Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

kopparberg

Trådstartare
...efter flera gånger vad som kan hända! Det kan sluta illa även om man vinner som köpare! Ska berätta om ett verkligt fall, vad som hände en vän till mig.

Som oerfaren tonåring köpte hon och hennes ej hästkunnige förälder en häst till henne. Hon sa själv att hade hon varit äldre och kunnigare, då hade hon inte köpt den hästen, hon hade sett felet direkt.
Hon gillade hästen, köp gjordes, i kontraktet skrevs in att hästen för att köpet inte skulle gå tillbaka skulle gå att A1-försäkra utan reservationer inom 3 veckor efter köpet.
Hästen veterinärbesiktigades ua, köparen valde inte veterinär och deltog inte vid besiktningen. Ungdomlig okunskap.

Hästen väl hemma, går ej att försäkra utan reservationer, den är så sned i korset att det skiljer flera cm i höjd på sidorna!
Köparen vill köpet ska gå tillbaka, de befarar ju att hästen inte kommer hålla för ridning. Den gick ju dessutom inte att försäkra som det stod i kontraktet. Det visar sig dessutom att veterinären som besiktigade hästen missat snedheten, det pga att hästen besiktigades med täcke (!!) när säljaren besiktigade.

Säljaren vägrar ta tillbaks hästen, köparen går till tingsrätt. Lagen maler lååångsamt, det tar flera ÅR innan dom kommer, och då ger det köparen rätt, säljaren ska ta tillbaka hästen. Men säljaren har inga pengar, så då kan säljaren inte ta tillbaka hästen upptäcker tingsrätten.

Under tiden så har hästen visat sig hålla alldeles utmärkt för ridning, tack vare noggrann uppbyggnad så är hästen i det närmaste rak i korset och fungerar perfekt! Den har dessutom från att ha "stått på händer" och tjurigt sparkat mot skänkeln blivit en underbar individ som kan ridas av vem som helst, lättriden och bussig i alla lägen. Men det kostade på i arbete! Den har också utbildats från ingenting i hoppning till att tävla 1,20, inte någon rosettplockare, men med bara något/några nedslag som sämsta resultat. Tränar på 1,30 banor. Köparen älskar sin häst av förståeliga skäl, det är en mkt mysig och go häst!

Nu slumpade det sig så att köparen inte kan behålla sin häst, hon ska plugga. Med sorg i hjärtat så ska hästen säljas, men en fin tröst är att hon hittar en jättefin köpare som älskar hästen direkt och kommer ta väl hand om hästen och passar med hästen.

Då kommer kallduschen! Säljaren får reda på försäljningen och hör av sig på påpekar att säljaren ju är ålagd att låta köpet gå tillbaka. Säljarens skulder är betalda, tingsrätten har upptäckt säljaren har "medel" och därigenom bestämt att de kan låta lagen ha sin gång. Det efter fem (!!) år. Sägas ska också att hästens värdeökning från köptillfället ju är enorm.

Så summan av det hela är, nu står min vän där med en häst hon inte har möjlighet att behålla men inte får sälja till vem hon vill, förmodligen inte sälja alls, för vi har inte alls sett än om säljaren ändå kommer ha några pengar till att ta tillbaka hästen. Och vem sätter priset på återköpet?

Något att tänka på innan man börjar dra igång rättsmaskineriet och kräva återköp av häst...
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Mycket tankeväckande läsning.
Misstänker dessutom att vid återköp så gäller priset/värdet som finns/fanns vid det tillfälle domen föll.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Hej!

Borde inte säljaren få betala hästenns uppehälle under perioden den stått hos köparen? Det borde ju bli en nätt summa?

/ Lavinia, som trodde att det brukade ingå när man fick ta tillbaka en häst.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Det är vad jag gissar angående priset. Min vän är så ledsen, jag ställde inga frågor, bara lyssnade när hon berättade och försökte peppa.

Min personliga gissning är att säljaren kan vara inne på att "ge igen" och nu har råkat få lagen på sin sida.
Min kompis kommer i allafall inte att mygla något, hon kör med öppna kort vad som än händer.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Jo så är det. Men det är ju astronomiska summor, så mycket pengar har inte säljaren "över", och då ska väl rättsmaskineriet mala några år till.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Vilken märklig historia! Så konstigt det kan bli...... Håller med om att den
var tänkvärd!
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Hade jag varit köparen skulle jag ha meddelat säljaren (via reklamerat brev) att de är välkomna att inom en viss tidsram ta tillbaka hästen och köpa den för ursprungspris, självklart med ersättning för stallhyra, foder, hovslagare etc. sedan köpet.

En viss nedsättning p.g.a. köparens egen användning av hästen får man nog gå med på men summa summarum tror jag att hon kommer att få bättre betalt än vad en "riktig" försäljning någonsin skulle kunna uppbringa.

Råd henne att ta kontakt med en duktig hästjurist.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Hej!

Borde inte säljaren få betala hästenns uppehälle under perioden den stått hos köparen? Det borde ju bli en nätt summa?

/ Lavinia, som trodde att det brukade ingå när man fick ta tillbaka en häst.

Tror att det blir ett ärende som man får driva civilrättsligt helt för sig själv. Det är dessutom inte helt solklart att vem som vinner det målet. För den som haft hästen under den här tiden har ju också haft viss vinning av den i form av ridning och tävling. Så det kommer att ta tid och kräva en hel del bevisning som kanske inte har kvar så här i efterhand. Tror ju inte heller att den första och tvivelaktiga säljaren kommer att ge så lätt utan motstånd.
Skulle man vilja sitta i ett bättre läge så hade varit en fördel om man t ex redan från början när det blev klart att säljaren inte hade råd att köpa tillbaka hästen, gjort klart att man även ville ha ersättning för hästens uppehälle fram tills att det löste sig.
Men som det redan framgår i början av tråden, det är väldigt lätt att vara efterklok. Dessutom om man inte är väl insatt i hur det fungerar med rättsliga helt omöjligt att förutse.

Ett tips till den här tjejen är ju att om inte ekonomin tillåter henne att hålla hästen längre, så lämna ut den på foder så länge.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Det later som nuvarande agare skulle kunna betala hasten och hon kan ju satta den pa foder, officiellt... och ta ut en summa som motsvarar efter 6 manader summan hon vill salja hasten for. Och om hon vill GE BORT hasten officiellt, har hon den ratten ocksa.

Men sen ar det forra agaren. Man vet inte vad den personen vill gora.. Hast jurist later valdigt bra forslag, Visst ar de dyra, men manga ganger har de fri radgivning.. Och arbetar pa Pro Bono. Da far din van i alla fall reda pa hennes lagliga rattigheter..

lat oss veta hur det gar..

kat
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Om tittar på helt juridiskt så äger inte den här tjejen hästen, det gör den första säljaren enligt domen som häver köpet. Så hon kan inte sälja eller ge bort hästen utan att själv råka illa ut.

Det som man skulle kunna göra är att kontakta säljaren och i princip be att få hästen istället för pengarna. Om säljaren inte har så mycket pengar kan det mycket väl tänkas att vederbörande går med på det och då kommer domen ändå att verkställas. Vilket i sin tur leder till att hon sälja hästen som det var tänkt från början.
Om hon vill kan hon sedan driva ett nytt mål och begära ersättning för den tid hon haft hästen.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Skulle hon inte kunna lämna ut hästen på livstidsfoder till tjejen då ? Då har hon ju faktiskt inte sålt någon häst.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Skulle hon inte kunna lämna ut hästen på livstidsfoder till tjejen då ? Då har hon ju faktiskt inte sålt någon häst.

Efter som det inte är hennes häst kan hon inte lämna ut den på livstid. Det måste gå att häva avtalet om säljaren nu kan betala och vill hämta hem sin häst.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Det jäkliga är att advokaten hon använt sig av är sk hästjurist! Men även säljaren har ju använt sig av en hästjurist, så det är ju lika mycket kunnande från alla håll så att säga.

Det är ju en variant att köparen köper tillbaka hästen, och ersätter köparens uppstallningskostnad. Men då finns ju chansen att det drar ut på det hela ännu fler år om inte de pengarna finns hos säljaren.
Usch, en otrevlig soppa i allafall!

Mitt förslag var att kolla lite detaljer i kontraktet med en annan jurist.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Angående inte solklart vem som vinner så har jag från flera håll hört att om man väljer driva en hästaffär till rättegång, då ska man vara medveten om att det är stor chans att de som ska döma inte kan ett skvatt om hästar. Vilket ju inte är någon höjdare!

Hästen är jättesnäll, hon kan låna ut den, så det är på inget sätt kört för hennes del just på den biten.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Om tittar på helt juridiskt så äger inte den här tjejen hästen, det gör den första säljaren enligt domen som häver köpet. Så hon kan inte sälja eller ge bort hästen utan att själv råka illa ut.

Precis! Där är problemet! Vilket hon ju fått veta.

Tack för tipset om hur hon kan gå tillväga, ska säga till henne att läsa svaren här i tråden!
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Det är ju en variant. Men då kommer ju inga pengar att så småningom köpa en ny häst för.
Och så kan ju hästen skada sig hos fodervärden så den säger upp avtalet, och då står hon ju där med hästen igen.

Men livstidsfodervärd går nog inte i det här fallet även om man struntar i pengarna, skulle inte tro hon får göra så eftersom hon ju juridiskt inte äger hästen.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Precis! Där är problemet! Vilket hon ju fått veta.

Tack för tipset om hur hon kan gå tillväga, ska säga till henne att läsa svaren här i tråden!

Ett tips för att bägge parter ska kunna spara lite pengar är att hon om det går, själv kontaktar säljaren och ger erbjudandet om att ta hästen som betalning. Om de nu är så att de kan prata med varnadra, en tvist som den de haft kan ju ställa till en hel del på den fronten.
Kan tänka mig att med inblandning av jurister så kan det komma att leda till en lååång brevväxling till höga kostnader. Även om de inser att det skulle vara förmånligt för deras klienter
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Kan det här funka?
Om nu tingsrätten har kommit på att säljaren har "medel" så måste de ju kunna köpa hästen. Värdeökningen och kostnader som köparen haft under de här åren kan säljaren delvis betala genom att sälja hästen. Resten får bli skuld.

För övrigt:
Bra tråd. Ett intressant och viktigt ämne. Tack för att du delar med dig av historien.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

Tyvärr kan det inte gå så enkelt. Domen finns och har trätt i vad som kallas för laga kraft. Som den är finns inget yrkande på kostnaderna för hästen utan den gäller för det värde hästen hade när den trädde i kraft. Vill man ha ersättning för de kostnader som uppstått sedan dess får man börja en ny process om inte säljaren frivillig betalar, vilket ju inte är troligt i det här fallet.
Så om man ser på det rent juridiskt skulle tjejen redan från början när domen inte gick att verkställa begärt ersättning för hästens uppehälle och inte arbetat och utbildat hästen, tills dess att den kunde verkställas. Lagen skiljer ju inte på om det handlar om en vanlig vara eller djur. Det är nog ingen som t ex hade gett sig på att lagat en trasig bil om köpet hade hävts för att det var fel på den men inte kunnat verkställas p g a ekonomiska skäl. Det kan vara lättare att förstå lagen om man tänker sig att det handlar om en annan vara i samma prisklass.

Nu är det ju så att tjejen inte riktigt har förstått vad det här har gått ut på och jag kan tycka att hennes juridiska ombud har brustit när hon inte har fått förklarar för sig vad det handlat om. Hon har ju uppenbart trott att det var hennes häst eftersom hon fått några pengar.
 
Sv: Att kräva hästköpet går tillbaka, tänk...

De kan prata med varandra som tur är. Förenklar ju det hela rejält!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 115
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 808
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp