Att leta häst

Sv: Att leta häst

Tack för era svar.
Lycka till ni oxå som letar häst. Vill gärna höra hur det går, om ni finner eran drömhäst:)

Jag har bara köpt mina hästar på klick. Och jag måste klicka annars fungerar det inte. Visst kan jag bygga upp en trevlig relation med en häst och fungera rent ridmässigt osv men det där lilla extra måste finnas för att man ska kämpa i motgångar.

Eller åtmisntone för mig. Trots det så försöker jag denna gången välja mer förnuftig vilket inte är lätt.

när jag köpte min nuvarande pålle så hade jag varit o provridit ett flertal hästar men flera stämde inte ens med annonsen...:mad
Men med min pålle sa det bara KLICK!!:love: har aldrig ångrat en sekund att jag köpte Musse, även om jag inte trodde att min drömhäst var en 16 årig mörkbrun arabvalack men det var det:D
Så leta på o köp inte fören det klickar! Lycka till:D

När jag skulle köpa min första häst för 15 år sedan skulle det vara en valack, minst 165cm och max 10 år. Provred några stycken, men ingen jag föll för. Sedan var jag med en klasskamrat till hennes stall, och där hittade jag min häst...:love: Att det var ett sto på bara 158cm och 14 år gammal hade ingen som helst betydelse. Vi fick 6 underbara år tillsammans innan hon galopperade vidare till de gröna ängarna:cry:

Önskar dig lycka till-GE INTE UPP. Vi gjorde en "frågelista" med MÅNGA frågor,som vi ställde PER TELEFON, för att få så mkt kött på benen som möjligt.Långt att åka?Då bad vi om film först. Lite vet man ju vad man vill ha...Sen får man sila. Ärlighet som säljare varar ju längst,men det har inte alla begripit. O blåst kan man bli. Läs gärna min story på
www.123minsida.se/Plupp "att köpa häst" om våra vedemödor. O då trodde vi att vi var någe sånär kunniga,.,., Som sagt LYCKA TILL rätt va de är så står Drömhästen där!

Oj du verkar ha träffat på en massa knepiga människor under erat hästletande. Mina säljare har kännts ganska normala som tur är, fast sen vet man ju inte hur mycket sanning de pratar:) Har ni hittat en bra kuse nu då?

Inte för att "ställa till det"... men jag köpte häst med hjärtat och det var mitt livs bästa beslut! :love:

Skulle INTE ha en unghäst, kom hem med en 3-åring som såg bedrövlig ut exteriört, mycket valpig fortfarande. Hon växte till sig, blev riktigt snygg och har dessutom kanonpsyke! :laugh:

när jag köpte min nuvarande pålle så hade jag varit o provridit ett flertal hästar men flera stämde inte ens med annonsen...:mad

Jag tittar också runt och jag måste säga att jag blir förvånad över vilken information folk utelämnar i annonser. Jag är mycket mån om att hitta en trygg häst som hjälper mig att utvecklas, och vid första kontakt är jag noga med att tala om det (OBS - jag, en MYCKET seriös spekulant, tar alltid första kontakt via mejl - för er som inte tycker man är seriös om man gör det :grin:).
Jag har enbart svarat på annonser där det står nyckelord som trygg, läromästare, familjehäst, osv och har ratat alla där det står att hästen är het, ej nybörjarhäst, kräver rutinerad ryttare, är knepig, osv osv. Men det är så konstigt när man börjar luska lite hur många av dom här s k "trygga" hästarna är ej trafiksäker, eller får spel om dom ser kor, eller ej går att rida ut ensam, mm mm. Tror folk att man bara vill rida på ridbana/ridhus och att det räcker att en häst är trygg där för att kallas för trygg? :confused:

JA AA ,:banana: nu har vi hittat honom! En 5åring e.EightyEightKeys**-AladinZ. Och bara ca 4mil fr oss! Varit o ridit 2ggr,ska rida 2ggr till medan vi väntar på besiktning den 10e av Anders Norén på Strömsholm.NU SKA DET BLI RÄTT FR BÖRJAN.Säljaren o vi båda köpare ska vara med. Sen börjar dieten o gympan på att få hästen lite tunnare,i motsats till stackars magra Zheraton på Applahästar är denna hästen lite för rund....men sååå välmående o så väl omhändertagen! Håll alla tummar! :bow:

När jag köpte min sto det i annonsen att hon inte passade på ridskolan och när vi pratade med säljarna sa de att hon var lite sur mot barnen. När vi kom hem med henne ATTACKERADE hon vid tillfällen och andra jag pratat med som träffat henne tidigare berättade att hon var förjävligt! Dom säljarna kändes väldigt oseriösa, det var fler saker som kom fram efter köpet och hästen var inte i bra kondition. Men nu funkar hon asbra och är supergullig!

Så det blev den hästen. Kul. Hoppas han går igenom besiktningen.
Jag ska titta på det där stoet som jag föll lite för ikväll igen. Så får vi se om det säger klick en gång till. Ska även försöka luska ut varför hon inte gillade att bli körd....

*kl*

Jag tror att jag snart får nervsammanbrott...
Har letat ponny i flera månader och provat så många stolpskott på ett eller annat sätt.
När man väl hittar drömhästen så GÅR DEN INTE IGENOM!!!
Frustration och elände!!! Det är inte något som ens går att ha överseende med utan det kommer ofelbart att leda till elände.
Att leta häst när något av det mest pllågsamma som finns, speciellt om man inte kan lägga upp hur mycket pengar som helst. Tycker ändå att jag har en rätt bra budget, men jag lyckas ändå inte hitta något bra som dessutom är frisk nog.

Buuuhuhuhuhuuuu! :(

Ursäkta utbrottet, men det har varit på väg ett bra tag....

Jag vet hur du känner dig. Jag har provridit/kollat på 7 olika och kikat på fler i flera månader men inte hittat den rätta. Många ggr har man fått veta att hästen är jättesnäll att rida så kom jag fram och så stämde inte informationen det gav mig ^^ (en gång var den mest avancerade jag gjorde att skritta runt själb. Hästen var som en dynamit som kunde gå av när som helst.
Det jobbigaste med att kolla häst tycker jag, är att jag inte har körkort ännu. =måånga problem.
Ska upp till Vara och kolla häst och funkar inte den så kommer jag nog köpa häst på telefon och hoppas på det bästa, om jag inte hittar en på närmare håll!
JObbigt det där :P
Skulle åkt idag, 5pers hade jag kunnat åka med, men alla ändrade sig eller så var det annat. *pust*

Senast ändrad av en moderator:

Det jag har hört från många hästköpare är att det aldrig blir som man tänkt sig. De som letat efter allt utom unghästar har kommit hem med unghästar osv. ::angel::
Men det går väl att undvika förstås. Jag tror det viktigaste är att hästen uppfyller ens krav åtminstone någotsånär och att man tycker om den. Det är nog itne så ofta det klickar direkt och hästen är en enda perfekt dröm, men om du letar efter en häst som går medelsvår och är snäll som ett lamm kanske du får tag på en som KAN gå msv men som inte alls är i kondition och som nafsar vid sadling eller något. Det beror ju också på vad du har för ekonomi och hur mycket tid och jobb man vill lägga på hästen.
Det jag menar är att det är svårt att hitta exakt det man söker men att man med lite trixande kan få nästan det man söker. Tycke tror jag växer fram om man hanterar hästen mycket och har den förutsättningarna så kan man ju utvecklas.

Min häst som jag har haft i snart 6 år var inte den jag trodde skulle bli min allra bästa vän eller min livskamrat här i livet..
Jag hade sagt till mig själv...aldrig någon travare.
Men en dag så kom det en travare till det stall jag jobbade på.
Travaren skulle gå som inhyrd ridskolehäst då stallet på hans tak hade rasat samman.
Och jag var en av dom första som fick chansen att få provrida honom först av alla.
Och jag tyckte han var den hemskaste häst jag någonsin ridit...aldrig att jag skulle sätta min rumpa i den sadel han bar på ryggen. Hehehe...
...förrän...den dagen han var med några av ridskolehästarna och deras följe samt jag var med i det följe på en annan häst.
Travaren blev helt som förbytt skulle ligga först i täten och pinnade på för glatta livet. Och i hans ögon så fanns det något outgrundligt...
...något som jag inte lagt märke till förut som fascinerade mig.
Och sen när det var träning för alla ridlärare och som jag då jobbade som fick välja fritt vilken häst jag ville rida...så valde jag travaren.
Vid framridningen jag gjorde själv i paddocken...fick hästen värsta glädjerycket och bockade och hoppade jämnfota av bus och glädje.
Medans resten av ridlärarna höll sig utanför paddocken med häpna blickar och hakorna hängandes av förvåning.
Det var kärlek efter första vansinnesritten. Jag fick rida honom allt oftare den våren och sen på hösten tog jag honom på foder.
Några år därefter köpte jag honom och under alla dess år har jag aldrig haft en mer trognare vän och en sådan personlighet som har varit innehavaren till dom flesta av mina glädjetider här i livet som den där kokohästen till travare vid namn Glenn.
Snacka om att jag var glad för att hans stalls tak rasade :love:samman...:love::angel:

När jag till slut bestämde mig för att jag SKULLE köpa häst, tänkte jag: Kallblodsvalack. Letade annonser ett par veckor, åkte och provred en tinker men det klickade inte. Så det var bara att åka hem och fortsätta lusläsa på nätet, men hittade ingen som jag fastnade för och ville provrida. Efter ett par dagar dök en ny tanke upp: kanske en kallblodstravare..? sagt och gjort, började jag också läsa lite bland travar-annonserna.
Efter en vecka bläddrade jag som hastigast förbi annonsen "Söt som honung.." men såg att det var ett varmblod och sto dessutom. (hade ingenting emot varmbloden, varit medryttare på flera och var så också nu vid tidpunkten. men jag skulle ju ha ett kallblod..). dagen efter återkom jag ändå till den annonsen, något i bilderna..funderade som en galning, ringde upp och åkte snart för att provrida henne. Redan när jag hämtade henne i hagen, fastnade jag för något i hennes blick. När jag provred henne föll jag som en fura. Hon var inte lättriden; bockade och konstrade en hel del med mig. Men gud, jag föll. Jag sa att jag skulle fundera, och ringa tillbaka, men visste att jag skulle komma tillbaka och hämta henne..dagen efter bestämde vi datum och ca 10 dagar senare hämtade jag henne. Och jag vet att jag gjorde rätt val.. :love:
det var precis som jag trodde, när jag började leta: det kändes nästan direkt att HON ÄR DET.

Senast ändrad:

Blir så trött på att leta häst, men jag vill ju verkligen ha en!
Jag har varit och tittat på 6 st hästar under en och en halv månad, men inte hittat det jag söker...
En klok man sa till mig att man gör oftast inga bra affärer med hjärtat utan bara med hjärnan!:crazy:

sen i april i år har jag tittat på drygt 20 hästar...:eek: Men nu har jag hittat den "rätta" det är ju mkt som ska stämma. :)
Men det är bara att fortsätta leta tills det känns riktigt bra, både hjärtat o hjärnan ska vara med i hästköpet :D

Jag hade varit iväg och vetbesiktigat hästar för en halv förmögenhet innan jag köpte min nuvarade - det tar tid, låt det göra det

Vad kostar en veterinärbesiktning och röntgen på ett ungefär?

Jag skulle besiktiga och röntga en häst igår och det skulle gått på 4700 ungefär.

Nu var han halt vid longeringen antagligen av en spark och jag fick betala 1200 för 15 minuters koll. Veterinären rörde knappt hästen. Känns jävligt surt då man inte direkt är gjord av pengar. Går han dessutom inte igenom röntgen blir jag ännu fattigare.

Liknande trådar

Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 492
Senast: johanssk
·
S
Avel Hej. Var på gnägg förs med min tråd men blev rekomenderad att flytta den hit. Har följt disskusionerna i Ridsport ang. att det är svårt...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama