Jag känner mig så rådvill,även om jag vet att skulle någon annan bli drabbad av samma sak så hade jag rekommenderat avlivning,nu sitter man själv här och vet varken ut eller in...
Situationen är den att han börjat visa aggressiva tendenser. Från att vara en glad och ALLTID dumsnäll hund har han börjat vakta saker,och han har tex blivit besatt av mat. När vi äter har vi inga hundar i köket,utan då får dom gå ut,och det har han vetat hur många år som helst,nu plötsligt så går han in endå,när man säger åt han att gå ut så morrar han,säger man åt han igen så börjar han skälla,och verkligen hota. Han hotar inte rakt åt mig,utan vänder sig om som om han skulle gå ut,stannar,skäller så där riktigt hotfullt så saliven sprutar,spänd svans,spända klor, och reser ragg. Idag var det tredje gången på en vecka. Går inte att säga åt han längre,ber man han om något han inte vill så blir han så här. Idag var det vid matbordet,i förrgår för att jag bad han gå ut från vardagsrummet då jag skulle städa,här om dagen för att jag sa åt han att gå upp på övervåningen så han fick vara ifred från sonen då han var väldigt irriterad och jag vågade helt enkelt inte ha han liggandes på golvet när sonen höll på. (Bara det är helt sjukt...)
Jag har ALLTID sagt åt sonen att låta bli hundarna,har aldrig låtit han dra i svansen,klättra och klänga på dom,han respekterat oftast hundarna,men i bland så råkar han gå på svansen,eller klättra på dom när han ska upp i soffan och hunden ligger i vägen. Hunden har aldrig brytt sig om det,nu morrar han vissa dagar bara sonen passerar förbi.
Han fyller snart 11,har fått ganska dåliga tänder,tycker ögonen börjar se grådassiga ut,han har blåsljud på hjärtat och spondylos i ryggen. Jag hör ju själv hur det låter,och det är ju ett solklart fall att det är dags,men varför varför är det så svårt?!
Han är pigg,beter sig som en unghund,springer och hoppar över stock och sten när vi är ute i skogen,som om han vore 2 år gammal och full med livslust. Det vore lättare om han var sjuk,trött och gammal. Om man fått någon diagnos som sa att nu är det slut.
Grejen är den att vi har nyligen flyttat,så kanske är det som påverkar, kanske ska man ge det ett tag till,men tänk om,OM han skulle bita? Jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om han bet sonen tex.
Hur länge ska man kämpa,försöka hitta lösningar,förklaringar,orsaker?
Nu är det inte roligt alls med honom,att ständigt oroa sig för att han ska balla ur totalt,eller att han ska ta sina hot till en annan nivå. Samtidigt,tänk om det bara är pga flytten,tänk om det går över. Sen,åter igen,samtidigt så har han spondylosen,hjärtat,tänderna, hjärtat är dock OK,inga stora försämringar enligt UL i somras (kollar varannat år) ,tänderna,ja,dom är ganska slut,början på tandlossning,men han har inget hål i tänderna,även om dom är missfärgade och fula,och spondylosen var det länge sen vi märkte av pga mycket rehabträning,men den finns där,och den kommer säkert bli sämre nu när kylan ska komma. Medicin får han inte då han är otroligt känslig i magen. Eller ja,vi har medicin som vi ger när vi märker att han känner av ryggen,men inget han äter regelbundet. Kanske ska vi prova det först? Men tänk om det hinner hända något? Fast tänk om det tar bort detta beteende?!
Så går tankarna,runt,runt,runt. När,tänk om,osv...
Jag kommer iallafall ringa veterinären i morgon och lyssna hur man går till väga, förhoppningsvis så får det mig att känna mig lite tryggare i beslutet. I beslutet som jag vet är helt rätt,men lik förbannat lika svårt. Jag försöker hitta lösningar,även fast jag vet vilken som är lösningen.
Även om det inte kommer påverka mitt beslut,men hur hade ni gjort?