Att lämna ut sin häst på foder

W

walkyria

Hej.
Jag har lite problem just nu, eftersom varken jag eller hästen trivs i det nuvarande stallet så måste vi ju flytta.
Problemet är att jag har problem med att hitta en bra stallplats som ligger nära (saknar körkort), plus att jag har lite tidsbrist just nu.
Därför har jag gått i funderingar på att lämna ut hästen på foder ett tag, ca: 6månader.
Jag vill absolt inte göra ett misstag och sälja hästen, så då borde fodervärd vara ett bra alternativ.
Jag har själv varit fodervärd i 3år innan jag skaffade min egen häst så jag vet ju vad det innebär.

MEN jag är superorolig.
Vad bör man tänka på?

Som det verkar nu komma hästen isåfall lånas ut max 10mil hemifrån och förhoppningsvis till ett stall 1 mil hemifrån vilket innebär att jag kommer kunna hälsa på!

Men hjälp mig nu, vad ska jag tänka på ?
Vara uppmärksam på ?
Fråga ev. fodervärd om??

Sv: Att lämna ut sin häst på foder

Skriv kontrakt med fodervärden där det tydligt står vad som gäller osv, så det absolut inte blir några otydligheter och missförstånd osv.
Kolla upp referenser hos fodervärden från tidigare tränare/ridskola etc.
Om du och fodervärden har möjlighet kanske det vore en bra idé att låta den blivande fodervärden vara "medryttare" en tid innan och lära känna hästen alt. låna ut hästen på pro, som fodervärd men till och börja med bara nån månad innan ni skriver de riktiga avtalet om allt gått bra! :)

Lycka till! Ps. Ta inte första bästa fodervärd utan välj och kolla upp nogrant!:)

Sv: Att lämna ut sin häst på foder

gör en veterinär bes. innan du lämnar ifrån dig hästen och skriv in i kontraktet att fodervärden ska göra en vet. bes. innan hästen går tillbaks till dig, och att du ska ha tillbaks hästen i lika gott skick som den lämnades.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 848
Hästmänniskan Man hör många skräckhistorier från folk som lånat ut sina hästar på foder, men det måste ju finnas de som har haft det jättebra också...
2
Svar
39
· Visningar
4 525
Senast: pulkaskurk
·
Skola & Jobb Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, så jag tänkte mig höra mig lite för hos er på Bukefalos. :) Jag är 22 år och bor hemma medan jag...
Svar
0
· Visningar
810
Hästmänniskan Hej! Jag beklagar om tråden ligger fel eller om jag på annat sätt klantat mej nu med denna tråd, men är ny på buke så ha lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 875
Senast: jouhanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V