Att låna in ryttare till eliten och satsande klubbar, vad tycker ni?

break_a_leg

Trådstartare
I senaste numret av R*dsport så skrivs det i Ponnykrönikan en del om detta med att vissa klubbar är speciellt attraktiva för duktiga ponnyekipage i dressyr + att vissa klubbar lånar in ekipage "utifrån" till elitallsvenskan. Krönikören tar upp detta med klubbkänslan, får man den om ekipagen är utspridda över ett stort område? Och kan "lokala" ekipage känna sig undanskuffade om det hela tiden fylls på i toppen med dukiga ekipage utirfrån?

Vad tror ni, är det ett problem? Känner sig ponnybarn undanskuffade från sina "hemklubbar"?

Sv: Att låna in ryttare till eliten och satsande klubbar, vad tycker ni?

Jag tycker inte det är något problem, men det kan bero på att jag aldrig blivigt ersatt av ryttare utifrån. Jag har bara blivigt "värvad".

ja annars skulle ju typ ingen klubb vara värda ett SM-guld:p ??

_Twilight skrev:
ja annars skulle ju typ ingen klubb vara värda ett SM-guld:p ??

Hur menar du nu? Att ingen klubb i Sverige har underlag nog för ett lag-SM guld med endast lokala ryttare?

Knapplån.

Jag tycker egentligen det är fel att man får göra på det sättet. Då är det ju i princip bara att värva ihop de allra bästa ekipagen i landet och vips får man ett SM-guld. Och så tycker jag inte det ska gå till, jag tycker det ska vara tillsammans med sina ordinarie klubbkamrater man kämpar om medaljerna.
Till exempel Willands, de har ju ett otroligt starkt och bra lag, där alla i laget även tävlar för Willands i vanliga fall. Så tycker jag det ska vara. (Och de är ju ett exempel på en klubb som är starka nog för ett SM-guld bara med lokala ryttare)

Har själv tävlat för en klubb en gång i tiden där mer eller mindre alla ekipagen kom från olika ställen, och det var noll sammanhållning, så våra vinster där kändes inte alls lika roliga som de gjort i klubben jag tävlar för nu.

Senast ändrad av en moderator:

Fast det handlar ju inte bara om detta med inlåning, utan att vissa klubbar är så dressyrinriktade så att de drar till sig ryttare från ett helt distrikt (exempelvis så har ju även Willands ryttare som tidigare har tävlat för andra klubbar och som kanske inte bor i den orten där Willands "håller till". Och Willands reserv är ju inlånad från annan klubb...)

Om vi säger att i stad A så finns ridklubben A där dressyren haft stora framgångar...Det finns några ryttare som bor i stad A och därför har A som "sin ridklubb", medan flera andra ryttare bor på andra orter och egentligen borde tävla för andra klubbar men har valt ridklubb A i stället. Jag tror säkert att det kan bli en del sura miner om ryttare från stad A ställs åt sidan för ryttare från andra städer...

Och jag tror inte heller att det enbart är i eliten utan även i andra divisioner.

Willands ena ryttare är ifrån Hermanstorp,men bytte klubb i år.
Jag tycker att det är upp till föreningen man är i ,att bestämma hur de vill ha det.Men jag kan förstå andra ryttare på hemmaplan som aldrig får chansen ,bara för att man kan värva ihop eliten. Rätt eller fel?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka