Att lägga ner hunden

Apollo

Trådstartare
Behöver råd och tips. Har fått rådet av uppfödaren (efter att han har träffat min 8 månaders valp på syskonvalpträffen) att lägga ner min hund, då hon gärna blir glad och vill hälsa på andra hundar.

Han anser att hon visar dominans mot andra hundar och det måste jag få bort. Hon har aldrig visat dominas mot mig, tar saker av henne (utan nåt i utbyte) kan ta hennes mat etc utan att hon säger ett pip. Men just vid hundmöten blir hon glad och vill leka, tror att alla är snälla och vill henne väl. Vi jobbar med belöning och avledning och det går framåt men på valpträffen var det säkert 10-12 hundar och det var ju så roligt att få leka med alla. På vardagslydnaskursen jag går är det 5 hundar och det går jättebra visst försöker hon men vi jobbar ju på det.

Nu till frågan, vad vinner jag på att lägga ner min hund? Känner mig inte helt ok med detta? Så kan ni hjälpa mig med vad som är rätt och fel. Hon är en spaniel.

Sv: Att lägga ner hunden

Min valp är också väldigt social och glad mot andra vilket jag bara tycker är kul! Jag har aldrig sett någon anledning att lägga ner henne för den skull, vill ju inte straffa henne för att hon är käck och framåt. Däremot ser jag till att vi frekvent träffar olika vuxna hundar som ser till att hålla henne lite på plats (hon får även träffa hundar i sin egen ålder). När de säger ifrån till henne lägger jag mig inte i utan hon får lära sig själv att läsa olika individer och vad som passar sig. Det jag gör för att kontrollera hennes beteende är att vi tränar på att hon ska vänta med att hälsa på både djur och människor tills hon får ett varsågod från mig och finna sig i att ibland hälsar vi inte alls. För oss verkar det funka bra iaf!

Jag vet inte säkert vad hon menar med att lägga ned. Menar hon ge ett kommando "plats" och belöna när khunden kan ligga och koppla av eller menar hon att trycka ned hundne på rygg?

Det första kan vara en ide även om det kan vara svårt för en ung hund att orka koncentrera sig någon längre stund på en och samma övning.

Det andra ser jag absolut ingen anledning till att göra. Oavsett ålder på hunden.

Nej h*n menar att jag ska trycka ner hunden. Jag tränar ju på att hon ska sitta och fokusera på mig. Alternativt gå fot förbi.

Uppföddaren säger dominans du säger vill leka, vad visar hon då?

kasta hunden på rygg är det dummaste du kan göra. Du ska ju vara ett stöd åt din hund hur skulle det se ut om du helt plötsligt gav dig på hunden o börja kasta den på rygg o härja. Tror du att du skulle få ett gott ledarskap där din hund litar på dig då?

Du ska tala om för hunden hur du vill ha det helt enkelt, rätt o fel men inte bli nån antagonist mot hunden. Tänk på o alltid finnas där som stöd o vägledning istället.

Lägga ner?? Du kan väl öva att hon tex ska sitta kvar vid din sida då.. Och inte alltid behöva hälsa.. Om inte varsågod ges ibland kanske:)

Nej h*n menar att jag ska trycka ner hunden. Jag tränar ju på att hon ska sitta och fokusera på mig. Alternativt gå fot förbi.

A just det nu läste jag hela tråden!! Ha ha.. För massa år när jag hade min första hund och hon blev lite vild sa min instruktör att jag skulle trycka ner henne... Och tänk vad allting blev bara värre av det.. Önskar att jag inte gjort så Förlåt min vove:confused:

Min förra retriever var otroligt glad i folk och skulle hoppa och hälsa vildsint bara någon tittade på henne.
Jag fick rådet att lägga omkull henne, det misslyckades och gjorde saken bara värre.

Varför brotta ner en hund som är glad och social och dessutom bara valp ännu?

Nej. Istället bör du jobba på kontakt, gränsdragningar samt sitt-stanna kvar och att invänta ett "varsågod".

Känns det inte helt ok ska du definitivt inte göra det. Det är din hund, ditt ansvar och du gör det du anser passar din hund bäst.

Jag misstänker att din spaniel kanske är lite lik som min var och där funkade det INTE att sätta "hårt mot hårt" och börja brottas och ha sig. Ju mer "kraft", desto hispigare hund. För då började hon ju även att jobba sig bort från mig och mot de andra hundarna. Istället för att få henne intresserad av att jobba med mig.

Nu har jag bara läst huvudinlägget men i mina öron låter det knasigt att lägga ner en glad hund? som dessutom bara är valp...
Nu är ju min hund av mindre ras men hon har alltid varit glad, älskat allt och alla, hoppat och studsat men jag har aldrig funderat på att "lägga ner" henne...det känns lite som att "döda glädjen". Visst kan det vara bra att lära hunden att kontrollera sin glädje men jag tror att just "lägga ner" är fel metod. Men jag är ingen expert inom området alls...

Tack för alla kloka svar, känns skönt att jag tänker rätt det är ju min första hund så det är så lätt att ta åt sig av alla råd som inte kanske alltid är så bra. Men jag gör, som någon skrev, går på min magkänsla, att det känns fel att göra så.

Tack för alla kloka svar, känns skönt att jag tänker rätt det är ju min första hund så det är så lätt att ta åt sig av alla råd som inte kanske alltid är så bra. Men jag gör, som någon skrev, går på min magkänsla, att det känns fel att göra så.

:bow::bow:
Tänk om fler förstagångsägare tänkte som dej, skulle väldigt många problem aldrig uppstå :)
Tycker också att du ska lita på din magkänsla, ser inte heller någon anledning till att trycka ner hunden för att den är glad!

Nu har jag inte alls läst de svar du fått utan skriver bara spontant. Kan du inte istället träna din hund på att sitta och då sitta still vid möte med andra hundar så att hon inte rusar fram direkt, tills du säger att hon får gå fram. Tycker att "lägga ned hunden" låter onödigt brutalt.

Jo det är ju just så jag tränar. Och visst behöver vi träna hundmöten, massor, det blir bättre och bättre, men här var det ju 10-12 hundar och det blev väl lite mycket.

Jo det är ju just så jag tränar. Och visst behöver vi träna hundmöten, massor, det blir bättre och bättre, men här var det ju 10-12 hundar och det blev väl lite mycket.

Ja man får vara tacksam för de små framstegen och inse att om det inte funkar just nu så kanske man gått för fort fram. Då är det bara att backa lite. :) Sen när du ser att hunden fattar, våga gå in i kravfasen. Det är inte för mycket begärt att kräva att hunden uppför sig i sällskap.

Bra inställning. ;)

I många spanielkretsar är detta mycket poppis. Med Bengt Rödseth i spetsen. Säkerligen en effektiv metod om man vet vad man pysslar med, dock inte något jag velat pyssla med. Läs hans bok Fågelhundar och fågelträning eller nått sånt. Hunden ska inte släppas upp innan den helt har gett upp och bara ligger som en död säck potatis.

Boken ger i övrigt mycket bra tips på hantering av valp och unghund som man ska läsa innan man skaffar valp :) Men hoppar över de delar som inte känns rätt, men mycket av TÄNKET är suveränt!!

Suck jag blir så in i norden trött på att folk fortfarande förhåller sig till såna metoder..TS , man blir glad över folk som tänker två gånger :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 011
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
596
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 481
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023