Att lasta "problem häst"

a_c72

Trådstartare
Min häst ÄR väldigt speciell..

Känner hon sig trängd så går hon upp i taket och blir för en stund nästintill okontaktbar

Försökte lasta henne idag och hon gick in flera gånger men Vräkte sig ut i lla kvickt och när jag försökte bromsa henne så lätta hon i fram..

Hur kan man träna bort detta med mjuka fast bestämda metoder?
Anna-Carin
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Det låter jobbigt. Gillar hon mat? Matglada hästar är ju alltid lite lättare... ge henne mat redan utanför transporten, när hon går upp på rampen och även inne i transporten. Gör ingen stor affär av att hon kastar sig. Försök få lastträningen till något roligt. Jag vet, det är lättare sagt än gjort...Låt henne dock aldrig vända utan hon ska alltid ha huvudet mot transporten - så kommer hon inte känna att det är du som vinner trots att du inte får in henne. När du har tränat klart så vänder du henne ifrån den.
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Tack för tipset!

Joo de är jättejobbigt att inte kunna pressa och bli "arg" å få in hästskrället.. MEN vi ska inte åka transport förräns i sommar så jag har TID på mig.. Saknar dock egen transport så vi har lite begränsade träningsmöjligheter

Anna-Carin
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Maten ja.. jo då hon är matglad MEN låter sig inte mutas hur som helst..

Anna-Carin
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Bromsa henne inte genom att dra i grimman framåt om hon tenderar att kasta sig ut (fattade inte hur du försökte bromsa). Det fungerar i princip aldrig utan får motsatt effekt så att hästen får ännu mer bråttom ut.

Varför kastar hon sig ut? Är hon rädd eller gör hon det för att hon känner sig osäker på situationen och tycker att "nu har jag gått på trailern snällt som matte bad mig, men här inne vill jag inte vara för det är mörkt och trångt så jag springer ut igen".

Är hon inte rädd utan bara inte riktigt förstått att du vill att hon ska stå kvar där inne också och inte hinner vara där inne tillräckligt länge för att du ska hinna berömma henne och göra trailern till en bra plats att vara på kan du försöka med ett par hästkunniga medhjälpare och en lina/grimskaft. När hästen gått in så håller medhjälparna grimskaftet bakom rumpan så att hästen känner att det är något ivägen bakom henne. Står hon stilla där inne så ge henne beröm, klia henne på något ställe som hon gillar och blir lugn av eller kanske stick till henne en morot. Bara så hon hinner stanna upp och ta till sig att det inte är så där himla läskigt där inne i alla fall. Sen är ju det bästa om man kan lasta av efter det och vara nöjd för dagen och göra samma sak några gånger nån annan dag.

Är hästen rädd (eller rent av arg) är det ofta direkt dumt att plocka några linor. En rädd häst får man ta sig mer tid med. Öva på att slappna av och kanske äta lite hö med framhovarna på lämmen, sen framdelen inne i transporten och så småningom helt inne i trailern. Och gör ingen stor sak av det. Om du tar med dig trailern, kommer in i stallet och är nervös/uppspelt/väldigt spänd på hur det kommer gå har du redan signalerat till hästen att något inte är som det brukar - kanske farligt. Så försök uppträda som det vore den naturligaste sak i världen att gå på och stå i en hästtransport och ha ordentligt med tid på dig så du slipper bli stressad.
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Tålamod, tålamod och mer tålamod.

Ha gott om tid. Hälsa på transporten ofta, med hälsa på menar jag kliva upp något eller några steg beroende på hur mogen hästen är för det hela.

Om hästen vräker sig ut så låt det ta tid och kom sedan in igen, var kvick med att själv begära backa och nöja dig så du styr vad som sker och när. I början kan det handla om att man tar ett eller två steg på lämmen innan man begär back.

Jag har även påtalat min vilja till "fastvuxna" hästar genom att påminna dem om att det är in man vill och att stå och titta på omgivningen eller bli kliad finns inte med där. Inne i transporten kan det dock bli båda gos och godis.

Vissa hästar funkar kanon med linor, andra kan man vänta ut, en tredje kanske man måste övertala, andra kan man lura. Det är väldigt olika vad som funkar men svårt att hitta universallösning. Beror på hästens erfarenheter och reaktioner.

Jag var även väldigt tydlig med att jag inte tolererade gå över mig i samband med lastning, hade en som gick upp två steg på luckan och sedan knuffade ner mig och gick av. Den fick backa tillbaka och börja om.

Oavsett hur du gör och vad du väljer så behövs det tillräckligt med tid.
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Det är alltså en VÄLDIGT speciell, lättstressad dam som går från coool till Panik på nolltid om hon känner sig pressad..

Jag tror inte hon är RÄDD men samtidigt så är det lite läbbigt och trångt.. så riktigt sugen på att gå in är hon ju inte.

När jag försökte bromsa henne så spände jag bara upp grimskaftet. Försökte alltså inte DRA in henne.. men de passade inte damen..

Linor tror jag INTE ALLS på när det gäller henne just för att hon blir lätt stressad när hon känner sig trängd. Bättre att få henne att tro att det är HON som vill gå på av egen vilja..

Vi får helt enkelt fortsätta "hälsa på transporter" bara för att så fort tillfälle ges.. å efter nyår blir det MINST en gång i veckan..
Anna-Carin
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Utan att ha sett din häst så låter hon osäker, med tanke på att hon blir okontaktbar som du säger. Det är sällan trotsiga hästar beter sig på det viset.
Därför skulle jag avråda dig från att använda några hjälplinor över huvud taget.
Ge henne istället tid, gör det till något positivt att vara kring och i transporten. Borsta, mys, muta med lite mat. Får du henne att äta är det bara positivt, det kan hon bara göra om hon börjar slappna av.
Ha en lång lina och låt henne kasta sig bakåt och känna att det är okej, att det inte finns någon press. Att hon kan kasta sig bakåt och att inget händer. Se bara till att hon tänker framåt igen, om så bara två steg.
Tänk lite som en jojjo- hon går framåt och bakåt, det går bra ändå. Sen kan en bra grej vara just att kontrollera backningarna; låt inte henne bestämma när hon ska gå ur tranporten eller gå av rampen (men hindra henne inte att backa för den delen). Förkom henne! Backa henne innan hon kommer på tanken att backa! Det visar henne att hon inte behöver vara där till hon blir dödsförskräckt. :eek: Kräv lite i taget av henne. Det gör att hon får större förtroende för dig och väntar på dina signaler.
Men som sagt; slänger hon sig bakåt så låt henne göra det på slack lina och ge henne en ny chans. Det är spec viktigt att det är DU som backar av henne efter att hon slängt sig en gång och att DU är den som backar av henne innan ni slutar. Om hon så bara kommit två steg upp på rampen. Hoppas du förstod!
 
Sv: Att lasta "problem häst"

mazzan

Jag försökte göra precis som du skriver idag men HANN inte förekomma henne den sista gången hon kastade sig..

Vi får kämpa vidare, i lugn och ro och försöka få henne ännu mer nyfiken på VAD jag gör där inne för då slappnar hon av mera.. Å kanske till och med är intresserad av "den svarta hinken"

Hon får sin betfor i en svart hink så svarta hinkar är goodis i vanliga fall..
Det gäller ju att få henne att "koppla bort" panikknappen och lita mera på matte nu.
Va tror ni om att lasta in hennes polare i transporten och låta han få äta gott då? Hur stor makt har "godisavundsjuka" i ett sånt här läge? eller är det bara att ta DUMMA genvägar som i slutänden blir senvägar??

Anna-Carin

Anna-Carin
 
Sv: Att lasta "problem häst"

mazzan

Jag försökte göra precis som du skriver idag men HANN inte förekomma henne den sista gången hon kastade sig..

Vi får kämpa vidare, i lugn och ro och försöka få henne ännu mer nyfiken på VAD jag gör där inne för då slappnar hon av mera.. Å kanske till och med är intresserad av "den svarta hinken"

Hon får sin betfor i en svart hink så svarta hinkar är goodis i vanliga fall..
Det gäller ju att få henne att "koppla bort" panikknappen och lita mera på matte nu.
Va tror ni om att lasta in hennes polare i transporten och låta han få äta gott då? Hur stor makt har "godisavundsjuka" i ett sånt här läge? eller är det bara att ta DUMMA genvägar som i slutänden blir senvägar??

Anna-Carin

Anna-Carin


Får hon panik är det ingen idé att ens försöka med linor. Däremot kan det vara idé att inte sluta när hon kastat sig utan utan bara lugnt återgå till transporten och när du då känner att hon bjuder framåt och vill gå stanna och backa istället. Lite för att få "sista ordet"


Kastar de sig bakåt är det oftast ingen idé att ens spänna emot, de är så pass mycket starkare.

Jag har jobbat jättemycket med en extremt svårlastad häst som dessutom växlade beteende snabbt. Gick från ångvält, till stegra sig, skicka ut bakben till helt fastväxt för att sedan flippa iväg och sen vara helt oberörd och gå rakt in. Det bästa var som jag skrev att ha tid, och inte ge sig, även om hon kastade sig ut tio gånger så var det jag som skulle backa henne sista gången i och vi kunde valsa in och ur transporten gång efter gång efter gång. Hon hade dessutom den fula ovanan att ställa en hov precis på kanten så man inte kunde få igen lucka eller bom och så fort man rörde baken på henne kastade hon sig bakåt. Efter ett års träning bestämde hon sig för att ge sig och att jag var så pass jobbig att det var enklare att göra det jag bad om.
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Hinner du inte förekomma så be henne ta några få steg upp på rampen och backa henne sen, då har du tagit sista initiativet i alla fall.
Men som sagt, låt henne kasta sig så hon ser att det inte finns någon anledning till det. Och ge det tid. Skippa ridningen de dagarna och lägg tiden på lastträning, låt det ta 2 timmar om det så behövs. Men låt henne vila från det emellanåt med flera pauser, gå bort från transporten och ta en promenad eller gör något annat bara några minuter. Träna skänkelvikning från marken eller vad som helst, bara hon får göra något annat. Men att bara stå still och tänka på det som hänt är också väldigt viktigt. :p
Det där med att lasta en annan häst är en övervägning. Det kan vara till det positiva genom att hon känner sig lugnare och så om hon inte känner full tillit till dig i situationen. Det är nog mer det att hon inte är ensam som sporrar henne, än avundsjukan till godis.
Det kan ju göra henne mer säker, men det kan också ge problem den dagen du inte har en annan häst där. Dvs. hon vägrar gå in om hon inte har en kompis, och hon har fortfarande ingen tillit till dig. Samtidigt kan det ju fungera nu i en övergångsperiod, att hon lär sig acceptera transporten och märker att det inte är farligt. Och att ni sen får jobba på förtroendet till dig och själva lastningen. Men som sagt; det är en svår övervägning!:rofl:
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Bara låt henne kasta sig ut. Pusta ut och lasta igen. Bara upprepa hela tiden lungt och fint. Hon kommer att komma på att det är mycket lättare att stå kvar ist för att hålla på att gå ut och in hela tiden. Ta bara god tid på dig. Hon kommer att ge upp och stå still i transporten om du bara ger henne tid och beröm då hon gör rätt. Bli inte arg då hon går ut utan låt henne bara vara och lasta på igen.

Lycka till.
 
Sv: Att lasta "problem häst"

:bow: :bow:

Tusen tack för alla goda råd.

Tror vi skippar att "muta in" henne med Pelle i transporten utan fortsätter att vara "ensamma" och bygga upp förtroendet och nyfikenheten istället..

Anna-Carin
 
Sv: Att lasta "problem häst"

:bow: :bow:

Tusen tack för alla goda råd.

Tror vi skippar att "muta in" henne med Pelle i transporten utan fortsätter att vara "ensamma" och bygga upp förtroendet och nyfikenheten istället..

Anna-Carin

Det låter bra! Jobba på er kommunikation och förtroendet! Det lönar sig i längden! Lycka till! :rofl:
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Har du möjlighet så kan man ju servera måltiderna i transporten, kraftfodert, låt henne traska in och ut men hon får bara äta när hon står helt inne!! Har fungarat på min och tillslut så kunde vi konstatera att transporten var hur trevlig som helst och numera behövs det ingen mat alls för att traska in,,, men lite hö på färden och kanske något gott då och då för att man har traskat in...
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Har du möjlighet så kan man ju servera måltiderna i transporten, kraftfodert, låt henne traska in och ut men hon får bara äta när hon står helt inne!! Har fungarat på min och tillslut så kunde vi konstatera att transporten var hur trevlig som helst och numera behövs det ingen mat alls för att traska in,,, men lite hö på färden och kanske något gott då och då för att man har traskat in...
 
Sv: Att lasta "problem häst"

till a_c72

Jag kom att tänka på en sak till.... Brukar du ha mellanväggen kvar när du tränar? Kanske du skulle ta bort den eller dra den åt sidan till en början?
Hästar är ju väldigt klaustrofobiska av sig och ibland kan det underlätta om man ger de lite mer utrymme. :rofl:
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Vi har överhuvudtaget INTE haft någon mellanvägg när vi tränat de sista gångerna..

Att servera kraftfoder i transport.. då krävs de nästan att man har transporten hemma och det har inte vi.. Å tjurigt envis kan hon vara också så vette sjutton om hon inte skulle strunta i kraftfodret...
Vi får ta det steg för steg..

Som sagt.. nästa träning den 29 december.. Då är vi "ett helt gäng" med NH insprierade människor i stallet.. som känner till damens "klaustrofobiska skitzofreniska drag " så OM inte annat ska hon upp på rampen och stå stilla och fundra över vad matte sysslar med där inne.. Jag tänker sitta och smaska äpple för fullt..Å INTE bjuda förräns hon kommer till mig..


Anna-Carin
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Det gick åt fanders för oss kan jag säga..

3 timmar.. ingen häst in inte..löddrig av svett och nästintill överstressad..

Nu väntar NH träning under vägledning och sen personligt besök av Nh tränaren.. som så småningom ska få hjälpa oss med lastträningen också..

Anna-Carin
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp