att longera!

M

Michaela S

Jag har precis börjat longera min nya medryttar häst på 13 år. problemet är att hon bara springer i trav/grisepass. har prövat med och utan inspänning och med dubbla tömmar men inget tycks hjälpa:confused:
är det någon där ute som har något bra tips så blir jag mycket tacksam.

Sv: att longera!

Vad är det du vill att hästen ska göra?
Trav tycker jag låter som en alldeles utmärkt gångart att longera i... ;)

Oj ja jag ser att jag inte lyckades få fram mitt problem:o. Håller helt med trav är en mycket trevlig gångart:)
Probelmet är just det att hon SPRINGER och inte nödvändigtvis runt mig.Så fort jag kommer ut på banan och ber henne skritta ut från mig sätter hon av i paniktrav. Har till och med hänt att hon satt av i sådan fart att jag tvingats släppa linan. På någotvis låser hon sig och blir okontaktbar och sen får jag bara vänta tills det att hon lugnar sig vilket kan ta många varv.

Står handfallen då hon vid löslongering går så mycket lugnare...

Har du provat att arbeta med horsemanship? Det hanslar ju om ledarskap, och mycket om att de just ska acceptera de, kanske vore något?
Tycker själv att det är oerhört användbart :love:

Oj ja jag ser att jag inte lyckades få fram mitt problem:o. Håller helt med trav är en mycket trevlig gångart:)
Probelmet är just det att hon SPRINGER och inte nödvändigtvis runt mig.Så fort jag kommer ut på banan och ber henne skritta ut från mig sätter hon av i paniktrav. Har till och med hänt att hon satt av i sådan fart att jag tvingats släppa linan. På någotvis låser hon sig och blir okontaktbar och sen får jag bara vänta tills det att hon lugnar sig vilket kan ta många varv.

Står handfallen då hon vid löslongering går så mycket lugnare...

Eftersom hästen går så mycket lugnare vid löslongering så kanske det är linan hästen är "rädd" för eller känner obehag inför?
Eller så förstår inte hästen vad den ska göra då den har linan. Min häst var så med lina förut också,men efter mycket träning så blev han bättre, nu löslongerar jag alltid i rundcorall dock, tycker det är de bästa :)

Tänker att du kanske kan ha din häst i lite kortare lina kring dig. Gå brevid i början och gå sakta rakt fram. Träna start och stopp. Så kan du ta ut henne kring dig bara en aning. Var noga med att sluta med alla dina hjälper samma sekund som hon gör rätt, bara stå helt lugnt och avslappnat. Behöver du driva så gör det mot bogen, det är ju den som ska ut. Ta det i ett lugnt tempo i början.

OA

Du får inte låta hästen dra iväg så du tvingas släppa! då lär sig ju hästen detta. och då kan han göra det närsomhelst sen. Tillochmed när du leder hästen!
Antingen får du väl vara i en paddock, och sen följa efter hästen, eller så får du ju fixa en rund paddock på något sätt så han/hon inte kan springa ut från volten runt dig!

Tack för alla bra svar!:bump:

Brukar hålla till i på en ridbana i vilken jag nu håller på att bygga en rundpadd. Under byggandet så är syselsätter vi oss med promenader med longerlina och gjord vilket verkar gå bra....

Nu ska vi ute i sommarkvällen och ta en härlig ridtur i skogen...

Jag har läst i en bok att man kan "kommunicera". Där får hästen själv bestämma om den vill sammarbeta. Min häst har också vart jobbig att longera så jag släppte lös henne och då gick det genast bättre. Jag fick henne att visa mig tre signaler: vinkla det innersta örat mot mig, hon sänkte huvudet och tuggade lite i luten Då vände jag mig bort från henne, hon kom in till mig och efter det är hon bra!

Vissa hästar tappar balansen inne i paddock, har du provat att inte använda lina och först låta hästen finna sina gångarter för egen maskin utan linor och annat.

Prova att longera i en större hage istället. Gjorde jag med min häst som var hel tokig att longera i Paddock. Gick bra i hage efter 1-2 gånger.
Ha aldrig med dig piska.

Varför ska man inte ha pisk?
För mig är det ett väldigt bra hjälpmedel vid longering/tömkörning för att styra och dirigera hästen.

När jag longerar min 4-åring löslongerar jag oftast, tycker hästen rör sig mer naturligt, då är en långpisk väldigt bra (Inte för att slå hästen med) utan för att styra hästen, byta varv och hålla honom där jag vill att han ska gå.

Vid tömkörning i volt använder jag alltid longergjord och dubbla linor, ytterlinan har jag alltid bakom rumpan på hästen liggandes ovanför hasarna, hästen för då stöd och är lätt att "rama in"

//Linda

Jag har precis börjat longera min nya medryttar häst på 13 år. problemet är att hon bara springer i trav/grisepass. har prövat med och utan inspänning och med dubbla tömmar men inget tycks hjälpa:confused:
är det någon där ute som har något bra tips så blir jag mycket tacksam.

Har du prövat tömköra? Då har du mer kontroll på hästen, jobba mkt med horsemanship så den kan lyda mer kommandon.

Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix