Att poppa popcorn

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare majola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 8 393
Har spispoppat i hela mitt liv och lär fortsätta med det, men om man vill poppa de vanliga kornen i micron så föredrar jag att vattenpoppa dem :up:

Lämpligt kärl som tål micro, i med saltat vatten och korn. Vattnet ska precis täcka dem. På med någon form av ej helt tätslutande lock och sen full effekt tills klart. Resultatet är färdigsaltade popcorn (eftersom man inte använder fett så är det lögn i helvete att salta i efterhand).

Sen är det ju skillnad på majs och majs. ICA tycker jag är ok. Och någon av de där med amerikanska flaggan på. Men absolut bäst är Markattas popcorn. Skamligt dyra men jag tycker att det blir stor skillnad. Mycket större och fluffigare.

Jag är så sugen på att beställa hem majs från WePoPop, men de finns i ett par butiker hyfsat nära där jag bor. Så kanske får åka dit och botanisera lite.

Poppar helst på spisen, men har inte riktigt fått till det med induktionshällen. Ska öva vidare efter tips här :)

Jag är så sugen på att beställa hem majs från WePoPop, men de finns i ett par butiker hyfsat nära där jag bor. Så kanske får åka dit och botanisera lite.

Poppar helst på spisen, men har inte riktigt fått till det med induktionshällen. Ska öva vidare efter tips här :)

Åh, var finns de i närheten av dig? Jag har köpt och gett bort (när de var helt nystartade) men fick aldrig smaka själv :cautious::D
Kollegan tycker att Clintan och El Toro är riktigt bra :up:

Blir de små och hårda har du nog för lite fett. Jag tar hälften rapsolja och hälften doftfri kokosolja och de blir megafluffiga. I med oljor och popcorn på samma gång och på högsta värme tills det poppat klart. Tadaa!

Jag har svårt att få till det om jag poppar i smör, det blir liksom små bruna prickar på alla popcorn och det ser väldigt oaptitligt ut. :meh: Undrar vad jag gör för fel? Jag skulle gissa på att smöret blir för varmt, men det måste ju värmas upp för att det ska poppa?!... :confused:
Jag brukar oftast använda raffinerad rapsolja eller deodoriserat kokosfett när jag poppar. Tycker att popcornen blir annorlunda i kokosfettet - lite större och "vitare", men föredrar nog ändå rapsolja.

Jag brukar värma upp rapsolja sen lägga i några popcorn och när de poppat så lägger jag i smör som får smälta och i med resten av popcorn. Då ligger inte smöret i så länge att det blir brunt och god smak blir det också.

Kokosfett var lösningen på mina problem. En klick fett, hög värme(induktionsspis), i med popcornen och det blir sjukt gott.
Smaken blir annorlunda mot rapsolja, mer som biopopcorn.

Sen föredrar jag att äta veganskt, så smör går lite bort.

Jag lyckades alltid tidigare med vanlig spis men nu med induktion blir det aldrog bra. För min man är det tvärtom, han är numera popcornsansvarig här hemma.

Åh, var finns de i närheten av dig? Jag har köpt och gett bort (när de var helt nystartade) men fick aldrig smaka själv :cautious::D
Kollegan tycker att Clintan och El Toro är riktigt bra :up:

Hemköp Masthuggstorget och Ica Kvantum Hovås. Så inte jättenära, men med mina småländska pendlingsmått mätt så är det definitivt tillräckligt nära för att det ska vara värt det :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31