Att man blev chockad.

Jessica.B.

Trådstartare
Ska nu i juli få ett föl efter Heartbeat som inte var tänkt. Jag köpte ett sto för en månad sedan som jag hade tänkt att jag skulle ha att rida på då alla mina andra är dräktiga. Men i går så hade mitt andra Cortez sto resorberat så jag bestämde mig för att prova även med det andra stoet då jag vill ha ett hopp föl nästa år. Så sakt å gjort så körde vi henne till stationen för att kolla hur hon låg till. Men som sakt så gick det inte då det låg en fölunge där inne. Vi var lika chockade allihop som stod där. Ringde säljaren som blev helt förtvivlad då hon hade papper på att hon inte var dräktig, då de hade försökt de sista veckorna och hade inga större förhoppningar att hon skulle ha blivit dräktig, då de hade fått sprutat igång henne då hon inte var i brunst och visade ingen jätte brunst sedan heller. Ska nu säga att stoet var fet när hon kom då hon hade stått i ett halvår och har lätt för att gå upp i vikt så det var inget de hade reagerat på och lika dant tänkte jag. Ja så nu ska det komma ett litet mirakel mitten på juli Jag är ju jätte glad samtidigt som jag lider med säljaren som aldrig hade sålt henne om de hade vetat. Så vad vet ni om denna hingst? Är det någon som fått något föl efter honom? Det jag läst om honom låter ju jätte bra. Men finns det någon som har sett han?

Sv: Att man blev chockad.

Tänker du behålla fölet?
Om jag var du skulle jag låta förra ägaren köpa fölet, det kändes lite ledsamt att läsa att det blivit så.

Vi har en en bra dialog kring det hela. Hon är mest besviken på vetrinären. Det de är mäst ledsna över är hur hon har behandlats. Ja de har mycket dåligt samvete då det är supernoga men allt. Hästen var mycket fin så de har ju inte misssköt henne på något sätt men de skulle vilja att hon skulle fått så mycket mer. Och tyvärr så var resan hit lite dramatisk för henne då hon aldrig åkt lastbil och tyckte detta var väldigt otäckt och om de hade vetat så skulle denna resa aldrig ha behövt att inträffa. Men hon mår mycket bra för dagen. Vi ska he en ny vet som ska kolla henne då de vill veta att allt är väl och det ställer jag ju självklart upp på samt för min egen skull. Ja jag tror att det kommer att bli en bra lösning som passar oss båda.

Läst om många liknande fall där de ridit hästarna tills dagen innan fölet anlände, det har gått bra med de jag hört om iaf.

Syftade mer på att det var ledsamt att läsa att den förra ägaren verkade bli väldigt chockad och besviken att stoet var dräktigt trots att hon inte visste det, låter som hon väldigt väldigt gärna vill ha det där fölet. Annars hade hon ju inte sålt som du skrev. :/

Nej hon kommer inte att ta fölet då det inte finns tid till det nu men hon är mycket upprörd då det blivit som det blivit. Så hon ser med lika stor spänning fram imot fölningen som jag.

Vilken historia! Gud vad spännande m fölningen,hingsten är ju super!!

Hartbeat är den hingst jag skulle ha valt förra året.Då han är stat i Danmark så blir kost ganska stora därför valde jag med STOR sorg bort honom.
Kan bara gratulera till det kommande fölet då pappan är komplett enligt min åsikt.Hoppar kanon,bra temp och ridbarhet,snygg,bra höjd = skulle vilja vara i dina skor!!

SE på www.hastak.se

Tycker att detta är en liten solskenshistoria! Visst förstår jag den förra ägaren som blev chockad och lite ledsen men ta nu vara på detta sto den sista tiden innan fölningen så är jag helt övertygad om att allt kommer att gå bra!

Kan inte säga nåt om hingsten då jag inte är speciellt insatt i avel över huvud taget, men han såg fin ut på bilderna!

Lycka till!

Efter att ha läst lite i tråden kan jag berätta hur det gick till när vi fick vårat första föl... Sent på hösten -02 fick vi upp två ponnyer (en valack och ett sto) från England. Båda var fina i hullet, så inget att klaga på. Gick igenom besiktningen på "hemmaplan" också och allt var frid och fröjd. De sattes igång och stoet kom fort in i ridskoleverksamheten, då hon var så fin (i hullet) och snäll. Stoet blev tjockare och tjockare, "stallgubben" fick skäll för att han gav henne för mycket mat (vilket han gjorde till de flesta ponnyerna).
Mot februari någon gång började vi ju ana något eftersom ponnyn stod på sträng diet, men ändå bara blev tjockare! :eek:

Veterinär tillkallades och kunde konstatera att stoet var dräktigt. Jahapp, och när ska det här komma då...? Vi tog ur stoet ur versamheten och började fodra massor igen. Leta stallplats för ett fölsto (passar ju inte på ridskola). Vi hittade en stallplats och 1 april flyttade hon. 29 april 2003 kom en välskapt, snäll och robust liten hingstfölis!

Det den fölisen hade varit med om är alltså:
- Resan från England (första gången stoet åkte transport över huvudtaget)
- En sträng diet i 3 månader (månad 7-9)
- Ridskoleverksamhet (månad 6-9)
- Stallbyte med transportfärd (månad 11)

Och så går det bra!? :eek: :)
Kan ju berätta att denna lilla fölis i helgen gjorde sin tävlingsdebut med 60% i LC:1. :)

har också varit med om överraskningsföl.

1. Sto kommer på sommaren till ridskolan, hon rids in och sätts in i verksamhet - under förvintern så blir hon sur och ganska tjock, men fortsätter i verksamhet tills hon plötsligt satte juver då insåg vi att hon nog är dräktig. Togs ur verksamhet direkt och födde ett friskt och välskapt hingstföl 5 veckor senare

2. Sto kommer på våren, rids in, bete under sommaren, blir tjockare och tjockare, sätts inte igång till hösttermin. Föl föds i oktober

3. Sto kommer på hösten, rids in, vinter/vår fortsatt i verksamhet, ridläger under sommaren, 2 dagar efter avslutat läger föds fölungen. Frisk och pigg som tusan

Vår slutsats är att de mår i regel inte dåligt av motion under dräktighet, men det är viktigt med foderstat, alla dessa har fått relevant mängd foder, men inte som för en dräktig.

Alla tre är ponnyer

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 660
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka