Att laga hovar med...

M

Maccadam

Min häst kom hem från fv i princip UTAN fötter fram (och utan skor, såklart). :( Hovslagaren var hos mig igår och kunde bara konstatera .... det finns inget att spika i. Bäst hade kanske varit om hon kunnat gå barfota..men då hon också är rejält tung och plattfotad är risken att hon får belastningsfång överhängande.
Hovis hade "lagat" en annan häst med någon typ av tvåkomponents"lim" som bygger upp hoven och som sedan går att verka och spika i som om det vore en normal hov. Men det var ägaren själv som köpt materialet och det i Norge. Ganska dyrt: 600 norska kronor. Finns detta medel att få tag i i Sverige? Var i så fall? Hovslagaren forskar och jag tänkte att jag kunde forska lite jag också, eftersom det är lite "panik"....
Eller det kanske är något man bara kan få tag i på klinik?

Om det är det ajg tänker på så finns det på Nordpost, heter Bond n flex

Har testat det på min häst, fungerade sisådär
mvh/ Anita

hovslagaren pratade om det med när han var hemma hos oss förra veckan.... han sa att det var jättebra. men det är väl bara fr din hovis att fråga runt bland andra hovslagare så får han nog bra svar!

Har Nordpost någon hemsida?
Fungerade sisådär? Ramlade det lätt av eller hur menar du?

nordpost.se

klicka på fliken "A-Ö" ochs edan på "Hov-/klövvård" så finns det där :)

Ja, det var svårt att få det att fästa ordentligt.

var noga med att rengöra hoven med aceton eller liknande.

Om nu detta inte skulle fungera så vill jag tipsa dig om att köpa ín "gympadojjor", klä insidan med liggunderlag eller läder, så det blir mjukare för hästen att trampa

så gjorde jag när min hästs hovar var så trasiga att inget fanns att spika i. Hon hade belastningsfång också.
Det finns även en sko som man limmar på hoven, mustad säljer den och den easy glu

lycka till

mvh

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 026
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Kom ingen hovslagare idag... mitt sto har typ 1 mm sko kvar och ena bak börjar glappa.. Jag bokade tid med de andra i stallet tills...
Svar
10
· Visningar
2 158
Senast: Domino_s
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 462
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar