Att lära en hund att bära och dra

soffa

Trådstartare
Är det någon som vet hur man lämpligast lär sin hund att dra en liten kärra?

Har en sele och tränat lite men hon är lite bakrädd, (har inte köpt någon vagn än men tänkt mig typ en barnskrinda).

Likaså om någon vet hur man lär sin hund att bära, vilken utrustning man behöver och vad man bör tänka på, vikt osv så det inte blir fel.

Sv: Att lära en hund att bära och dra

Man börjar med att låta hunden vänja sig enbart vid selen. När hunden tycker att den är OK, så drar man själv skalmen bakom hunden. Därefter knäpper man fast skalmen i selen så hunden får dra enbart den. Sen drar man själv, eller någon som går bakom, vagnen. När hunden tycker att det är OK att vagnen är där så knäpper man fast den i skalmen. Skynda långsamt.

Hela tiden uppmuntrar och berömmer man hunden. Inga tillsägelser och nej om det inte fungerar. Då går man bara tillbaks ett steg och tränar så några gånger till. Så om det t ex inte fungerar att knäppa fast skalmen, så drar man den efter hunden några gånger till. Tills hunden är helt avspänd när du drar skalmen.

Om man drar med spårsele eller liknande får inte vagnen lastas med tunga saker. Om man har dragsele kan hunden dra upp till sin egen vikt.

Hur man gör när hunden ska bära har jag ingen erfarenhet av. Men helt klart är att det inte ska vara någon tyngd i de första gångerna.

Tack, då är det ungefär så som jag har gjort att det är som när man kör in en häst t ex. Jag har en dragsele och den gillar hon och jag har gjort en liten hemgjord släpa.

Då bör jag bara köpa en vagn.

Tack för tipset.

Tänk bara på att den måste vara såpass lång att inte bakbenen kan stöta emot längst bak. Och, ja principen är densamma som med häst.

När hon har vant sig med selen och allt så drar du en tom flaska bakom henne, sen sätter du fast flaskan så hon får dra den. att hon bara får vänja sig att det låter lite bakom henne utan tyngd. När hon vant dig md det så börjar du med en flaska fylld mrd vatten. Jätte bra att börja med lite tyngd, sussesivt lägger du på tyngd och sen blir det vagn så småningom :) Att dra saker är påfrestande om dom inte är vana så ta det föriktigt, det är jätte bra träning och kul :)

Lycka till :)

Tack det ska jag.

Släpan är inte fast utan mer rep och en kasse med ett par skor i för att det ska låta lite.

Men jag funderade ett tag på ett litet däck utan fälg men det kanske blir för tungt även korta bitar?

Men jag fick massor av ideer nu.

Tack, ska tänka på det och prova mig fram lite. Hon är van vid selen och accepterar rep vid benen.

Funderar på att lära henne att gå framför mig med selen på, fäst vid mig på något sätt när hon är med mig på stavgång i skogen. Har börjat lite att lära henne höger och vänster.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 042
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
662
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 995
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka