Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Just det att en häst (levande varelse) i lagen jämställs med dött ting, en vara, det har jag många gånger läst att det ju ställt till problem. Lagen blir ju enormt ologisk!
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Hej!

Borde inte säljaren få betala hästenns uppehälle under perioden den stått hos köparen? Det borde ju bli en nätt summa?

/ Lavinia, som trodde att det brukade ingå när man fick ta tillbaka en häst.

Konstig historia!!! Och tråkig med för den delen, men som alltid med dessa hästtvister så finns det ingen given utgång för någon av parterna och TYVÄRR finns det en del Jurister som skor sig på alla tråkiga hästaffärer och bryr sig inte om sina klienter för fem öre, och inte kan man stoppa dom heller, dom håller ju sig precis under vad man kan kalla god advokatsed.

Men samtidigt är det också underligt att man som hästköpare kan begära ersättning för havda kostnader under den tid man haft hästen...

jag personligen reklamerade en bil för några år sedan som inte höll vad säljaren hade utlovat, det blev tvist om detta till tingsrätten eftersom säljaren vägrade att köpa tillbaka bilen, JAG VANN tvisten men inte kunde jag dra av för försäkringen jag haft under tiden inte heller skatten, oljan, eller bensinen som jag tankat trots att jag sparat alla kvitton.
Men med hästar så kan man dra av alla möjliga och omöjliga kostnader man haft.
Väldigt underligt tycker jag eftersom de två olika varorna går under samma lag och paragraf. Eller är det bara jag som tänker/tycker så?
 
Senast ändrad:
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Det som gör den största skillnaden på bilen och hästen är den att bilen går att ställa av och kan stå still länge utan att kosta något. Det går ju inte att göra med en häst eller hund. De ska ju ha mat och viss omvårdnad enligt djurskyddslagstiftningen även om de inte längre tränas.
Det man kan få tillbaka för är de kostnader som kommer för djuret när man med bilen kunde ha ställt av den. Det vill säga efter det att felet har upptäckts och påtalats för säljaren. I det läget där de flesta med en reklamerad bil hade ställ av den för att spara pengar på skatt och försäkring.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

intressant tråd! hur går det?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 115
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 808
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp