Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

P

persika

Läget är nu så att min medryttarhästs kamrater försvinner en efter en och snart är det tråkiga läget så att h*n kommer stå ensam kvar i stallet. Tycker inte det är okej men vad göra? Jag äger ju inte hästen. Är nu orolig för hur denne ska agera. Enligt ägaren ska h*n ha stått ensam förut men jag tycker då rakt inte att det varken är sunt eller schysst att låta en häst vara ensam 24 h om dygnet. Men men... nu är läget som det är. Är ledsen för min medryttarhästs skull, det känns inte alls kul att h*n kommer att vara ensam hela tiden. Och hur i hela friden kommer h*n bli i hantering och ridning? Någon som vet vad jag har att förvänta mig? Och hur står det till med lagen, får man verkligen ha en häst ensam på detta vis?
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

har för mej att de är en lag på att man inte får ha häst ensam. utan måste minst ha 1 kompis ;)..

ochptjaa jag tror han/hon inte blir så annorlunda kanske den första veckan.. min vart inge annorlunda fasst de va ju iof bara 2 dagar hon va själv för sen flyttade de in 2 till i stallet =), hoppas att de kommer nya kompisar till in medis :)
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

Min f.d medryttarhäst blev väldigt stressad och orolig när kompisarna försvann. Han blev jobbig i ridningen, opålitlig liksom. Då gick han med en annan häst. Och under sommaren hade flocken bestått av åtta stycken. Och alla försvann en efter en. Nu har han dock nya kompisar i stallet.

Men jag tycker inte att hästarna ska gå ensamma. Dessutom så är det lag på att det inte är tillåtet med ensamhästar.
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

Det är ingen lag, bara ett förslag. Dessutom sprider media missvisande bild. DSM kräver inte att en hästägare med 1 häst ska köpa en till häst, utan att hästen sociala beteende skall tillgodoses. Och hur detta tillgodoses är lite olika. Kan man inte tillgodoses kontakten med annan häst så får man ta till betesdjur i någon form eller tät kontakt med människa...såsom bönder har det med sina djur.
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

Jag har till och från haft häst som stått ensam och det har fungerat. Visst känns det säkert trist för hästen och även för mig men ibland har man inget val.
Hästen har iallafall anpassat sig här hemma och fungerat på samma vis som när sällskap finns.
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

Jag har sett ett skräckexempel på en häst, en liten shettis som var världens snällaste häst. Han var barnvakt åt min systers treåriga dotter. Han skulle aldrig göra en fluga för när. Sen såldes han till en annan tjej som efter en tid helt tappade intresset för hästen.
Han blev stående i flickans pappas garage. Helt ensam.
När vi fick veta hur han hade det åkte min syster och hämtade hem hästen. Han var helt förändrad. Bet allt som rörde sig och litade inte på någon. Den hästen klarade inte av att vara ensam.
Jag har dock sett andra hästar som stått själva och klarat det ganska bra. Men den lilla shettisen blev aldrig riktigt sitt forna jag igen.:(
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

Men var är orsaken till att folk flyttar. Det måste ju gå att få in nya hästar i stallet.
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

Jag har sett ett skräckexempel på en häst, en liten shettis som var världens snällaste häst. Han var barnvakt åt min systers treåriga dotter. Han skulle aldrig göra en fluga för när. Sen såldes han till en annan tjej som efter en tid helt tappade intresset för hästen.
Han blev stående i flickans pappas garage. Helt ensam.
När vi fick veta hur han hade det åkte min syster och hämtade hem hästen. Han var helt förändrad. Bet allt som rörde sig och litade inte på någon. Den hästen klarade inte av att vara ensam.
Jag har dock sett andra hästar som stått själva och klarat det ganska bra. Men den lilla shettisen blev aldrig riktigt sitt forna jag igen.:(

gud va sorgligt! DET tkr jag är djurplågeri. :(
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

Men var är orsaken till att folk flyttar. Det måste ju gå att få in nya hästar i stallet.

av olika orsaker, men det är ju inte högsäsong nu för nya att flytta in enligt ägaren.
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

Har hästen gått ensam förut och klarat av det bra så finns det ingen anledning att oroa sig.

Du och ägaren hjälper hästen genom att tillbringa mera tid med den. Pyssla, rida och passa på att göra extra arbete som kan göras i stallet. Skura boxar, smörja utrustning. Vad som helst som ger hästen lite sällskap och lite att titta på. Likadant i hagen, räfsa, mocka skit, plocka grenar etc.
På köpet kommer du att bli en väldigt bra kompis med hästen.

Sällskapet behöver inte vara en annan häst, det kan vara du.

/P Döben
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

Om hästen är van vid att alltid ha sällskap tror jag det är värre än om den bara haft sällskap en kort tid. Sen tror jag det är olika för olika individer.
En häst jag haft tyckte verkligen inte om att vara ensam (och han kände sig ensam även om han bara gick i en egen hage och det fanns hästar synliga i andra hagar).

Då sprang han omkring mycket och blev oroligare. Dock i ridning och hantering var han jättesnäll eftersom det var den enda riktiga sociala kontakt han fick. Ärligt talat tror jag det var för att JAG varit ute så sällan som han blev så sjåpig (han var uppstallat tillfälligt i en annan stad för att jag inte hade stallplats och min pappa tog hand om honom) för vid ett annat tillfälle när jag var ute dagligen och han stod själv så var han inte alls på samma sätt. Den kusen tydde sig mycket till människor.

Har också sålt iväg en häst som fick stå ensam, trots att köparen sagt att den skulle få hästkompisar. Han blev skitstressad och rädd för allt. Dock tror jag inte BARA det var för att han gick ensam, utan flera faktorer som spelade in. Han blev iaf ohanterlig för köparen och återlämnades till oss, vilket med facit i hand var bra.
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

Är det dit stall eller står du inhyrd? Endera flytta själv eller aktivt leta efter någon som kan tänka sig att flytta in i det stall du står i.
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

Men är det tänkt att nya inackorderingar ska komma så småningom? Handlar det om en kortare period kanske det inte är hela världen, bara hästen får nya kompisar sedan. Bra är det ju aldrig, men om han stått ensam förut vet väl ägaren om han funkar någorlunda ändå.
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

nu har det gått ca 2 veckor sen sista hästen flyttade och hon tar det väldigt bra, över min förväntan! hon är helt normal i temperamentet och det är ingen skillnad från förut. tyvärr är nu beslutet taget att hon ska säljas pga bristen på inhyrningar - bra för hästen - men lite tråkigt för mej...
 
Sv: Att låta hästen vara ensam - synpunkter!

Har hästen gått ensam förut och klarat av det bra så finns det ingen anledning att oroa sig.

Du och ägaren hjälper hästen genom att tillbringa mera tid med den. Pyssla, rida och passa på att göra extra arbete som kan göras i stallet. Skura boxar, smörja utrustning. Vad som helst som ger hästen lite sällskap och lite att titta på. Likadant i hagen, räfsa, mocka skit, plocka grenar etc.
På köpet kommer du att bli en väldigt bra kompis med hästen.

Sällskapet behöver inte vara en annan häst, det kan vara du.

/P Döben

Det där är en missuppfattning. En människa kan inte ersätta sällskapet av en häst. Hästar betraktar inte människor som flockmedlemmar, därav DM.s förslag. Jag vet en stackare som stod ensam länge, och han blev rejält deprimerad. Nu får han gå med min unghäst och är lycklig igen! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 237
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 306
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp