Att kräva mera av sin häst...

Sv: Att kräva mera av sin häst...

Det beror mycket på häst och situation.
Med hästen som jag har nu - som jag liksom den du beskriver skulle kalla "ärlig", då försöker jag att vara väldigt ödmjuk. Det ger ingenting att tjura med den för då gör man saker och ting till "en grej". Om man istället låtsas att det var precis det jag ville och bara fortsätter rida så nästa gång vet jag om svårigheten och kan skärpa till mig själv för att hjälpa hästen, förbereda i god tid, och nog sjutton lyckas vi! :p Tränaren vill att jag tar igenom i fler lägen än vad jag vill. Och hittills har jag aldrig fått en oarbetsvillig häst eller häst som inte ger det där lilla extra när man ber om det. Men så är den liksom så naturligt, en liten (ängslig men ändå tuff) arbetsmyra.
Jag skulle inte tveka att förstärka när jag vet att jag ger rätt hjälper och hästen förstår vad jag vill, vet att jag inte krävt för mycket eller ger motstridiga hjälper/gör det för svårt för hästen. Men en förstärkning är enligt mig innan man får protester, sen riskerar man göra "en grej" av saker och ting. Det brukar löna sig att analysera och gå tillbaka. Kanske funkar inte det där man tyckte man gjorde så rätt på just DEN hästen. Att den inte får hjälp nog och känner sig orättvist behandlad, att den tycker det är svårt och skulle behöva träna på ett annat sätt eller mer förberedande osv.
Känns väl delvis som en smaksak men jag personligen gillar inte att rida hästar som stressar upp sig/stänger av/jobbar MOT mig. Även om de försöker komma undan jobbet eller vill tala om att det är jobbigt så behöver de inte se det som att de kämpar mot MIG. Tar man fighten med hästen så bekräftar man liksom det beteendet jämfört med att helt enkelt göra det obekvämt för hästen när den gör fel och bekvämt när den gör rätt.

Är det något litet så ignorerar jag. Tex om jag ska sakta av och han inte gör det direkt så förstärker jag. Får jag då slingrande häst eller att han hänger i tygeln eller så då håller jag kvar bara och väntar lite så får jag min vilja igenom. Om han däremot slingrar eller så och därefter fattar galopp ja då måste jag ta och få stopp direkt. Annars blir galopp ett sätt att ta sig ur min verkan.

Men jag ska ta mig en funderare på min hjälper och hans respons på dem. Helt klart.

Sv: Att kräva mera av sin häst...

Tycker det redan verkar som att du fått en massa att fundera på men det är så intressant ämne så jag spinner vidare lite! ;)
Om man kan så tycker jag alltid man ska använda "det blir jobbigare att göra annat än det jag bett om" som taktik. Eller helt enkelt fortsätta be om det man ville.
När man tänker att man måste ta igenom eller måste få sin vilja igenom då är det dock lätt att det blir en bestraffning. Ibland är bestraffningar inte så uppenbara. Min kuse tar t ex stillastående som bestraffning om den måste stå stilla ett tag! :p Likaså en tvär halt, då spelar det egentligen inte så stor roll med hur stora eller små hjälper man ger utan det är själva grejen att hästen känner sig tvingad till stillastående som den med sitt väldigt massa spring i benen tycker är jobbigt.
Om man däremot skulle ta ett ordentligt tygeltag som förstärkning när den inte lyssnat på det lilla, då kan man ta mer än man tror innan hästen upplever det som en bestraffning på samma sätt. Mao- hästar är olika! Upplever man att hästen tar det som en bestraffning, då är det det som räknas tycker jag. Överhuvudtaget så vill jag försöka undvika att göra ridningen negativ genom att tänka att det är jag mot hästen. Hästar försöker inte slingra sig, hästar försöker inte vara dumma! :) Hästar gör alltid sitt bästa utifrån de förutsättningar de får och sina instinkter.

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat