Att mäta bomvinkeln på en sadel...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Jag tänkte ta fler bilder, men jag hittar inte min flexicurve eller fler batterier till digitalkameran :mad:
Men jag har mätt alla sadlar på detta vis, och än så länge har det stämt (även jämfört med Eldshestras bomviddstabell). Man kan inte få det exakt, iom att man måste göra en viss uppskattning, men kan man bara se hur ortspetsarna ligger så brukar det stämma bra.

Först hittar man ju ortspetsen:

Ortspets.jpg

Sen kollar man på sadeln framifrån (och lyfter på kåpan) för att se i vilken vinkel som ortspetsen ligger i. Ligger den helt slätt längsmed bossans ovansida eller sticker den ut mer (så som den gör på min Jensen och som den gör på Griffin, har tyvärr inga bra bilder som visar det) Sen placerar du en flexicurve eller en tumstock eller vad som helst som är ett fast men böjbart material och formar det så att det motsvarar ortspetsarnas vinkel. Man ska inte mäta över framvalvet, för ortspetsarna kan ligga längre bak och lädret kan göra så att vinkeln blir fel. Man ska alltså ha tumstocken framför sadeln så man ser om vinkeln stämmer med ögat. Detta funkar på alla sadlar, sen finns det andra sätt att mäta, men då är risken stor att det blir felaktigt om nästa sadel har högre/lägre framvalv osv. Och sålänge man inte har en naken bom så har inte jag hittat nåt bättre sätt att mäta som verkar stämma på alla sadlar.

Denna är Globus 34 som jag mätte till 105 grader.

bomvinkel.jpg

Detta är min måttbeställda Jensen som var ungefär 127-128 grader nu när jag mätte lite snabbt vilket överensstämmer med hästens mått vid måttagningstillfället (var ca 124-125, men la till några grader extra)

24.jpg

Globus Esperanza 38, 120 grader

IMG_2680.jpg

M&N 33 110-115 grader

125_2511.jpg

Griffin Endurance XXW 120-123 grader (men upplevs som bredare pga att det är väldigt brett mellan bossorna framtill) allround i xxw är lika bred mellan ortspetsarna, men har inte lika brett mellan bossorna framtill.

framifrn3.jpg

Hoppas ni blev lite klokare nu! Och berätta gärna om ni har ett bättre sätt att mäta på... :)

Sv: Att mäta bomvinkeln på en sadel...

Tack!!!:bump: Trodde det var så du mätte men när jag har mätt min griffin xvid så blev den typ bara 95 grader men jag var nog lite slarvig för den borde rimligtvs vara bredare.

Funkar det förresten att ta tumstocken och lägga över sadelläget (på hästen) och få rätt vinkel eller måste man använda en typ flexikurv eller liknande och mäta med?

När jag mätte Griffin xw för längesen så fick jag den också bara till 95 grader :crazy: Men jag provade ett par xw (både nya och gamla modellen) i vintras och de var lite bredare, och mallen på Griffins hemsida är bredare än 95 grader... Tror den var runt 107 eller nåt som jag skrev i "Sadellistan" men jag är inte helt säker... Pga att vi flyttat så mycket så har jag ingen ordning på alla papper och mycket är nerpackat lite här och var fortfarande... Och ingen ide att leta fram det, för vi ska flytta snart igen ;)

Usch jag hoppas jag aldrig tänker flytta mer... det ä fruktansvärt vad man samlar på sig! Fast det blir ju åtminstonde slängt en del när man håller på. ;)

Mäter om min ljusa sadel när jag byter tvätt i maskinen lite senare idag.. ;)

Låter bra det :) Kanske kommer jag ha råd att köpa den när griffinsadeln är såld. Fast eg skulle jag snarare behöva en dressyr nu :D .

Tror jag blev lite klokare, fast helt säker är jag inte. Nu ska jag ut och provmäta i alla fall.

Här kommer ett förtygligande till... Man ska inte mäta framvalvet, det är ortspetsarnas vinkel vi vill ha. De behöver inte gå så högt upp som framvalvet gör, utan går i regel lite längre bak, och vinkeln blir då bredare.

Det turkosa är hur några av er brukar mäta, det rosa är hur man ska mäta. Kolla på hur ortspetsarna ligger, inte framvalvets vinkel ner mot panelerna! Sen så behöver ni inte se hela ortspetsarna, ser ni bara en liten del kan ni räkna ut vinkeln ändå, för vinkeln är ju densamma både högst upp och längst ner på ortspetsarna.

bomvinkelalbion.jpg

Aha. Jag mätte ungefär mittemellan dina streck. fast närmare det turkosa än det rosa. Jag gjorde alltså ett klassiskt fel verkar det som. Nu får jag ge mig ut i morgon och mäta om, för nu måste jag till jobbet. Tack!

Och det säger du först nu :crazy: ;)

Okej då får jag gå ut sen igen och mäta om... tur att jagtvättar idag också... :angel:

Och sen då??? Jag som är helt nollad på att använda en grad skiva, kan du inte sätta in en bild på HUR du sätter gradskivan mellan flexikurvan eller tumstocken och visa VAR du läser av den??

Är precis kass på sånt...:eek: :rofl:

Men det finns ju bara ett sätt att lägga en gradskiva? ;) Vänta 3 minuter så ska jag göra en till bild i paint...

Svarta strecken är vinkeln som du har mätt upp. Du lägger gradskivans kant mot ena kanten på bomvinkeln och mitten av gradskivan (där var 90-grader strecket är) mitt i bomvinkeln, alltså där var de två svarta strecken möts.
Sen läser du bara av vinkeln... På denna bild är vinkeln kanske runt 100 grader.

gradskiva.jpg

Svarta strecken är vinkeln som du har mätt upp. Du lägger gradskivans kant mot ena kanten på bomvinkeln och mitten av gradskivan (där var 90-grader strecket är) mitt i bomvinkeln, alltså där var de två svarta strecken möts.
Sen läser du bara av vinkeln... På denna bild är vinkeln kanske runt 100 grader.

gradskiva.jpg

Vad kan jag säga....:bow: :bow: *flin* Tack iaf! Kan meddela att i MIN värld finns 1000 felaktiga sätt att lägga en gradskiva....:o

Så du kollar egentligen bara efter ortspetsarnas vinkel, drar en linje utefter varje ortspets, och där de linjerna möts har vi 0:an?
Vad jag far efter är att det kan vara svårt att veta var "spetsen på vinkeln" ska vara (alltså spetsen på den svarta vinkeln i de senaste illustrationerna).

Hur menar du? Den svarta vinkeln får man ju av ortspetsarna. Ser man att ortspetsarna är vinklade på ett visst sätt så kan man ju tänka sig hur linjen går, och forma en tumstock/flexicurve efter den linjen, och sedan mäter du som exemplet ovan.
Den rosa linjen är ju gradskivan, och 0-strecket lägger man längs en av "ortspetslinjerna".

OK, det var ett av mina hjärnsläpp direkt efter jobbet är man en intellektuell nollpoängare...

Nu har jag varit ute och mätt igen. Det går sådär. Loken går bra. Den mätte jag till 114 grader och det borde stämma. Penelopan går sämre. Det är så otroligt lite jag känner av ortspetsarna att jag är osäker på vinkeln. Har mätt den flera gånger med lite varierande resultat. Sen har jag även mätt hästen igen och mätt på 2 sätt. Dels har jag format en böjbar flexipryl och ritat av, dels har jag använt mig av tumstocken och ritat av. Problemet är att jag får rätt olika resultat av de olika mätmetoderna. I båda fallen ligger ju det jag mäter med an mot hästen så vinkeln borde bli likadan. Men i ena fallet blir det 100 grader och i andra fallet 110 grader. Jag har gjort om båda mätningarna igen och resultatet blev det samma. Vilken av mätmetoderna borde vara mest tillförlitlig?

Senast ändrad:

Blir det en mindre bomvinkel med flexicurven? Det beror på att den isf är för kort, eller att du mäter fel. Om jag mäter min häst med flexicurve eller tumstock som blir 20 cm på vardera sidan om manken (lika lång som flexicurven jag har) spelar ingen roll, resultatet blir detsamma.

Kan du ta en bild på hur din Penelopa ser ut under kåpan?

Liknande trådar

Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 794
Senast: Nea_
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 652
Senast: Aleel
·
Utrustning Hej på er! Den här killen behöver sadel men vi har inte hittat rätt ännu. Han är 4 år och växer ännu men en sadel behövs ju ändå och...
Svar
6
· Visningar
2 237
Senast: Nea_
·
Western Hej hej. Vi har precis lagt handpenning på ett underbart litet varmblodsstosom mannen min ska luffa runt i skogen med. Han är...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: 4BarsRR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka