Att kräva mera av sin häst...

95johsv

Trådstartare
Jag har så svårt att komma igång med tänket. Nu är det dags att kräva mer av min häst. Han kan skritta, trava och galoppera ute i trevlig unghästform.

Jag VET att glappande tyglar är av ondo, hästen blir också irriterad på det. Men när jag kortar tyglarna så att det inte glappar enl de på marken, så tycker jag att jag har för mycket i händerna. Så säger folk till mig att ytter glappar, att jag måste hålla koll på yttersidan osv.

Jag känner att hästen vilar mer på steget, att han blir renare i takten när jag tvingar igenom, inte låter honom slippa undan.

Men så kommer en flash i huvudet om att jag håller för mycket när han tvärprotesterar. Han är en ärlig häst, försöker sitt bästa. Så försöker han och sedan blir han ARG. Han blir oftast arg efter han har gjort rätt och jag berömt honom, att jag då fortsätter att rida efter. I normala fall så har jag fått rätt galopp två gånger så galopperar vi inte mer. Nu när jag begär 4e galoppen så...

Nu kommer jag inte vidare i huvudet - jag måste begära mer för att vi ska komma vidare. Vi har legat på samma hela januari och februari känns det som.

Men samtidigt så när han blir arg så tror jag att jag begär för mycket. Att jag har för mycket i händerna i början osv.

Hur kommer jag över detta? Eller kan jag komma vidare utan att han blir förbannad? Hur tänker ni?

Sv: Att kräva mera av sin häst...

Klart man kommer över sådant :). Jag tar hjälp av min tränare.

Tack!

Har en duktig tjej som tittar på mig. Men då kommer ju magkänslan igen, även fast jag logiskt vet att hon har rätt. Under tiden jag rider driver jag igenom det jag ska enl henne. Men efteråt, när jag kommer hem. Ja, då känner jag mig som en bov.

Det känns som jag tar igenom för hårt. Att jag dombderar för mycket. :(

Möter du kraftigt motstånd när du kräver mer av din häst?

Jag brukar tänka att jag provocerar - ber om mer. Det gör ingenting om hästen blir sur så länge den gör det jag vill - givetvis massor av beröm. Om hästen sätter sig på tvären och inte vill alls gör jag något enklare, jag släpper inte övningen helt utan lättar på kraven. Hästen måste ju tycka att det är roligt men för att utvecklas kan man ibland behöva få lite motstånd. När jag möter motstånd berömer jag så hästen förstår att den varit duktig - då blir den positiv till arbetet man ber om - även om det är jobbigt.

Att tjata igenom saker eller "tvinga" är ingen idé, det ger bara skadade hästar och i värsta fall hästar som inte tycker det är roligt att arbeta.

Möter du kraftigt motstånd när du kräver mer av din häst?

Jag brukar tänka att jag provocerar - ber om mer. Det gör ingenting om hästen blir sur så länge den gör det jag vill - givetvis massor av beröm. Om hästen sätter sig på tvären och inte vill alls gör jag något enklare, jag släpper inte övningen helt utan lättar på kraven. Hästen måste ju tycka att det är roligt men för att utvecklas kan man ibland behöva få lite motstånd. När jag möter motstånd berömer jag så hästen förstår att den varit duktig - då blir den positiv till arbetet man ber om - även om det är jobbigt.

Att tjata igenom saker eller "tvinga" är ingen idé, det ger bara skadade hästar och i värsta fall hästar som inte tycker det är roligt att arbeta.

Ja inemellan gör jag det. Tex fattar han galopp och drar - regelrätt sticker - med mig när jag tränar tempoväxlingar i trav. Inte i början alltså, utan efter ett tag. Då har jag givetvis tre ton i handen, men så får jag stopp. Sedan ber jag bara om trav, utan att han ska dra i traven då. Men då kan han bli såpass förbannad att han reser sig, eller försöker dra igen. Så fightas vi en stund (känns som evigheter, men det är kanske 1 min).

Det kommer väl kanske ca 30 min in i passet och då har jag kanske begärt saker i 15 min?

Han är en positiv häst, han försöker som sagt att göra som jag vill. Dessa protester känns inte kul. Samtidigt - det jag gjort innan har jag gjort ett bra tag.

Förut när han protesterat mot för långa tyglar så har han stannat och stampat med hovarna och vänt sig om mot mig.

tillägg: Bör berätta att jag bara provat säg 4 gånger och hon som tittat på mig har tittat kanske två. Så detta är nytt.

Senast ändrad:

Om hästen nu är fullt frisk och inte har ont någonstans eller utrustning som inte passar (vilket jag förutsätter att du har kollat) så tycker jag inte alls du ska ha dåligt samvete av att du kanske begär mer av honom än vad han vill.

Min häst kan bli lite tjurig när jag börjar ställa krav på henne, t ex som nu under igång sättning.

Ville att hon skulle flytta undan för vänster skänkel.. men det ville inte hon. Så hon gick åt höger istället:cool: då var det bara att trycka lite hårdare.. då gick hon rak med ville inte flytta.. då tryckte jag till ordentligt:devil: och då flyttade hon äntligen sig men lite sur var hon allt. Så klart massor med beröm när jag väl fick igenom det jag ville. Visst tryckte jag rätt hårt, och skönt kan det ju inte varit. Men jag kan inte få dåligt samvete av det.. hon visste vad jag ville. Var klar och tydlig men hon trottsade mig. Hon är envis som en åsna så det gäller att man är lika envis tillbaka.

Hästen din får inte ont av att den har lite stöd på tyglen. Har du en stilla och mjuk hand, så gör det inget. Det är nog mer obehagligt att ha glappande tyglar. Testa själv i din mungipa bara:idea: hur bekvämt är det om man har en metal sak som rör sig lite fram och tillbaka. Som är ostadig? istället för att ha ett jämnt tryck som är lugnt och stilla?

Som min dressyrtränare sa en gång. - Du kan inte rida runt med glappande tyglar, antingen bestämmer du dig för att rida ordentligt med mjuk stöd och stilla hand eller så tar vi av tyglarna:o

Blev till slut att vi tog av tyglarna så fick jag rida utan.. sen dess så finns det inga fler glappande tyglar här inte:rofl:

Om hästen nu är fullt frisk och inte har ont någonstans eller utrustning som inte passar (vilket jag förutsätter att du har kollat) så tycker jag inte alls du ska ha dåligt samvete av att du kanske begär mer av honom än vad han vill.

Min häst kan bli lite tjurig när jag börjar ställa krav på henne, t ex som nu under igång sättning.

Ville att hon skulle flytta undan för vänster skänkel.. men det ville inte hon. Så hon gick åt höger istället:cool: då var det bara att trycka lite hårdare.. då gick hon rak med ville inte flytta.. då tryckte jag till ordentligt:devil: och då flyttade hon äntligen sig men lite sur var hon allt. Så klart massor med beröm när jag väl fick igenom det jag ville. Visst tryckte jag rätt hårt, och skönt kan det ju inte varit. Men jag kan inte få dåligt samvete av det.. hon visste vad jag ville. Var klar och tydlig men hon trottsade mig. Hon är envis som en åsna så det gäller att man är lika envis tillbaka.

Hästen din får inte ont av att den har lite stöd på tyglen. Har du en stilla och mjuk hand, så gör det inget. Det är nog mer obehagligt att ha glappande tyglar. Testa själv i din mungipa bara:idea: hur bekvämt är det om man har en metal sak som rör sig lite fram och tillbaka. Som är ostadig? istället för att ha ett jämnt tryck som är lugnt och stilla?

Som min dressyrtränare sa en gång. - Du kan inte rida runt med glappande tyglar, antingen bestämmer du dig för att rida ordentligt med mjuk stöd och stilla hand eller så tar vi av tyglarna:o

Blev till slut att vi tog av tyglarna så fick jag rida utan.. sen dess så finns det inga fler glappande tyglar här inte:rofl:

Sadeln är inte hundra men han har inte ont av den eller så. Dock ska jag ändå kolla den denna veckan hos ytterligare en sadelutprovare. Den glider fram ca 1-2 fingrar, men bogbladet går ändå fritt.

Han är frisk, kollad senast i december av vetrinär. Han ska få massage snart så då blir det en koll också - han fick också massage i januari var då också OK.

Visst är det så att glappande tyglar är av ondo. Vad jag försöker att klura ut är om de verkligen glappar när jag inte tar fullt så mycket kontakt / stöd.

Hade han inte protesterat så som han gjorde hade jag inte funderat, och hade inte skrivit någon tråd heller iofs.

Får försöka att ta kort eller videosnutt och lägga ut så ni får se vad ni tycker.

Jag VET att glappande tyglar är av ondo, hästen blir också irriterad på det. Men när jag kortar tyglarna så att det inte glappar enl de på marken, så tycker jag att jag har för mycket i händerna. Så säger folk till mig att ytter glappar, att jag måste hålla koll på yttersidan osv.

Men sitter inte problemet hos dig? Han tar ett kraftigt stöd, och du ser det som negativt? Det ska du inte göra! Stödet blir mer ridvänligt när hästen blir starkare, men han engagerar inte sin rygg förrän du har kontakt med hans mun. Min unghäst gjorde likadant i början och jag släppte efter, av hänsyn till hästen, men fick veta av mina tränare det var inspänningstygelsprincipen som gällde, vare sig jag ville eller inte.

Jag känner igen mig i din beskrivning - jag letar också alltid felet hos mig själv när hästen protesterar. Men ibland kan det faktiskt vara så att hästen protesterar trots (eller kanske just på grund av) att ryttaren gör rätt, det blir jobbigt helt enkelt. Det har jag fått höra av mer än en tränare ;)

Jag läser nu Kyras bok, där står det om "Kyras abc" som jag har haft stor nytta av i arbetet med min häst (han tar också mycket stöd i tygeln & stövlar iväg) - läs den! & lycka till!

Men sitter inte problemet hos dig? Han tar ett kraftigt stöd, och du ser det som negativt? Det ska du inte göra! Stödet blir mer ridvänligt när hästen blir starkare, men han engagerar inte sin rygg förrän du har kontakt med hans mun. Min unghäst gjorde likadant i början och jag släppte efter, av hänsyn till hästen, men fick veta av mina tränare det var inspänningstygelsprincipen som gällde, vare sig jag ville eller inte.

Det är precis detta jag sitter och funderar på. Är det jag som tänker fel? Eller är det så att jag tar för mycket?

Kontakt för mig är att jag känner i tygeln när hästen rör bettet, men ingen vikt i tygeln. Det är när jag släpper tygelvikten som hästen blir arg och stannar...

Jag känner igen mig i din beskrivning - jag letar också alltid felet hos mig själv när hästen protesterar. Men ibland kan det faktiskt vara så att hästen protesterar trots (eller kanske just på grund av) att ryttaren gör rätt, det blir jobbigt helt enkelt. Det har jag fått höra av mer än en tränare ;)

Jag läser nu Kyras bok, där står det om "Kyras abc" som jag har haft stor nytta av i arbetet med min häst (han tar också mycket stöd i tygeln & stövlar iväg) - läs den! & lycka till!

Tack för boktipset!

Skönt att höra av flera att jag inte är ensam att fundera så här.

Jag har också haft samma problem. Min häst är 6år nu men har varit skadad ett år, sen kom vi igång och då fick hon fång(i höstas) så jag är livrädd att jag ska förstöra ngt och rider därför henne som en porslinshäst.
Men nu har jag äntligen börjat inse att om jag inte vågar så tar hon bara över.

Jag har köpt en 19-årig läromästare. Hon är extremt duktig...MEN...inte gärna...alltså jag får jobba som ett as innan hon gör som jag vill och det är det bästa som hänt mig. För nu inser jag att jag kanske måste ta i lite mer för att komma åt det "varma smöret" :)

Och som min tränare sa här senast. Det är mkt bättre för hästen att gå i form än att gå som den vill. Så även om jag får kämpa och slita ett tag så kommer belöningen för mig och hästen så småningom. För mig i form av skönare ridning och för hästen i form av mindre slitage på kroppen och mera rätt träning.

Jag har faktiskt börjat ställa på min 6-åring nu och hon gillar det INTE...men när jag inte ger mig så slappnar hon efter ett tag av och bjuder till jättefint(visserligen bara några sekunder än) och av hennes öronspel så ser jag att hon faktiskt gillar det. Men det är ju förstås jobbigare till en början. Men jag tror att det kommer.
Och när jag kommer till stallet dagen efter och ska ta in henne så kommer hon till mig i hagen...så jag är nog inte så hemsk som jag tror :)

Men att du kräver mera och hästen blir lite sur över det är en sak, men den ska inte lägga sej i handen, då är det inte rätt i alla fall, du ska inte sitta och blåhålla emot. Du ska ha en lätt kontakt i handen när det är rätt, lätt men inte glapp! Hästen blir nöjdare av en kontakt som inte glappar, eftersom glappet rycker i munnen på den.
Men den ska inte hänga på. Då saknas det något bakifrån och det sitter i ridningen. Det är inte menat som kritik för det är väldigt svårt många gånger, hästen skjuter hellre på än stoppar in bakbenen och börjar ta i. Du behöver en tränare som ger dej bra övningar där du kan känna själv vad som leder rätt:idea:

Jag har också haft samma problem. Min häst är 6år nu men har varit skadad ett år, sen kom vi igång och då fick hon fång(i höstas) så jag är livrädd att jag ska förstöra ngt och rider därför henne som en porslinshäst.
Men nu har jag äntligen börjat inse att om jag inte vågar så tar hon bara över.

Jag har köpt en 19-årig läromästare. Hon är extremt duktig...MEN...inte gärna...alltså jag får jobba som ett as innan hon gör som jag vill och det är det bästa som hänt mig. För nu inser jag att jag kanske måste ta i lite mer för att komma åt det "varma smöret" :)

Och som min tränare sa här senast. Det är mkt bättre för hästen att gå i form än att gå som den vill. Så även om jag får kämpa och slita ett tag så kommer belöningen för mig och hästen så småningom. För mig i form av skönare ridning och för hästen i form av mindre slitage på kroppen och mera rätt träning.

Jag har faktiskt börjat ställa på min 6-åring nu och hon gillar det INTE...men när jag inte ger mig så slappnar hon efter ett tag av och bjuder till jättefint(visserligen bara några sekunder än) och av hennes öronspel så ser jag att hon faktiskt gillar det. Men det är ju förstås jobbigare till en början. Men jag tror att det kommer.
Och när jag kommer till stallet dagen efter och ska ta in henne så kommer hon till mig i hagen...så jag är nog inte så hemsk som jag tror :)

Hm, ja jag rider min häst som en porslinshäst. Kanske lite väl mycket?

Tack!

Men att du kräver mera och hästen blir lite sur över det är en sak, men den ska inte lägga sej i handen, då är det inte rätt i alla fall, du ska inte sitta och blåhålla emot. Du ska ha en lätt kontakt i handen när det är rätt, lätt men inte glapp! Hästen blir nöjdare av en kontakt som inte glappar, eftersom glappet rycker i munnen på den.
Men den ska inte hänga på. Då saknas det något bakifrån och det sitter i ridningen. Det är inte menat som kritik för det är väldigt svårt många gånger, hästen skjuter hellre på än stoppar in bakbenen och börjar ta i. Du behöver en tränare som ger dej bra övningar där du kan känna själv vad som leder rätt:idea:

Han lägger sig i handen periodvis, inte hela tiden. Ibland blir han lätt lätt och jag tycker att allting känns bra. Jag kan då tom sitta ner i traven.

Men så blir han arg och så tar det ett par minuter kanske mer att komma rätt. Sedan är vi rätt igen, ett tag, sedan försöker han slingra. Han blev ordentligt arg kanske 5 gånger under 45 min. Men däremellan så hängde han bara ibland.

Hade han slingrat sig mer och inte blivit så arg hade jag inte ens funderat. Men just detta - tvärförbannad - som gör mig så osäker.

*dunkar huvudet i väggen*

Det är precis detta jag sitter och funderar på. Är det jag som tänker fel? Eller är det så att jag tar för mycket?

Kontakt för mig är att jag känner i tygeln när hästen rör bettet, men ingen vikt i tygeln. Det är när jag släpper tygelvikten som hästen blir arg och stannar...

Han förstår kanske inte vad du vill. Jag tycker helt klart att du ska hålla i, hur hästen känns i munnen är alltid kopplat till rygg och bakben, och när styrkan ökar minskar trycket i handen.

om du nu kan säga att han är 100% frisk och ni har kollat allt som kollas kan, så verkar det vara någon form för unghäst trots där han testar sin egen styrka och gränser. det går över, man behöver inte göra så himla mkt, utan mest ha tålamod.

men är du säker på att han förstår det du begär av honom? när min häst var i den åldern hände det att han låste sig och gick man då på honom så ställde han sig bara på bakbenen. inte av illvilja, men han tyckte det var svårt och sa att näe, det här som du begär av mig det kan jag inte göra! trots att det inte eg var särskilt svårt. det enda som funkade var att lugna ner honom, skritta lite och försöka igen. då gick det bra!

man kommer sällan någon väg med djur vid att bli arg och hård. klart effektivare är det att räkna till 10 och försöka igen! det är nog det viktigaste jag lärt mig under alla år med hundar och hästar.
var även medveten om vad du tänker! se för dig att ni klarar av den här övningen, inte "nu kommer han sticka eller resa sig!". för då gör han garanterat det.

Han förstår kanske inte vad du vill. Jag tycker helt klart att du ska hålla i, hur hästen känns i munnen är alltid kopplat till rygg och bakben, och när styrkan ökar minskar trycket i handen.

Ja visst kan det vara så. *funderar lite*

Hörde en bra mening igår, hästen ska fram för drivande hjälper - men inte dra. Jag har nog varit för fokuserad på att han ska fram eftersom han förut "dog" i energin.

Det kan nog vara så att nu när han inte får dra sas så förstår han inte vad jag vill eftersom att framåt har betytt - fram ordentligt (och då kanske dra utan att jag menat det och inte märkt skillnaden).

om du nu kan säga att han är 100% frisk och ni har kollat allt som kollas kan, så verkar det vara någon form för unghäst trots där han testar sin egen styrka och gränser. det går över, man behöver inte göra så himla mkt, utan mest ha tålamod.

men är du säker på att han förstår det du begär av honom? när min häst var i den åldern hände det att han låste sig och gick man då på honom så ställde han sig bara på bakbenen. inte av illvilja, men han tyckte det var svårt och sa att näe, det här som du begär av mig det kan jag inte göra! trots att det inte eg var särskilt svårt. det enda som funkade var att lugna ner honom, skritta lite och försöka igen. då gick det bra!

man kommer sällan någon väg med djur vid att bli arg och hård. klart effektivare är det att räkna till 10 och försöka igen! det är nog det viktigaste jag lärt mig under alla år med hundar och hästar.
var även medveten om vad du tänker! se för dig att ni klarar av den här övningen, inte "nu kommer han sticka eller resa sig!". för då gör han garanterat det.

Det är ingen unghäst jag har. Dock är han vinglig och har aldrig vad jag vet varit igång ordentligt. Så igång som han är nu har han varit en gång för många år sedan (8 kanske?) och då är det enl hörsägen eftersom ingen vet.

Så ja, du och hiddeous kan mycket väl vara på rätt spår. Han förstår inte eftersom han inte gjort så här förut. Ingen har begärt att han ska komma tillbaka och vila mer på steget. Arbeta mer med bak och rygg.

Hård vill jag absolut inte vara, men konsekvent, och våga visa vägen.

När jag rider så tycker jag att jag är i nuet och inte tänker vad som komma skall i skritt och trav. Däremot (nu är det iofs myyycket bättre) har jag en mental låsning att jag inte kan fatta galopp. Jag lutar mig fram, och låser hästen på bogen och ja... Nu fattar jag galopp ur skritt och som jag tycker lutar mig bak och då lutar jag mig inte fullt så mycket fram och vi kan få en lugnare galopp.

Det beror mycket på häst och situation.
Med hästen som jag har nu - som jag liksom den du beskriver skulle kalla "ärlig", då försöker jag att vara väldigt ödmjuk. Det ger ingenting att tjura med den för då gör man saker och ting till "en grej". Om man istället låtsas att det var precis det jag ville och bara fortsätter rida så nästa gång vet jag om svårigheten och kan skärpa till mig själv för att hjälpa hästen, förbereda i god tid, och nog sjutton lyckas vi! :p Tränaren vill att jag tar igenom i fler lägen än vad jag vill. Och hittills har jag aldrig fått en oarbetsvillig häst eller häst som inte ger det där lilla extra när man ber om det. Men så är den liksom så naturligt, en liten (ängslig men ändå tuff) arbetsmyra.
Jag skulle inte tveka att förstärka när jag vet att jag ger rätt hjälper och hästen förstår vad jag vill, vet att jag inte krävt för mycket eller ger motstridiga hjälper/gör det för svårt för hästen. Men en förstärkning är enligt mig innan man får protester, sen riskerar man göra "en grej" av saker och ting. Det brukar löna sig att analysera och gå tillbaka. Kanske funkar inte det där man tyckte man gjorde så rätt på just DEN hästen. Att den inte får hjälp nog och känner sig orättvist behandlad, att den tycker det är svårt och skulle behöva träna på ett annat sätt eller mer förberedande osv.
Känns väl delvis som en smaksak men jag personligen gillar inte att rida hästar som stressar upp sig/stänger av/jobbar MOT mig. Även om de försöker komma undan jobbet eller vill tala om att det är jobbigt så behöver de inte se det som att de kämpar mot MIG. Tar man fighten med hästen så bekräftar man liksom det beteendet jämfört med att helt enkelt göra det obekvämt för hästen när den gör fel och bekvämt när den gör rätt.

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat