Att lämna hunden ensam i trädgården

taccotad

Trådstartare
Har träffat på en familj som lämnar sin vuxna hanhund i trädgården när de åker iväg. Där är staket runt hela tomten och hunden kan gå in på altanen för att söka skydd.

Min fråga är om man får lämna den på det viset?
Är det någon här som gör så?

Sv: Att lämna hunden ensam i trädgården

Det låter som ett bra sätt tycker jag. Det blir ju som en hundgård coh det är inte förbjudet, bara det finns vatten och skydd för kyla och stark sol går det bra. Självklart måste det vara ett staket som hunden inte kan ta sig över.

Jag tänker mest på hur det är enligt lagen. HUndgård är ju en annan sak eftersom det är inte samma risk att hunden tar sig ut eller nån annan hund tar sig in. Men om man har sin hund lös i trädgården 9 timmar om dagen och ingen är hemma finns det ju ingen som har koll på den, risken finns ju att någon öppnar grinden och släpper ut hunden, en annan hund hoppar över staketet och bråkar med ens egen hund osv. Eller är det bara jag som tänker så?

kopia skrev:
Det låter som ett bra sätt tycker jag. Det blir ju som en hundgård coh det är inte förbjudet, bara det finns vatten och skydd för kyla och stark sol går det bra. Självklart måste det vara ett staket som hunden inte kan ta sig över.

Själv skulle jag gärna göra på detta viset, hoppas ingen missuppfattade mig. Men jag har tvekat lite med tanke på anledningarna jag skrev. Är därför lite nyfiken på om andra gör så?!

Har dom bara ett schysst staket så är det väl inga bekymmer?

Vi har våran hund lös hemma på gården om det inte är kallt och regnigt....
Vi bor dock på landet på en stoor gård och det är nästan alltid ngn hemma (hon är nog ensam högs 2h om dagen...

Vet inte vad lagen säger dock! Jag skulle tycka det var läskigt att lämna min hund i en villa-trädgård utan uppsikt!
Den KAN rymma och en annan hund KAN rymma in dit osv....

Såfall skulle jag bygga 2m högt staket med "innåthäng" överst...

Tja jag hade nog också varit orolig om hunden kunde ta sig ut över ett lågt staket, eller om det springer folk o öppnar grinden. Det är ju svårt att avgöra hur det är där du beskriver, det beror ju på så många olika saker. Hoppas det är en snäll hund som inte rymmer eller hoppar på folk som kommer in i trädgården (eller det kanske är det som är meningen ;) )

Jag ska nog göra så ngn dag med Arne, men itne längre än 1-2 timmar. Vi har en bra trädgård(flyttar om en månad till hus), där det bara finns en liten smal ingång till trädgården utifrån. Sen kommer man bara dit genom husets utgång.

Jag ska nog se till att ingen kan komma in, typ sätta lås på en hööög grind, kanske gjuta fast lite glassplitter längst upp, och lite taggtråd.... :D

Men jag hade mkt väl kunnat göra det. Alltså släppa min hund i trädgården istället för att ha honom instängd en varm sommardag.

Jag vågar inte ha Chia ute i trädgården om jag sticker iväg någonstans av en ganska enkel anledning, det finns folk som skulle få för sig att hundnappa henne eller bara öppna grinden för att jävlas.
Jag vet mycket väl att hon aldrig skulle få för sig att hoppa över staketet eller försöka rymma... men är dörren öppen tolkar hon det som att hon får gå ut.
Hade jag haft lås på grinden/grindarna hade det varit en annan femma.

Jag skulle inte göra så, inte i en villaträdgård i alla fall... Men tex på ett ställe där jag jobbade (ladugård) var deras bs´s (arbetande hundar alltså) alltid ute kring ladugården, även när de inte arbetade. De bodde där så att säga, och enda gången man stängde in dem var om man skulle åka bort en längre stund.

Men inte i en villaträdgård som sagt... Dels tycker jag inte det ger en rätt att lämna hunden ensam längre tid bara för att den är ute och kan "rasta sig själv" (som hundgård).

Fast jag vet en kvinna, i 70-årsåldern, som fött upp en hundras många år men nu håller på att "avveckla", som lämnar sina två hundar LÖSA hemma när hon åker bort. De bor för sig själva längst ute på en udde, och enligt henne själv håller sig hundarna bara kring huset och ligger på bron och väntar på matte. (av spåren att döma vintertid) :D

Nej, man får inte göra så. På sommaren kanske en altan duger men vintertid är det definitivt för dåligt skydd mot väder och vind. Beroende på altanens utseende kanske det skulle gå bra att ha en polarhund där.

Nu vet vi ju inte, altanen kanske är inglasad och värme finns !

Ibland är man bra snabb på att dömma, andra gånger inte ...

När har jag inte dömt? Eller var kom den kommentaren ifrån?

Bara inglasning räcker (nog) inte, men visst.... Finns det element så.... Men skulle man ha varenda upptänklig aspekt utredd innan man skriver något så är det nog inte mycket man kan skriva.

Men du skrev att man inte fick hålla hunden så och då antog jag att du hade all fakta , det var inget illa menat ..

Borde kanske ha skrivit: Till Alla innan sista kommentaren ...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 211
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka