Att köra hingst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sweetpanter
  • Startdatum Startdatum
S

sweetpanter

Har nyligen blivit ägare till en två-årig hingst. Men har dessvärre aldrig ägt/träanat en varmblodshingst förrut. SÅ därför är min fråga som följer: finns de några speciella regler för att få köra och hantera hingst, och är det någon speciell utrustning du måste använda på en hingst?
Tacksam för svar=)

Sv: Att köra hingst?

Det är som att träna vilken häst somhelst, men dock med respekten för att det ÄR en hingst ( dvs inte gå fram mot andra hästar)
Normalt kan man köra ihop med andra och det är inget annorlunda alls...

okej okej. jo visst man har ju helt annan respekt för dom de har jag märkt:S

Man ska ha "ögon i nacken" , men det ska man eg ha med alla hästar. Hingstar är oftast mer signalkänsliga ( normala hingstar och inte idioterna som bör kastreras)

Har nyligen blivit ägare till en två-årig hingst. Men har dessvärre aldrig ägt/träanat en varmblodshingst förrut. SÅ därför är min fråga som följer: finns de några speciella regler för att få köra och hantera hingst, och är det någon speciell utrustning du måste använda på en hingst?
Tacksam för svar=)

Kan tänkas att du kan behöva en suspensoar till hans stenar, men det är bara om du ser att han inte kan klara att hålla uppe stenarna. Men det är ju kanske inte det vanligaste när han nu är så pass ung.

Har själv 5 hingstar, inga problem med att köra dem, är hur snälla som helst. I all hantering faktiskt.

Lycka till.

Kan tänkas att du kan behöva en suspensoar till hans stenar, men det är bara om du ser att han inte kan klara att hålla uppe stenarna. Men det är ju kanske inte det vanligaste när han nu är så pass ung.

Har själv 5 hingstar, inga problem med att köra dem, är hur snälla som helst. I all hantering faktiskt.

Lycka till.

okej de var typ såna detaljer jag inte hade en aning om? :angel:när använder man det och till vilket syfte?:crazy:

Suspensoar används på hingstar som inte orkar/klarar att "hålla upp" kulorna när de springer så att de hamnar i kläm och orsakar smärta.

Mer kunniga får gärna rätta eller lägga till, jag har själv aldrig råkat ut för en hingst som behövt suspensoar.

Kanske vara lite försiktig om man ligger i rygg... en del hingstar gillar att ta en tugga av framförvarandes rygg. Men det märker man ganska fort... Kan dock vara smärtsamt :crazy:

okej okej bra att veta om sådana hyss=)

Suspensoar används på hingstar som inte orkar/klarar att "hålla upp" kulorna när de springer så att de hamnar i kläm och orsakar smärta.

Mer kunniga får gärna rätta eller lägga till, jag har själv aldrig råkat ut för en hingst som behövt suspensoar.

okej ja då förstår jag:9 får hoppas inte min polle behöver de, för då vet jag inte hur en sån ska sitta :p

De kan du säkert lära dig. ;-)
Den spänns alla fall från selen vid sidan o in under magen o bak till pungen. Senan löper de en rem mellan bakbenen som man fäster i bakstycket.
Den är typ i gummi o elastisk. Själva påsen är i tyg eller nätaktigt material.
Det elastiska kan man (bör man) klä med mjukt ludd.

De kan du säkert lära dig. ;-)
Den spänns alla fall från selen vid sidan o in under magen o bak till pungen. Senan löper de en rem mellan bakbenen som man fäster i bakstycket.
Den är typ i gummi o elastisk. Själva påsen är i tyg eller nätaktigt material.
Det elastiska kan man (bör man) klä med mjukt ludd.

okej tack för hjälpen... :)
har börjat fundera över hur det fungerar att betäcka med egne hngst...? förstår inte riktigt det där med språngrullar och sådant.

Ska du betäcka med din egna hingst?
Till vilket ändamål? Sälja, behålla?

Vad är det för stam på den då?
Det brukar bli livliga diskussioner om det här med betäckning med rgna travhingstar eller ej travhäst på travsto osv.....

Ska du betäcka med din egna hingst?
Till vilket ändamål? Sälja, behålla?

Vad är det för stam på den då?
Det brukar bli livliga diskussioner om det här med betäckning med rgna travhingstar eller ej travhäst på travsto osv.....

ja tanken är att jag ska betäcka med egen hingst om jag nu reder ut alla krav och dyl som finns med språngrullar och sådant. Det är en hingst efter silver pine. tanken är ju att jag själv ska behålla avkomman i så fall, och meningen är ju då att hålla fölet i travsporten. men som sagt vet ju inte riktigt hur det fungerar innom travet vad för något som krävs för att man ska få betäcka med egen hingst?

Ska du betäcka med egen hingst så ska du väl ägt både sto + hingst i minst 18 månader, osäker på tiden. martha har nog mer koll då hon betäckt med sin egna

Som andra har skrivit här så är det ingen skillnad på att träna hingst eller sto eller vallack.
Däremot att hantera hingst så brukar det vara olika.
I vårt stall är det totalförbjudet att låta hingstar gå och lukta på hästbajs när man är ute och kör,träcker eller går till hage. Den får heller inte stanna och bajsa (det får inga hästar). Detta får den göra i sin egna box eller i hagen.
Sen tillåts det inte heller att hingstarna springer och gapar i tid och otid. När man går till hage ska de hålla tyst, när man är ute och kör ska de ochså hålla tyst, vi tillåter inte heller att de står och vrålar och gapar inne i stallet. En gnägg någon gång gör inget. Tyvärr så brukar hingstar bli dummare ju mer man låter dem få gnägga.
Är man noga med att hantera småhingstar på det sätt jag beskrivit så har man minimerat risken för "vrålapor" och hingstar som både gapar och slår i väggar då de blir mer könsmogna och mer medvetna om sina pungkulor.
gulan

Som andra har skrivit här så är det ingen skillnad på att träna hingst eller sto eller vallack.
Däremot att hantera hingst så brukar det vara olika.
I vårt stall är det totalförbjudet att låta hingstar gå och lukta på hästbajs när man är ute och kör,träcker eller går till hage. Den får heller inte stanna och bajsa (det får inga hästar). Detta får den göra i sin egna box eller i hagen.
Sen tillåts det inte heller att hingstarna springer och gapar i tid och otid. När man går till hage ska de hålla tyst, när man är ute och kör ska de ochså hålla tyst, vi tillåter inte heller att de står och vrålar och gapar inne i stallet. En gnägg någon gång gör inget. Tyvärr så brukar hingstar bli dummare ju mer man låter dem få gnägga.
Är man noga med att hantera småhingstar på det sätt jag beskrivit så har man minimerat risken för "vrålapor" och hingstar som både gapar och slår i väggar då de blir mer könsmogna och mer medvetna om sina pungkulor.
gulan

okej. tack för svaret.
Jag har nog fått tag på en väldigt snäll hingst, han har bettet sig "hingstigt" EN gång, det var från hagen, när han gick förbi alla ston, men då markerade jag direkt att detta var fel. jag har ju lite erfarenhet av halvblodshingstar, så jag vet ju lite om hur de kan bete sig och så, men jag har dessvärre aldrig förrut haft en travhingst. och om jag inte har allt för fel av mig är det väl lika bra att säga ifrån på skarpen direkt om dom beter sig illa? för om de har börjat bli hingstiga är det väll mycket svårare att hantera dem.

En hingst är en hingst oavsett ras och storlek, är du van borde det inte vara något problem... :idea:

Jag tävlade monté på mammas travarhingst (som var rätt hingstig) utan några problem som 15-åring. :eek: Min mor är galen :angel:, för hon var nämligen måldomare och dumpade mig med tolvårig syrra, tre ponnyer och så travarhingsten då under hela tävlingsdagarna.

En hingst är en hingst oavsett ras och storlek, är du van borde det inte vara något problem... :idea:

Jag tävlade monté på mammas travarhingst (som var rätt hingstig) utan några problem som 15-åring. :eek: Min mor är galen :angel:, för hon var nämligen måldomare och dumpade mig med tolvårig syrra, tre ponnyer och så travarhingsten då under hela tävlingsdagarna.

he he ja där ser man... jo visst hä'starna blir säkert inte annorlunda pga rasen.. men eftersom jag aldrig haft en varmblodshingst vill man ju ändå kålla lite:):smirk:

Betäcka en hingst.. hmmf...
Den måste vara godkänd för att den inte ska ha några lösa benbitar inga defekter + att stoet inte ska ha samma stamtavla som han..
För annars blir de inavel och de vill vi inte ha inom travet...
lr överhuvudt taget alls.
Sen såå måste stoet vara friskt såå inte hon har några defekter lr ngt alls...

( går sista året på trav i örebro + att vi har precis hållit på med avel :) )

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 205
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar