästan inte alls.

Hur ska man göra för att hästen ska vänja sig? Att rida eller leda är inte så stor skillnad. Jag kan rida nästan lika långt som jag kan leda. Vi försöker träna på att han är ifrån de andra hästarna som att han får gå ut sist när vi släpper ut i hagen eller gå i paddocken en stund när han visseligen ser de andra men inte kan vara helt nära. Brukar det ta lång tid att lära och finns det hästar som aldrig lär sig?

Sv: Att promenera ensam

Jag har lärt min häst att våga ridas och ledas ensam. Hon hade tidigare gått på ridskola i 8 år och hade antagligen inte varit ensam häst särskilt många gånger under den tiden.

Jag började med att leda hästen samma slinga en tre dagar i veckan. Hon protesterade våldsamt och ville inte gå framåt, men jag var envis och gav mig inte. Berömde för varje steg, lät henne stanna och titta när det var något hon reagerade på (friluftsområde=mycket folk i buskarna). I och med att hon blev tryggare och tryggare med både mig och sig själv gick det lättare och lättare, och till slut protesterade hon knappt alls. Då följde jag med några ut och rida, och så vände jag och min häst ensamma efter halva vägen. Hästen blev lite förvånad, men inte alls så orolig som jag räknat med. Då började vi istället rida slingan nästan varje dag i en månad, och sen utökade jag, och tillslut hade jag inte längre några problem med att ha henne ensam!

Allt det här tog kanske fyra-fem månader, men det var inklusive att jag hade stukade fötter och hästen hovböld, så det skulle kanske tagit tre månader annars!

mala skrev:
För att kunna rida ut ensam utan sällskap måste man väl lära hästen att promenera ut ensam först? Den hästen jag rider nu är låg i rang och flockbunden och jag kan inte varken rida ut själv eller promenera med den själv.

Inte riktigt säker på att jag fattar din fråga rätt. Man måste inte träna på att promenera först för att kunna rida ut själv, Dock säger det ju mycket om ledarskapet om det inte ens funkar att leda hästen och funkar det inte så är ju chansen att det funkar uppsuttet inte direkt given. Det är inte nåt som direkt behövs "läras" in, dvs att gå ensam, dock sker det automatiskt när hästen ser dig som en flock ledare att lita på.

det är ju svårt när hästen börjat med tendenserna att vägra gå, då är det ibland svårt att skilja på vad som är trots och vad som är osäkerhet. Jag förutsätter alltid i första hand att det är osäkerhet och inte dumhet, för att räkna det som dumhet och tex bestraffa hästen skall man vara oerhört säker på sin sak, dvs att man har befog för en skarpare metod. i första hand gäller det att bygga förtroende och ledarskap.

rid ut i sällskap så hästen får draghjälp och ökat självförtroende först, och ni kommer på bana med varann relationsmässigt, dvs utan konflikt.

såg dock i en annan tråd att du även har lite såna protest tendenser i padock, så jag skulle kanske backa nåt steg och öva mycket från marken ett tag, du vet bäst själv som känner din relation till hästen. det viktiga oavsett metod uppsutten eller från marken, tycker jag är att använda sin intelligens och logik över hästens, och vinna genom de "små" metoderna, inte ta till våld eller försöka tvinga fram en reaktion. för det går inte, man kan inte vinna på det sättet.

Hoppas du får nåt ut av det jag tipsat om.

Senast ändrad:

Hur lång var din slinga och hur såg den ut? Undrar ibland om jag tränar lagomt eller bara mesar mig. Den slingan jag tänkte gå fast som vi inte lyckats med är ett varv i skogen som tar en halvtimme. Redan när man går ut från gården blir vägen smal och det är staket och skog tätt inpå så att man inte har mer svängrum än en enfilig väg. Dessutom svänger vägen i kringelkrokar så att sikten är skymd både framåt och bakåt.

Visst får jag ut något av dina tips! Jag tackar så jättemycket!!!

Jag tror att hästen litar på mig men jag litar inte alltid på den. Eller det är nog mer så att jag i vissa situationer blir skrämd eller känner mig träng eller maktlös. Bland annat när jag ska leda på promenader och hästen rusar runt på vägen och jag inte har tillräckligt utrymme att känna mig säker. Har liksom ingenstans att gå undan.

Är i det närmaste säker på att hästen inte dummar sig. Han är inte så ruttinerad varken på hur han ska uppföra sig eller hur han ska dumma sig. Reaktionen är inte sån att han slänger sig eller hotar mig utan den ökar alltefter som jag ökar kraven på att gå framåt. Samma sak i paddocken.

De första 6 veckorna han reds så fanns inga andra hästar att rida med så han fick gå ut ensam. Det gick jättebraoch han var nyfiken och pigg på att gå ut. Vi gick 10 minuter runt i ett skogsområde och han var helt slut när vi kom hem. Sen flyttade vi han och efter det så tyckte vi samma som dig att han skulle lära sig bäst med en stabil äldre häst som draghjälp. Så efter det har han inte gått ut själv alls när det varit så bra och så mysiga ridturer. Till en början var han så pigg och nyfiken att han gärna gick först och bara gick bakom ledarhästen de gånger nåt hände som han blev osäker på. Sen i somras så har han blivit feg och vågar inte gå först längre. Han blir helstirrig om jag ska övertala honom om att våga ta täten.

När jag leder är han mycket tryggare än när jag leder och jag känner mig säkrare på marken också när det är nya situationer. Jag skulle tycka att det var läskigt om han stack med mig när jag red honom men om han skulle sticka när jag var på marken skulle jag hellre släppa han för det finns nästan inga bilar där vi rider. Två gånger har jag släppt för att jag snurrat till det så med linan och jag har halkat omkull och då har hästen inte stuckit utan stannat kvar fast han vart lös och vi var ganska nära hemma.

Och även om vi är ganska trygga med varann så blir det oftast virrigt när det skriks i hagen. På väg ur brukar han vara glad och pigg och framåt men så dröjer det inte länge innan de andra skriker och när vi sedan kommer utom synhåll och de dessutom rusar runt och skriar så brukar det bli för mycket och hästen blir orolig.

Min slinga tog en 10-15 minuter. Först gick man en liten stig i skogen, sen korsades den av ett elljusspår, sen stig igen en liten bit, ut på en grusväg med gles biltrafik, och så tillbaka på en stig, elljusspår och stig igen. Vi kunde möta både bilar, joggare, skidåkare, och andra hästar. Denna väg red vi varje gång vi red ut (med sällskap), så miljön var inte obekant för min häst.

jag köpte också häst från ridskola (precis som Görel) och även hon var flockbunden, trivdes med att gå i mitten närman red ut, ville inte ut själv osv.. Dessutom var hon mer än lovligt rädd för kor och andra tamdjur! :D
Så jag gick med henne, ofta ofta ofta! både i ridhus för att träna just på själva bli-ledd.biten, och så ut i skogen, en slinga som vi ridit mååånga gånger med sällskap, cirka 20 min promenad.
den här hästen hade dock eg. inga problem alls just med att bli ledd (och inte så mkt att ridas själv heller, var mest om något hände eller det var otäckt i buskarna som hon ville vända och sen var det kört...) men jag började där ändå.

några tips är att när du är ute så gå inte bara rakt fram, variera mycket! stanna, backa, gå framåt, gå in i skogen (bort från vägen) över lite pinnar osv, hela tiden så att hästen får något att tänka på! det blir ett jobb där den ska lyssna på DIG istället för att längta tillbaka till dom i hagen.
ett annat tips är (kan ju iofs diskuteras hur lämpligt det är, jag gjorde iaf så) att ha med godis i fickorna. när min häst varit duktig och gått förbi nåt farligt eller stannat ordentligt o uppmärksamt när jag bett om det osv fick hon ett par bitar hippofoder (billigare än att köra med godis i tid o otid ;)). sen var ju min häst inte så nafsig av sig så det är ju en sak..
efter ahdn övergick jag till muntligt beröm och klappar varvat med godis..

i slutändan fick jag en häst som gick att rida ut själv på (enda problemen var skogsjobbare, motorsågar och traktorer hon inte såg osv, samt kor när dom var för nära..), samt gick lös med mig i skogen som en hund..
så det lönar sig med träning!

Alltså jag klarar att gå i skogen och på vägen närmast stallområdet och hagarna. Skogsområderna närmast vågar jag inte gå i längre eftersom det är så många rotvältor efter Gudrun. Det var vår favorit förut och han brydde sig inte alls när det gnäggades när vi gick runt där inne. Då kanske vi har en bra början och ska fortsätta så? Eller ska man utmana?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 192
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar