Att leka med sin häst?

danilo

Trådstartare
Hur många här "leker" med sin häst, och hur gör ni det?

Jag prövade det för första gången för några dagar sedan, och försökte leka lite Följa John. Det gick sådär, mest följde de efter när jag sprang och de skuttade och skojade.

Finns det någon inom NH som har skrivit eller sagt något vettigt om detta, angående ledarskapet t.ex.? Det är förstås viktigt att sätta gränser i lekarna också.

Sv: Att leka med sin häst?

Jag leker väldigt mycket med min Ponny, främst för att jag är för lång för att rida honom och behöver då hitta på något annat istället. Jag brukar också leka någon form av Följa John. Eftersom han går själv i sin hage så har han inga andra hästar att avreagera sig med. Springer därför mycket med honom. Men man ska alltid försöka att hålla sig lite undan för dom när man springer så att dom inte blir så uppspelta att dom springer ned en eller kickar och bockar för nära. För att han inte ska glömma vem som är ledare brukar jag träna ryggövningar och annar som har med ledarskap att göra lite då och då så att han förstår att jag fortfarande är ledare.

Det låter som en bra idé att kombinera lek med ledarövningar under samma "pass", faktiskt. Kanske vore det bästa att först låta hästen anstränga sig efter mina önskemål, och sedan som en bra avslutning leka tillsammans?

Det tycker jag absolut du ska göra. Min ponny är bara 135 cm i mankhöjd, men har du en stor häst som kanske har lite svårt att se dig, är ett bra tips att ha en jacka i en stark färg, brandgul, knallröd, neongrön eller någon annan lysande färg så han/hon ser dig tydligt och inte springer ned dig.

Jag och min kompis brukar leka "kull", eller en variant utav det, tillsammans med skötponnyerna
Vi tar alltså och springer iväg så ska dom jaga, eller tvärtom. Überskojsigt tycker småpållarna. ^^
Fastän islänningen blir ju lite för uppspelt och bockar mest bara :P

Jag brukar leka med min medryttarhäst lite då och då. Dels för att hon skall få lite omväxling gentemot den vanliga träningen och dels för att hon ska känna att jag inte utgör ett hot. Det är nämligen så att hon länge har levt efter premissen: "anfall är bästa försvar". Dvs hon har ofta försökt att skrämmas när något har blivit jobbigt eller om hon känt sig stressad eller hotad. Allt för att skydda sig själv (eller helt enkelt slippa jobba). Detta har visat sig genom att hon bl.a. gått emot en med bakåtstrukna öron, huggit (och nafsat) efter en vid olika situationer osv.

När jag leker med henne brukar jag släppa henne på vår lilla ridbana där jag om vartannat leker "tagen" med henne. Jag jagar henne en liten stund, går sedan fram försiktigt och lugnt (visar att hon inte behöver vara rädd för mig), klappar/kliar henne och låter henne sedan bestämma om hon vill gå efter mig när jag går (jaga mig) eller om hon vill att jag kommer efter henne.

Dom första gångerna blev hon helt ställd och faktiskt lite väl i "gasen" när hon märkte att jag joggade efter henne. Bockade, kickade och rusade mot mig med öronen bakåtstrukna. Jag visade då tydligt att hon inte fick "hota mig" genom att morra högt när hon började rusa mot mig. Sedan när jag joggat efter henne var jag snabb med att berömma om hon inte "hotade tillbaka" när jag var den som jagade. Numer tycker hon bara att det är skitkul! Det märks på hela hennes hållning. Hon har öronen framåt, rusar inte emot mig på ett hotfullt sätt utan travar glatt efter mig och "rejsar" gärna lite extra för att släppa loss riktigt ;) .

Ett tips för alla som vill utöka förtroendet med sina hästar! :idea: Att jobba sin häst från marken är ett bra sätt att visa var "man står" (hoppas ni förstår hur jag menar.. har lite svårt med att förklara exakt...hmm :confused: ) samtidigt som man får se hur den rör sig utan ryttare på ryggen.

Kom dock ihåg att alltid ha hjälmen på! Även om din häst är snäll och lugn i vanliga fall kan en lek bli lite väl "lattjo". En glad och sprallig häst menar inte göra illa någon när den "kickar" å släpper loss, men om du kommer för nära av någon anledning eller din häst inte förstår att du inte är "farlig" så kan det gå illa.

Ta det försiktigt och lycka till!

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila