@Grazing Boendestöd finns för din skull. Visst kan de säga att poängen försvinner men det är inte upp till dem att avgöra det. Det är ju du som behöver hjälpen och då måste det vara på dina villkor, att du får till det på det sätt som gör att du faktiskt kan få den hjälpen du behöver. Innebär det att du behöver ha någon du känner hos dig de första gångerna så är det ju så. Om du efter några gånger känner att du inte klickar med boendestödet så har du rätt att byta. Som sagt, boendestödet är för din skull. Inte för någon annans.
Nu har jag inte boendestöd men hemtjänst och jag skulle aldrig acceptera om de sa att ingen annan fick vara hemma när de kom. Det har de helt enkelt inte med att göra. Det är inte du som ska anpassa dig efter dem utan de som ska anpassa hjälpen utefter dina behov, vad du behöver. Du behöver överhuvudtaget inte fråga om det är okej utan du gör så som du behöver göra för att få det att fungera och det får de helt enkelt bara acceptera.
Nu har jag inte boendestöd men hemtjänst och jag skulle aldrig acceptera om de sa att ingen annan fick vara hemma när de kom. Det har de helt enkelt inte med att göra. Det är inte du som ska anpassa dig efter dem utan de som ska anpassa hjälpen utefter dina behov, vad du behöver. Du behöver överhuvudtaget inte fråga om det är okej utan du gör så som du behöver göra för att få det att fungera och det får de helt enkelt bara acceptera.