Att leta häst

T

Triax

Blir så trött på att leta häst, men jag vill ju verkligen ha en!
Jag har varit och tittat på 6 st hästar under en och en halv månad, men inte hittat det jag söker... visst, några har uppfyllt mina krav men det har liksom inte klickat emellan oss. Hur har ni gått tillväga när ni skulle köpa häst, fick ni "kärlek" vid första ögonkastet eller har ni fått jobba fram ett tycke mellan er?
Har ni köpt en häst som inte uppfyllde era "krav" bara för ni tyckte synd om den eller att ni blev förälskade?
Jag har en på lut men den hästen är inte alls vad jag sökte igentligen. Gillar hennes sätt och hon var lagom stor. Men hon var inte så bildskön och knappt inriden. Jag hade från början tänkt att jag kulle ha en väl inriden häst. Men hon har nog satt sig lite i mitt hjärta tyvärr...
En klok man sa till mig att man gör oftast inga bra affärer med hjärtat utan bara med hjärnan!:crazy:

Sv: Att leta häst

det kanske är meningen att det är hon som är din drömhäst!
när det handlar om djur så måste man nog tänka lite med hjärtat också.

våran första häst skulle bli en lugn och trevlig familjehäst, vi fick en tokig travare, han har stannat hos oss i 15 år nu och vi har gått igenom mycket tillsammans, han har lärt mig massor.

Jag köpte en unghäst en gång för att jag föll för hans ögon. Vi hade två år av hårt jobb sen och jag fick inse att vi inte alls passade för varandra. Min nuvarande häst åkte jag och provred. Hon var av rätt storlek och verkade bra i huvudet. Det nöjde jag mig med. Henne säljer jag aldrig. :love:
Bestäm dig för vad som är viktigt för dig. (Hästens lynne är otroligt viktigt tycker jag.)
Sen är det bara att leta. Ibland kan det säkert ta lite tid, men hästköp är något som du vill ska bli rätt, eller hur? Då är det värt den tiden. Du får mycket erfarenhet av att se många hästar också och med tider blir du mera på det klara med vad du faktiskt söker.

Jo på sätt och vis har det varit bra att ha tittat på ett par stycken, då har jag insett vad det är jag inte vill ha!
Men jag börjar liksom tappa hoppet lite.. men som sagt var, jag har ju inte letat så länge. Men varje dag kollar man ju nätet för att se om det kommit ut något nytt som skulle kunna passa mig.
Men jag ska troligtvis titta på stoet imorgon igen så får vi se om hon ger mig samma känsla igen.

Ge inte upp redan. Innan jag köpte min nuvarande häst tittade jag på 10 st. Jag vet folk som har tittat på många fler hästar än så, men också de som har köpt den första de provred därför att den var "rätt". Min förra häst hade jag på foder först, men han var den enda blivande foderhästen jag kollade på.

Den jag har nu valde jag därför att han var trevlig, väl grundriden, hade fått en bra start, cool för att vara unghäst, rätt storlek och var söt. Det tog dock ca 6 mån innan jag verkligen hade fastnat för honom och slutat jämföra honom med den förra hästen. Nu känns det otänkbart att skiljas från honom trots att allt inte blev som jag tänkte från början, men det beror ju mycket på mig också.

Jag köpte min häst på telefon, hade bara sett 2 bilder på honom men ngt inom mig sa att det var rätt. Det kunde verkligen ha gått illa, men som tur var blev det helt rätt. För oss sa det bara klick.

Vad är det för häst du söker?

Skönt att höra att det är fle rsom kollar på många hästar innan de bestämmer sig.
Precis som du sa så jämför man med det man med det man hade innan.

Vet inte om jag får skriva vad jag söker för häst... då blir flyttar fäl moderator tråden till annonser :)
Men skriver i alla fall så får vi se vad som händer.
Söker en liten "stor" häst som både går att köra och rida och som ska vara ganska lugn. Priset spelar ju också en stor roll, så det har varit travare jag har kollat på eftersom de har legat i min prisklass.
Men de har haft lite väl mycket spring i benen eller så har de känts lite för stora. Själv är jag ju väldigt kort. Men jag vill inte ha ponny igen som jag hade förut.

Jag har bara köpt en häst och henne kände jag sen flera år. Men jag hade förstås haft en massa krav om hur drömhästen skulle vara och det enda hon uppfyller är att hon är ett halvblodssto. Typ, stam, härstamning och inriktning var inte alls vad jag tänkt mig, men trots det är hon rätta hästen för mig och jag har inte ångrat att jag köpte henne för fem år sen.

Min första häst köpte jag efter hjärtat, hon var min bästa vän i flera år innan vi fick ta bort henne. Hon var alldeles för svår för mig egentligen men vi hade en otrolig kontakt med varandra och förlusten av henne var mitt livs största tragedi. Hon var den andra hästen vi kollade på.

Nästa häst som jag har nu köpte jag med hjärnan, hon uppfyllde alla de krav jag hade satt upp och ridningen fungerade helt ok men det klickade aldrig riktigt. Nu vågar jag nog påstå att jag tycker väldigt mycket om henne också men det har tagit många månader och jag har ofta känt att hon bara är en i mängden. När jag känner henne bättre fungerar allt överhuvudtaget väldigt bra, framförallt i ridningen där jag har utvecklats massor, vilket var tanken när jag köpte pållis. Innan vi bestämde oss för att köpa henne kollade vi på 10-12 hästar varav jag föll för två andra men den ena kom jag fram till var för gammal och den andra såldes till en annan tjej. Ångrar inte att jag inte köpte den gamla även om jag tycket mycket om henne. Det tog fem månader från det att jag började leta tills jag fick hem hästen. Var påväg att ge upp mååånga gånger under tiden... Men förr eller senare dyker rätt häst upp.

Jag ångrar inget av köpen eller tillvägagångsätten men jag önskar att jag hade tagit mer hjälp med min första häst.

Tänk efter vad du vill med ägandeskapet och även om du bestämmer dig för att gå efter hjärtat, var realistisk! Kommer du ha någon glädje av hästen? Kommer du ångra dig senare för att den inte uppfyller dina förväntningar?

Senast ändrad av en moderator:

Hmm tycker nog att man ska gå efter känslan ,spelar inte ngn roll hur välriden hästen är om inte det där lilla extra finns.Blev själv mer eller mindre idiotförklarad när jag köpte min lilla gangster men de fick allt ändra åsikt så småningom.Lycka till med ditt hästköp.

Det är precis det jag försöker vara... realistisk.
Denna häst som jag har fallit lite för säger ägaren att hon inte tyckte om att bli körd, vet ej varför. Ägaren har själv har aldrig kört henne och hon har aldrig startat på travet men hon är travtränad. Tyvärr har jag inte vagn och sele än så jag kan inte prova henne. Men när jag red henne var hon lite tittig bak. Men hon hade inte blivit riden på över 2 mån så hon kan ju varit lite spänd. Men eftersom jag själv är en amatör när det gäller körning vill jag ju inte ha en häst som är bakskygg... för övrigt var hon så lugn och mysig att ha och göra med.
Roligt att höra era historier om hästköp, man blir lite peppad:)

Akta dig för att köpa en häst som är bakrädd. Att den inte var bra att köra tyder på att det kan bli ett problem. Ofta märks det ´bara att hästen är lite spänd för ljud bakifrån när man rider de första gångerna, men när hästen fått bättre balans och vågar röra sig obehindrat blir tyvärr skyggnigarna kraftigare. Det är något som en del hästar bara verkar vara födda med, oh det är otroligt jobbigt att försöka få bort. :crazy:

Tack för att du sa att det var svårt att träna bort. Har aldrig haft en bakskygg häst, så jag tänkte att det kanske går att träna bort om hon nu är det.. men då kanske jag ska lägga ned det projektet.
Ska kansee åka och prova henne en gång till och tittar hon lika mycket bakåt då så är det inget att ha tyvärr.

Det är inte så lått att leta häst jag vet folk som letat häst i över ett år, ibland är det nog så att man får inse att den perfekta hästen finns inte alltid utan man får förbise vissa detaljer. Och drömhästen är inte alltid den man tror från början.

Min nuvarande köpte jag för tre år sedan såg honom på film där jag blev fast sen åkte jag 70 mil enkel resa för att provrida honom ett par dagar. Han var otroligt vacker och rörde sig bättre än alla andra hästar jag sett på riktigt nära håll. Jag var kär även om ägaren sa att han passar förmodligen inte till tävling och han var inte riden på ett sätt som jag egentligen uppskattade. Men men ett par veckor senare åkte jag och hämtade honom. Jag hade en till häst i början som då var till salu.
Och även om jag älskade honom så var det mkt blod, svett och tårar innan han ens började bli som jag ville ha honom. Jag tänkte fortfarande på min allra första häst som jag älskade över allt annat men som tyvär bröt benet 6 år gammal.
Idag tävlar vi för fullt och jag börjar verkligen känna att vi hör ihop och kommunicerar på ett riktigt bra sätt. Men som sagt det har tagit lång tid på pappret var han min drömhäst och nu har han blivit det i "verkligheten" också.

Men jag tror att du ska känna med hjärtat och köp inget som du inte tror dig klara av det blir bara fel.

HeJ!

Jag har provat att köpa häst utan "klick" tidigare, det funkade väl ett tag, men när motgångarna inträffade (och det gör dom) fanns liksom inte den rätta kärleken där för att kämpa vidare med hästen..

Min nuvarande var det kärlek vid första ögonkastet med, troligtvis hade hon kunnat slänga av mej på provridningen och jag hade tagit hem henne ändå. Vi har fått 7 underbara år ihop, även om vi haft många motgångar och mycket otur. Med henne kändes det alltid självklart att kämpa vidare.

Nu letar jag häst igen och har så svårt att hitta nån som passar, egentligen vill jag bara ha min älskling kvar, men det går inte, så jag har börjat leta efter nån som inte är som hon.. Fast jag vet ju att ingen är som hon..

Jag tror mest på kärlek vid första ögonkastet, men även "konvenansköp" kan funka, det beror nog på hur man själv och hästen är. Jag tror man vet om det kan funka eller ej, att man känner det på sej, även om det kanske inte klickar på direkten..

/ Lavinia, som kanske hittat sin nya.. Ska titta på "den andra" en gång till bara..

Jag tycker ofta att hästarna tycks trilla över en. De mest otippade är de som man till slut köper!

Själv brukar jag ALDRIG svara på annonser utan bild men något sa mig i våras att jag borde göra det. Och jag hittade drömhästen! Tyvärr höll vår saga inte alls lång tid (skada) och har nu kikat på ny häst... Och återigen - jag hade gett upp både drömhästen, rasen, ja allting. Men så råkade jag se en annons med drömhästen - rätt ras, ålder, kön! Inge bild, men svarade ändå för det var så overkligt. Och vem vet, inom en snart framtid kanske en ny drömhäst står i stallet...

Så jag har aldrig letat särskilt länge. De bara *poff* kommer från ingenstans ;)

Jag har tagit kontakt med BRA uppfödare som jag vet har härstamningar och stolinjer som är prestationssäkra. Då kan man köpa riktigt bra hästar till rimliga priser. Min lilla köptes som 1,5-åring för 50,000, i dag (3 år) hade jag inte sålt honom under 200,000. Vi tyckte att hästen hade utstrålning och litade på uppfödarens bedömning om temperament och ridbarhet. Gick super!

Innan jag börjat fundera på att köpa en ny häst så skrattade jag åt några bekanta som letat häst över ett år utan att finna någon... Sedan när jag själv började leta så tog det också över ett år jag hittade min häst...;)
Jag tittade på ett tiotal, ringde på många fler än de men ofta kan man få lite vägledning om det är rätt häs genom att prata med dåvarande ryttare/skötare.
Hästen som jag tillsist köpte var väl ingen "kärlek vid första ögonkastet" men efter några provridningar tog vi henne och det har jag aldrig ångrat! :D

Jag har kollat på 10 hästar nu ungefär. En har passat men som tur var insåg jag att jag höll på att bli blåst innan jag köpte den.
Jag var helt säker på att jag skulle köpa första bästa men nej nu börjar jag bli ganska kräsen faktist.
Nu är jag på hugget igen och hoppas jag ska hitta någon snart. Sen har jag hittat hästar jag skulle kunna tänka mig att ha men då vill man inte bara ha den, men tyvärr har jag bara tid och råd med en så.

Lycka till med hästletandet!

Liknande trådar

Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 492
Senast: johanssk
·
S
Avel Hej. Var på gnägg förs med min tråd men blev rekomenderad att flytta den hit. Har följt disskusionerna i Ridsport ang. att det är svårt...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama